2026-09-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumakoxi
Vi får nog stå ut med att se en å annan stolle här i tråden som "vet exakt hur det gick till" och har "tvärsäkra bevis som polisen shabblat bort" men som aldrig kommer med nåt konkret var så säker..
Ja, vi får nog stå ut med att aldrig någonsin få veta hur det här gick till. Om GM hamnar i fängelse kommer han aldrig berätta och blir han frikänd får vi aldrig veta heller.
Citera
2026-09-23, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Så här jick det nog till..gm jick in på gården mötte gubben som var stöddig och bad honom gå..gm slog honom och slog yxan i huvet...tanten kommer ut och killen dödade henne ochså.
Alltså, i grova drag är jag helt på din linje med mina funderingar.

TEORI:
JJ gick på Tors gård av någon anledning, slumpmässigt eller smyga runt för spänningen, blir ertappad av Tor som ropar något till honom. Tystlåtne JJ tappar talföret och förmår inte säga något tillbaka varpå Tor kastar ur sig nån spydighet och JJ avlägsnar sig, men det har nu brunnit i huvudet på honom. Tor återgår till sitt och JJ smyger efter och slår ihjäl honom.

Gerd är aldrig ett tilltänkt offer, men när hon också upptäcker JJ så mördas även hon, men här snarare i ren desperation eller panik, vilket det något slarviga tillvägagångssättet skvallrar om.

Vad jag dock inte lyckas bli klok på är:
-skospåren i huset. Vilka avsatte dem, och när? Skedde det i samband med, eller (vilket jag tror) helt oberoende av, morden?
-de olika bilarna som skymtats.
-Gerds slängda handväska med JJ:s DNA (vilken typ av DNA, och varför slängde han eller någon annan den så nära intill brottsplatsen?)
Senast redigerad av MentalTraslojd 2026-09-23 kl. 20:14.
Citera
2026-09-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Källa? Det är väldigt få mord som sker utan nåt som helst motiv. Tänker du att JJ bara får för sig att här slår jag ihjäl Tor och Gerd? Jag vet att du föreslog att han skulle vara nån form av dendrologfil...Skogsavverkningar som Tor gjorde. Jamen då måste dom ju också ha träffats innan morden, JJ kan ju inte bara gissat att det var Tor som gjort avverkningarna.

Jag har inte föreslagit något sådant, om du syftar på någon sexuell dragning till träd. Utan att han kan ha varit upprörd över avverkningen eftersom han är en naturälskare. Det är något helt annat. Kalhygget fanns intill gården och på gården fanns en lass med nedhuggna trädstammar.
Citera
2026-09-25, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag har inte föreslagit något sådant, om du syftar på någon sexuell dragning till träd. Utan att han kan ha varit upprörd över avverkningen eftersom han är en naturälskare. Det är något helt annat. Kalhygget fanns intill gården och på gården fanns en lass med nedhuggna trädstammar.
Ok, trädkramare har man ju hört talas om, dendrofili aldrig. Det var nån annan i tråden som införde begreppet. Jag har själv läst om vedartade växter på högskolenivå, dendrologi, och det är inte särskilt sexigt.
Men det borde ha funnits fler runt ikring där, grannar, som var vedeldare och hade ved hemkörd så det låter långsökt att han slog ihjäl just Tor och Gerd pga vedhuggning...
Citera
2026-09-25, 14:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Alltså, i grova drag är jag helt på din linje med mina funderingar.

TEORI:
JJ gick på Tors gård av någon anledning, slumpmässigt eller smyga runt för spänningen, blir ertappad av Tor som ropar något till honom. Tystlåtne JJ tappar talföret och förmår inte säga något tillbaka varpå Tor kastar ur sig nån spydighet och JJ avlägsnar sig, men det har nu brunnit i huvudet på honom. Tor återgår till sitt och JJ smyger efter och slår ihjäl honom.

Gerd är aldrig ett tilltänkt offer, men när hon också upptäcker JJ så mördas även hon, men här snarare i ren desperation eller panik, vilket det något slarviga tillvägagångssättet skvallrar om.

Vad jag dock inte lyckas bli klok på är:
-skospåren i huset. Vilka avsatte dem, och när? Skedde det i samband med, eller (vilket jag tror) helt oberoende av, morden?
-de olika bilarna som skymtats.
-Gerds slängda handväska med JJ:s DNA (vilken typ av DNA, och varför slängde han eller någon annan den så nära intill brottsplatsen?)

Enligt radioprogrammet om DNA jag länkade till så sägs att DNA finns i saliv, blod, sperma och svett. Alltså kroppsvätskor.

Reportern frågar experten:

-Om jag lägger min hand på din axel kommer mitt DNA finnas där?
-Ja, om du har svettiga händer.

Jag trodde jag var DNA-expert men nu vet jag knappt vad DNA är.
Jag har topsat mig själv med avskrap inifrån munnen för släktforskning.
En del företag vill ha saliv.

Jag frågar AI:

Citat:
DNA finns i kroppsvätskor som innehåller celler eller cellrester, eftersom DNA lagras i cellkärnan. Vanliga källor är blod, saliv, urin, slemhinneavlagringar (t.ex. från munnen) och spermier.

Inom medicinsk diagnostik och rättsmedicin analyseras även andra vätskor för att hitta tumör-DNA eller celler, såsom:

Cerebrospinalvätska (ryggmärgsvätska)
Pleuravätska (runlungsvätska)
Ascites (vätska i bukhålan)
Perikardvätska (runthjärtvätska)
Det är dock värt att notera att blodplasma och serum inte innehålla hela celler, men de kan innehålla fritt flytande DNA (cfDNA) från döende celler, vilket utnyttjas vid så kallade flytande biopsier. Hela celler utan DNA, såsom röda blodkroppar, finns också i blodet men bidrar inte med DNA till analysen.

Vart tog svett vägen? Vilken av dessa vätskor har JJ fått ner i en handväska.
Citat:
blod, saliv, urin, slemhinneavlagringar (t.ex. från munnen) och spermier
Citera
2026-09-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det är inte tidsaspekten som gjort att han dömts till ett kortare straff. Faktum är att rätten inte ens berört frågan om straffreduktion avseende billighetsskäl då det förflutit ovanligt lång tid mellan brottet och domen. Tingsrätten har varit tydlig i sin dom med att det endast finns två relevanta alternativ till strafflängd. Antingen livstids fängelse då mord och medhjälp till mord (både nu och då) har samma straffskala ELLER 14 års fängelse som vid tiden för gärningen var det maximala tidsbestämda straffet för sådan allvarlig flerfaldig brottslighet. Läs nedan:

"Påföljden för mord var vid gärningstillfället fängelse i 10 år eller på livstid. Numera är påföljden för mord fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Påföljden för medhjälp till mord följer straffskalan för mord. Straff ska som huvudregel bestämmas efter den lag som gällde när brottet begicks. Gäller annan lag när dom meddelas ska den lagen tillämpas om den leder till ett lindrigare straff. Utgångspunkten för tingsrättens påföljdsbedömning är således de straffskalor som gällde vid gärningstillfället. Gärningarnas straffvärde och karaktär är sådana att påföljden ska bestämmas till ett fängelsestraff. Med denna utgångspunkt har tingsrätten först att ta ställning till om den medhjälp till två mord som J.J döms för är sådan att påföljden ska vara fängelse på livstid eller om ett tidsbestämt straff ska bestämmas. Vid tidpunkten för gärningarna hade Högsta domstolen (NJA 1985 s 510) beträffande straffmätningen för mord ansett att påföljden för mord inte som regel borde vara fängelse på livstid. I senare avgöranden slogs fast att livstidsstraffet skulle förbehållas de allvarligaste fallen av uppsåtligt dödande. Som exempel kan nämnas att ett mord som begåtts mot en skyddslös närstående i hennes hem inte ansågs motivera fängelse på livstid".

samt...
"Tingsrättens ställningstagande innebär att påföljden för den samlade brottsligheten ska bestämmas till ett tidsbestämt fängelsestraff. Det längsta tidsbestämda straff som kan utdömas med tillämpning av de regler som gällde när gärningarna begicks är fängelse i 14 år. Tingsrätten anser att gärningarnas sammanlagda straffvärde är så högt att fängelsestraffet bör bestämmas till 14 års fängelse".
Jag har skrivit att jag inte ska svara mer på dina inlägg eftersom du i en annan konversation anmälde mig för att ha brutit mot regel 1.06 vilket renderade mig en varning från moderator Blommvattnare. Jag ska göra ett undantag eftersom jag vill driva tråden framåt. Jo absolut, men det är få domar där man i domskälen spekulerar vad som skulle blivit domen ifall man gripit JJ med "fingrarna i syltburken". Det är jag som spekulerar om det. Hade man då kunnat belagt motivet så kan inte jag se några problem att dömma JJ till dråp i ett fall, Tor, och mord i ett fall, Gerd. Då hade det blivit livstid.

Problemet för åklagaren är att kunna bevisa att det är JJ som begått handlingarna. Att det är han som ensam tagit livet av Tor och Gerd. Jag ska skriva mer om funderingar jag har. Bl a om de 10 000 kr i kontanter man hittade i Tors plånbok. Jag har en del tankegångar om det.
Citera
2026-09-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Ja, vi får nog stå ut med att aldrig någonsin få veta hur det här gick till. Om GM hamnar i fängelse kommer han aldrig berätta och blir han frikänd får vi aldrig veta heller.
Nä, han kör sitt race här. Men det är en del när dom väl kommer i fängsligt förvar och inte kan överklaga berättar om hur det förhåller sig och erkänner. Det vore klädsamt om JJ gjorde det, inte minst för de närmast anhöriga.
Citera
2026-09-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det här är alltså inget som du vet?
Utan det är bara dina gissningar?
Vilka gissningar har du om varför hemarkivet försvann?
Citera
2026-09-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Berätta, detta är mycket intressant.
Det finns många stollar i den här tråden...
Citera
2026-09-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt radioprogrammet om DNA jag länkade till så sägs att DNA finns i saliv, blod, sperma och svett. Alltså kroppsvätskor.

Reportern frågar experten:

-Om jag lägger min hand på din axel kommer mitt DNA finnas där?
-Ja, om du har svettiga händer.

Jag trodde jag var DNA-expert men nu vet jag knappt vad DNA är.
Jag har topsat mig själv med avskrap inifrån munnen för släktforskning.
En del företag vill ha saliv.

Jag frågar AI:

Vart tog svett vägen? Vilken av dessa vätskor har JJ fått ner i en handväska.
Intressant iakttagelse av dig.

Det fick mig att börja läsa lite mer om DNA, och det finns tydligen något som kallas sekundär överföring.

Jag kan exempelvis ta dig i handen, få biologiskt material från dig på min hand och därefter ta i ett föremål. Då kan en mindre mängd av ditt DNA i vissa fall överföras till föremålet trots att du själv aldrig har rört det.

Därför tycker jag att din fråga är högst relevant.

JJ har erkänt att han hanterat Gerd, men inte att han rotat i hennes handväska.

Vad är det egentligen för DNA-spår man har hittat inuti väskan? Var exakt hittades det, hur starkt var spåret och vet man något om vilket biologiskt material DNA,t kom från?
Citera
2026-09-25, 16:05
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Intressant iakttagelse av dig.

...

Vad är det egentligen för DNA-spår man har hittat inuti väskan? Var exakt hittades det, hur starkt var spåret och vet man något om vilket biologiskt material DNA,t kom från?

Du menar, till exempel, att JJ kan ha lämnat DNA-spår på utsidan av väskan, som sedan hanterats av polis som lyckats föra in DNA:t inuti väskan vid undersökning?
Citera
2026-09-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Åsikter får du ha, hur galna teorier som helst. Problemet är att du uttalar dem som vidimerade sanningar.
Nä, det är mina teorier vilket jag har redovisat. Det är väl snarare du som driver galna teorier och påstår att dessa är sanningar. Rannsaka dig själv innan du börjar anklaga andra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in