2026-09-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Skärmarna borde totalförbjudas, börjar bli tröttsamt med folk som vinglar fram och tillbaka över vägen tills de kör ner i diket. Förr i tiden var det bara stupfulla och knarkare som höll på så, idag är det vanligt folk som inte är påverkade av nåt, som bara försöker byta radiostation eller slå på torkarna.

Sen är ju frågan vad Volvo menar men "premiumkänsla". Tvivlar på att de knappar och reglage de "återgår" till ens kan mäta sig med plastknapparna från deras gamla budgetbilar, de gamla knapparna håller i flera decennier. För mig är premium en knapp som är tillverkat i ett riktigt material, typ borstat stål eller nåt finare träslag som polerats tills det glänser. Med tanke på kvaliteten på dagens bilar lär det väl bli imitationsplast gjort på Kinesium som smulas sönder efter ett par månader så att de kan lägga handen på huvudet, dra tillbaka luggen och peka med stora ögon "SEEE DÄR" och sen använda det som en dålig ursäkt till varför skärmarna är bättre.
Skärmarna ska inte förbjudas. Däremot ska alla förare som inte kan hålla avstånd och gällande hastighetsbegränsning förbjudas.
Citera
2026-09-24, 19:39
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imaginary689
Skärmarna ska inte förbjudas. Däremot ska alla förare som inte kan hålla avstånd och gällande hastighetsbegränsning förbjudas.
Samt de som kör 60 km/h med sin lilla elbil och slickar mittlinjen på E4 eller E10.
Citera
2026-09-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Samt de som kör 60 km/h med sin lilla elbil och slickar mittlinjen på E4 eller E10.
De kan inte vara så många. E10? Går den på Svalbard eller?
Citera
2026-09-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Haha nej jag minns inte vilken bil det var. Låter helt otroligt att du skulle ha tid att gå och läsa manualer för att bevisa att en anonym person på internet har fel om ett reglage. Har du inget arbete att gå till?

Så då kan vi tills du kan styrka ditt påstående lägga det i facket för skrönor….

Jodå, jag har ett arbete att…. hm…. Flyga till…
Min signatur kanske kan hjälpa dig…
Citera
2026-09-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bangaranga
Jag lät AI söka efter bilmodeller som har farthållaren i skärmen och det närmaste som den hittar är en MG4.

På MG4 måste man tydligen aktivera en knapp på infotainmentsystemet (skärmen) innan den fysiska knappen på ratten fungerar.
Manualen är https://cdn.mgmotor.eu/manuals/MG4_Owner_Manual_sv-SE_compressed.pdf

Sida 204-205:

Låter inte märkligare än att man valt att sätta ”huvudbrytaren” för farthållaren i skärmen.
När man aktiverat systemet med knappen på skärmen så räcker det med att starta avsluta farthållning med knappar på ratten eller på spak vid ratten, som det brukar vara på bilar.
Citera
2026-09-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Tror inte han vill förbjuda sig själv
Citera
2026-09-24, 20:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Känns helt självklart och allt fler biltillverkare följer efter.

Sweet spot är en relativt stor skärm för Infotainment-systemet, runt 8-10 tum. Men fysiska reglage för ljudvolym, värme, AC, allt som har med körandet att göra, och allt som har med den fysiska bilen att göra, fönster, speglar mm.

Det var Tesla som var först att ta skärmen ett par steg för långt, där man i princip fick leta ett par menyer ner för att hitta tuta och blinkers
Citera
2026-09-24, 20:38
Medlem
Älskar knappar!!
Citera
2026-09-24, 20:51
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Bra!

Det här var faktiskt det enda som hotade valet av nya EX60. Nu valde jag den ändå, då annat vägde över, men det var nära att bli en dealbraker.

Jag hoppas att fler följer efter!

Jävla pucko. Ska du åka omkring med en skärmjävel och pilla på i trafiken! Du måste ju vara helt korkad.
Citera
2026-09-24, 20:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Jävla pucko. Ska du åka omkring med en skärmjävel och pilla på i trafiken! Du måste ju vara helt korkad.

Valen i övrigt var få och ointressanta. Mercedes GLC t.ex. Den var knappast bättre.
Citera
2026-09-24, 20:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hur mycket lyssnade man på sina kunder när man satte in dom där skärmarna, som ingen vill ha.
Citera
2026-09-24, 21:32
Medlem
LittleFishs avatar
Skärmarna är bara störande och trafikfarliga då de stjäl uppmärksamheten från föraren. Sega när man klickar och drar i dem. Dessutom fullproppade med skit som gör minsta inställning till en mardröm. Hatar skärmar i bilen. Bra gjort av Volvo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in