Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Hoppas de också tar tillbaka säkerheten.
Läste om ett fall i USA då en kvinna omkom efter att hennes Tesla backat ner i en pool. På den bilen lägger man i backen genom att peka på en pekskärm!
De påstår de bygger bilar för att de ska vara säkrare. Men istället blir den nya 'säkerheten' - Dödsfällor!
För något år sedan tappade jag bilnyckeln när jag steg ur bilen. Den la sig mellan biltröskeln och bildörrens handskfack - Och låste bilen!
Först fattade jag ingenting varför bilen låste sig. Men eftersom det skedde när jag parkerade hemma, kunde jag gå in och hämta reservnyckeln.
OM det istället hade skett när jag klivit in i bilen - hade det varit livsfarligt. Om man blir instängd genom en knapptryckning på fjärren slutar alla reglage fungera.
Om någon tror man kan sparka ut vindrutan så glöm det, den sitter som berget.
Det har blivit krångligare och mindre säkert. Att de ens får typgodkännande.
Mer teknisk säkerhet som blivit dödsfällor:
Bilar som låser sig vid olyckor - och folk blir innebrända.
Och krock-kuddar som avfyrar projektiler som på riktigt skjuter ihjäl folk. (takata)
Vet inte hur det funkar med nyare bilar, men förr öppnade man en låst bil inifrån helt enkelt genom att dra i öppningshandtaget.
Vindrutan kan du såklart inte sparka ut, den är en del av bilens säkerhetsbur. Den är laminerad och limmad, så den förblir där den är. Det är sidorutorna som gäller, även om de också är i stort sett omöjliga att sparka ut. Dock kan de enkelt spräckas med en glashammare, något som alla borde ha i kupén om man har en bil tillverkad efter 1950 (innan dess var glaset inte härdat).
Edit: Finns såklart idiotbilar med laminerade sidorutor också, den som köper en sådan förtjänar fan att dö.