2026-03-25, 09:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Du protesterade mot att jag beskrev din åsikt som unik så jag bad om exempel på någon annan som drar samma slutsats. Det var förvisso mest retoriskt, eftersom jag är hyfsat säker att såna exempel inte finns. (Utom möjligen i det allra flummigaste konspirationsteoretiska bottensedimenten.)
Att mätdata visar fakta och att det blir varmare när solen skiner genom mindre moln är ingen unik åsikt utan en slutsats som de flesta, om inte alla, normalt tänkande människor drar.
Citera
2026-03-25, 09:57
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du verkar otroligt nog fortfarande inte fatta att variationer i molnighet har oerhört stor påverkan. Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många gånger detta förklarats för dig. Och nu har du dessutom mätdata framför ögonen.

Molnigheten beror på solen som lyser konstant. Tas solen bort i ekvationen måste den bytas ut med annan energikälla t.e.x. en värmemotor i atmosfären, fast någon sådan har vi inte hittat.
Citera
2026-03-25, 10:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Molnigheten beror på solen som lyser konstant. Tas solen bort i ekvationen måste den bytas ut med annan energikälla t.e.x. en värmemotor i atmosfären, fast någon sådan har vi inte hittat.
Se tidigare svar till MrArtur: Du förväxlar solens instrålning (TSI) med jordens absorption (ASR).
Citera
2026-03-25, 10:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Att mätdata visar fakta och att det blir varmare när solen skiner genom mindre moln är ingen unik åsikt utan en slutsats som de flesta, om inte alla, normalt tänkande människor drar.

Normala människor har oftast vett nog att inte överskatta sin låga kompetens till den extrema grad att de använder siffror de knappt begriper för att avfärda hundra års forskning.
Citera
2026-03-25, 10:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du förväxlar solens instrålning (TSI) med jordens absorption (ASR).
Du förstår ingenting av vad jag säger ändå. Så det är inte lönt. Men nej, jag förväxlar inte detta. dTSI(1-a)/4.
Faktorn 1-a är precis den delen av TSI som absorberas. Och den är inte mer än indirekt beroende av TSI. Och inlägget jag svarade på adresserade solen och inte 1-a.

1-a påverkar dock också energibalansen. Såklart.
Citera
2026-03-25, 10:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du förstår ingenting av vad jag säger ändå. Så det är inte lönt. Men nej, jag förväxlar inte detta. dTSI(1-a)/4.
Faktorn 1-a är precis den delen av TSI som absorberas. Och den är inte mer än indirekt beroende av TSI. Och inlägget jag svarade på adresserade solen och inte 1-a.

1-a påverkar dock också energibalansen. Såklart.
När CERES visar en ökning i ASR på 0,85 W/m2 per dekad så är det den fysiska effekten av att (1-a) har ökat (albedot har sjunkit).

Citat:
Normala människor har oftast vett nog att inte överskatta sin låga kompetens till den extrema grad att de använder siffror de knappt begriper för att avfärda hundra års forskning.
Det är du som är ofattbart korkad eftersom OLR visar växthuseffekten.
Citera
2026-03-25, 10:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
När CERES visar en ökning i ASR på 0,85 W/m2 per dekad så är det den fysiska effekten av att (1-a) har ökat (albedot har sjunkit).

Ja. Och varför har den sjunkit blir då nästa fråga.
Aerosoler och feedbacks. Men det kommer vi ju inte kunna diskutera medan du fortfarande lever under föreställningen att ASR är en egen forcing som driver ASR.
Senast redigerad av MrArtur 2026-03-25 kl. 10:55.
Citera
2026-03-25, 10:55
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Att bemöta och förklara varför du som ensam i världen tolkar CERES-datan som du gör, det var visst för jobbigt, så istället kommer personangreppen, som vanligt från dig. Det är lite ironiskt hur ofta du kallar andra för okunniga mobbare.
Citera
2026-03-25, 10:57
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Det här är också fel. OLR i CERES serien visar i huvudsak planckresponsen.

Det är så synd att du inte vill lära dig utan kör på med dina upprepningar oavsett vad som förklaras för dig.
Citera
2026-03-25, 11:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Att bemöta och förklara varför du som ensam i världen tolkar CERES-datan som du gör, det var visst för jobbigt, så istället kommer personangreppen, som vanligt från dig. Det är lite ironiskt hur ofta du kallar andra för okunniga mobbare.
CERES-datan behöver inte ”tolkas”. Det är fakta som alla som förstår vetenskapen förstår. Du förstår dock inte för du är ofattbart korkad. Det är inte ”personangrepp” att påtala fakta.

Citat:
Ja. Och varför har den sjunkit blir då nästa fråga.
Aerosoler och feedbacks. Men det kommer vi ju inte kunna diskutera medan du fortfarande lever under föreställningen att ASR är en egen forcing som driver ASR.
Ingen har påstått att ASR driver ASR. Nu har du gått över till samma absurda halmgubbar som du alltid gör och som stör sönder tråden.

Citat:
Det här är också fel. OLR i CERES serien visar i huvudsak planckresponsen.

Det är så synd att du inte vill lära dig utan kör på med dina upprepningar oavsett vad som förklaras för dig.
Växthuseffekten stänger inne värme men CERES visar att OLR ökar ändå. Det bevisar att jorden reagerar på den ännu större ökningen av ASR. Solenergin in ökar alltså snabbare än vad växthuseffekten hinner stänga inne, vilket gör ASR till den drivande faktorn i energiobalansen.
Citera
2026-03-25, 11:27
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
CERES-datan behöver inte ”tolkas”. Det är fakta som alla som förstår vetenskapen förstår. Du förstår dock inte för du är ofattbart korkad. Det är inte ”personangrepp” att påtala fakta.

Mer felaktigheter och personangrepp. All data måste tolkas, och sättas in (korrekt) i ett sammanhang för att bli information eller kunskap. I händerna på en okunnig idiot är data, vilken data som helst, värdelöst eller till och med kontraproduktivt för att nå närmare sanningen, vilket du exemplifierar helt utmärkt.
Citera
2026-03-25, 11:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Mer felaktigheter och personangrepp. All data måste tolkas, och sättas in (korrekt) i ett sammanhang för att bli information eller kunskap. I händerna på en okunnig idiot är data, vilken data som helst, värdelöst eller till och med kontraproduktivt för att nå närmare sanningen, vilket du exemplifierar helt utmärkt.
Människor som lärt sig att läsa av en termometer förstår vilken temperaturen är genom att se vad termometern visar. Det här är samma sak. Du fattar ingenting men spammar ändå tråden med det. Att konstatera att det är korkat och störande är att konstatera fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in