Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Hur vet du att den aldrig fanns? Det är ju just det som är kärnfrågan.
För att jag, till skillnad från er som blint försvarar soc och vården, faktiskt läser vad som står!
Jag läser vad som står i den externa Ensolution-utredningen, vad visselblåsarna avslöjar, vad som framkommer i Albers granskning och vad som står i Lex Sarah-anmälningarna.
Om man faktiskt lägger ihop allt detta och tittar på helheten, så ser man helt klart och tydligt att det ALDRIG har funnits någon påtaglig risk!
Victoria är helt ofarlig – precis som pappan! Och då ska LVU överhuvudtaget inte tillämpas överhuvudtaget!
Låt oss vara helt jävla glasklara mot er som vägrar ta in fakta:
Vad lagen (LVU 2 §) faktiskt kräver:
LVU kräver en påtaglig risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas. Det räcker inte med svävande oroskänsla, lösa spekulationer eller felaktiga läkaranteckningar. När alla oberoende utredningar slår fast att det saknades saklig grund, så fanns det ingen risk i lagens mening!
Svart på vitt från fyra källor:
Ensolution-utredningen: Sågade myndighetens metodik och bekräftade att besluten byggde på teoretiska skrivbordsprodukter.
Visselblåsarna & Lex Sarah: Fyra av soc egna handläggare slog larm inifrån förvaltningen om grova tjänstefel.
Albers granskning: Synade och monterade ner de felaktiga premisserna i ärendet.
Slutresultatet som ni vägrar acceptera:
När alla kort lades på bordet föll myndighetslinjen ihop som ett korthus. Det är därför LVU:et hävdes permanent i maj 2026 och det är därför Elsa bor hemma hos sina helt vanliga och fungerande föräldrar idag. Sluta försvara ett olagligt övergrepp!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Att det i efterhand har kommit fram brister hos både socialtjänst och vård betyder inte automatiskt att all oro från början var obefogad. För att slå fast att den påtagliga risken aldrig existerade måste man veta vad vården faktiskt hade sett, vilket underlag socialtjänsten hade då och hur det bedömdes vid den tidpunkten.
Men lägg av, det räcker faktiskt inte med svävande 'oro' för att få igenom ett LVU! Lagen kräver en PÅTAGLIG RISK.
Läser man den oberoende Ensolution-utredningen blir det ju klockrent att det ALDRIG fanns någon sådan påtaglig risk i verkligheten! Den 'risken' var en ren skrivbordsprodukt, tillverkad av en enskild läkares fria fantasier som soc sväljde utan källkritik.
Socialtjänsten vägrade väga underlaget korrekt. Polisen gjorde däremot sin läxa och lade ner förundersökningen! Det borde socialtjänsten självklart också ha gjort.
När polisen lägger ner och externa granskningar sågar utredningen saknas all laglig grund. Det är därför LVU:et hävdes permanent i maj 2026 och Elsa bor hemma idag. Sluta försvara en fabricerad pappersrisk!
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Jag säger inte att risken fanns. Jag säger att jag inte tycker att någon av oss kan slå fast motsatsen så tvärsäkert utifrån det som är offentligt.
Läs det nya materialet i stället för att blint stirra er blinda på gamla, felaktiga beslut!
Läs de interna Lex Sarah-larmen, läs den oberoende Ensolution-granskningen och läs vad visselblåsarna avslöjat. Då förstår ni direkt varför hela den här utredningen gick helt åt skogen!
Och det var Elsa som fick betala det absolut högsta priset för myndigheternas fullkomliga hjärnsläpp: ett litet barn som fördes bort med polis och isolerades från sin familj på helt fabricerade grunder.
Sluta försvara detta rättsövergrepp och fördöm det i stället! Facit finns på bordet: LVU är hävt permanent i maj 2026, flickan bor hemma och kommunen har tvingats köpa ut sina egna chefer. Sluta blunda!