Barnen skriker att det är för varmt eller för kallt.
På en del moderna bilar sitter en hel del system som man använder under färd i skärmen. Jag provkörde en ny elbil där tex farthållaren satt i någon meny på skärmen. Svårt att svänga av vägen och ställa in farthållaren medan man står stilla. På samma bil satt en del system som ställer in tex dimljus och vindrutetorkare i skärmen också.
På en hyrbil är det ju annorlunda så klart eftersom du inte är van vid den. Men i min fem år gamla bil kan jag ställa in farthållaren och värmen utan att ens titta bort från trafiken afternoon jag vet var reglagen sitter.
Det om farthållaren låter som bara påhittat…..
Kan du upplysa om bilmodell och årsmodell så ska vi syna ditt påstående genom att läsa manualen….
Detta måste väl ändå varit förväntat? Människan har en tendens att alltid söka sig tillbaks till det "gamla hederliga" när det som glittrade tappade kraft. Jag är väl inte helt sugen på detta men håller med om att vissa system är helt livsfarliga! Speciellt när man sitter på motorvägen, solen i ögonen och ska försöka hitta en funktion på en display som är gömd bakom 10 steg.
Sant. Jag har en gammal bil och en glashammare, inte för att den inte går att låsa upp inifrån utan för att om man kör i spat vill jag kunna krossa rutan och ta mig ut. Dörren går ju inte att öppna om man är under vatten, och elhissar är inte att lita på i sådana situationer.
Sådana olyckor läser man ju om åtminstone någon gång om året, när folk omkommit för att de inte kommit ut. Fruktansvärd jävla död, det vill jag inte uppleva.
Bra att du har glashammare.
Men det är ju inte klokt att man ska behöva sådana. Då har bilkonstruktörerna "tappat det"
Bra att du har glashammare.
Men det är ju inte klokt att man ska behöva sådana. Då har bilkonstruktörerna "tappat det"
Köp en du med, finns på Biltema för billig peng. Min är en liten sak, kombinerad med usb-laddare. Så den är användbar även när jag inte behöver krossa rutor
Haha nej jag minns inte vilken bil det var. Låter helt otroligt att du skulle ha tid att gå och läsa manualer för att bevisa att en anonym person på internet har fel om ett reglage. Har du inget arbete att gå till?
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan du upplysa om bilmodell och årsmodell så ska vi syna ditt påstående genom att läsa manualen….
Klokt beslut av Volvo. Den här djävla nuddskärmshysterin är ett av skälen till att jag skyr moderna bilar som pesten. Finns fortfarande bra exemplar av riktiga bilar att köpa.
Tror detta kan bli en konkurrensfördel för Volvo som säkerhetsmedveten tillverkare. Det tar mycket mindre av förarens uppmärksamhet att sträcka sig efter ett fysiskt reglage, vars placering är inövat i muskelminnet, än att navigera i vilket infotainmentsystem som helst.
Smaka bara på ordet "infotainment". Så totalt djävla efterblivet att man knappt tror det är sant.
Barnen skriker att det är för varmt eller för kallt.
På en del moderna bilar sitter en hel del system som man använder under färd i skärmen. Jag provkörde en ny elbil där tex farthållaren satt i någon meny på skärmen. Svårt att svänga av vägen och ställa in farthållaren medan man står stilla. På samma bil satt en del system som ställer in tex dimljus och vindrutetorkare i skärmen också.
På en hyrbil är det ju annorlunda så klart eftersom du inte är van vid den. Men i min fem år gamla bil kan jag ställa in farthållaren och värmen utan att ens titta bort från trafiken afternoon jag vet var reglagen sitter.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag lät AI söka efter bilmodeller som har farthållaren i skärmen och det närmaste som den hittar är en MG4.
"Den adaptiva farthållaren kan ställas in med knappen på
infotainmentskärmen och knappen på rattens vänstra sida.
1 Om knappen på infotainmentskärmen är av är den
adaptiva farthållaren av."
AI-sammanfattning:
Jag kollade några vanliga och kinesiska elbilar. MG4 passar bäst på beskrivningen. Där måste ACC först vara aktiverad i infotainmentsystemet, men sedan styrs den från ratten.
XPeng G6/G9, Tesla Model 3/Y, BYD Seal/Atto 3 och Nio ET5 styr ACC främst från ratten. Hongqi E-HS9 har separata fysiska reglage.
Så om farthållaren verkligen ”satt i skärmen” är MG4 den tydligaste kandidaten av de modeller jag hittade.
Jag kan minnas fel, det var ett tag sen. Men poängen är att mycket annat som man ibland behöver när man kör satt i skärmen, tex luftkonditionering.
Det händer ofta att man drar på lite extra en varm dag när bilen stått i solen och sen efter en halvtimmes stillasittande i bilen så börjar man frysa och vill sänka värmen utan att behöva köra av motorvägen tex.
Citat:
Ursprungligen postat av bangaranga
Jag lät AI söka efter bilmodeller som har farthållaren i skärmen och det närmaste som den hittar är en MG4.
AI-sammanfattning:
Jag kollade några vanliga och kinesiska elbilar. MG4 passar bäst på beskrivningen. Där måste ACC först vara aktiverad i infotainmentsystemet, men sedan styrs den från ratten.
XPeng G6/G9, Tesla Model 3/Y, BYD Seal/Atto 3 och Nio ET5 styr ACC främst från ratten. Hongqi E-HS9 har separata fysiska reglage.
Så om farthållaren verkligen ”satt i skärmen” är MG4 den tydligaste kandidaten av de modeller jag hittade.