2026-09-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Eftersom jag vet exakt hur detta mord jick till.så funderar jag på att söka jobb på rikskriminalen.
Berätta, detta är mycket intressant.
Citera
2026-09-23, 16:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Berätta, detta är mycket intressant.

(FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-09-23, 17:57
Medlem
Det vore nog bra om vi kunde skilja på fakta och fantasier i denna tråd.
Citera
2026-09-23, 18:03
Medlem
Vi får nog stå ut med att se en å annan stolle här i tråden som "vet exakt hur det gick till" och har "tvärsäkra bevis som polisen shabblat bort" men som aldrig kommer med nåt konkret var så säker..
Citera
2026-09-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Vi får nog stå ut med att se en å annan stolle här i tråden som "vet exakt hur det gick till" och har "tvärsäkra bevis som polisen shabblat bort" men som aldrig kommer med nåt konkret var så säker..
Ja, vi får nog stå ut med att aldrig någonsin få veta hur det här gick till. Om GM hamnar i fängelse kommer han aldrig berätta och blir han frikänd får vi aldrig veta heller.
Citera
2026-09-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Så här jick det nog till..gm jick in på gården mötte gubben som var stöddig och bad honom gå..gm slog honom och slog yxan i huvet...tanten kommer ut och killen dödade henne ochså.
Alltså, i grova drag är jag helt på din linje med mina funderingar.

TEORI:
JJ gick på Tors gård av någon anledning, slumpmässigt eller smyga runt för spänningen, blir ertappad av Tor som ropar något till honom. Tystlåtne JJ tappar talföret och förmår inte säga något tillbaka varpå Tor kastar ur sig nån spydighet och JJ avlägsnar sig, men det har nu brunnit i huvudet på honom. Tor återgår till sitt och JJ smyger efter och slår ihjäl honom.

Gerd är aldrig ett tilltänkt offer, men när hon också upptäcker JJ så mördas även hon, men här snarare i ren desperation eller panik, vilket det något slarviga tillvägagångssättet skvallrar om.

Vad jag dock inte lyckas bli klok på är:
-skospåren i huset. Vilka avsatte dem, och när? Skedde det i samband med, eller (vilket jag tror) helt oberoende av, morden?
-de olika bilarna som skymtats.
-Gerds slängda handväska med JJ:s DNA (vilken typ av DNA, och varför slängde han eller någon annan den så nära intill brottsplatsen?)
Senast redigerad av MentalTraslojd 2026-09-23 kl. 20:14.
Citera
2026-09-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Källa? Det är väldigt få mord som sker utan nåt som helst motiv. Tänker du att JJ bara får för sig att här slår jag ihjäl Tor och Gerd? Jag vet att du föreslog att han skulle vara nån form av dendrologfil...Skogsavverkningar som Tor gjorde. Jamen då måste dom ju också ha träffats innan morden, JJ kan ju inte bara gissat att det var Tor som gjort avverkningarna.

Jag har inte föreslagit något sådant, om du syftar på någon sexuell dragning till träd. Utan att han kan ha varit upprörd över avverkningen eftersom han är en naturälskare. Det är något helt annat. Kalhygget fanns intill gården och på gården fanns en lass med nedhuggna trädstammar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in