2026-09-24, 09:07
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Hoppas de också tar tillbaka säkerheten.

Läste om ett fall i USA då en kvinna omkom efter att hennes Tesla backat ner i en pool. På den bilen lägger man i backen genom att peka på en pekskärm!

De påstår de bygger bilar för att de ska vara säkrare. Men istället blir den nya 'säkerheten' - Dödsfällor!
För något år sedan tappade jag bilnyckeln när jag steg ur bilen. Den la sig mellan biltröskeln och bildörrens handskfack - Och låste bilen!
Först fattade jag ingenting varför bilen låste sig. Men eftersom det skedde när jag parkerade hemma, kunde jag gå in och hämta reservnyckeln.

OM det istället hade skett när jag klivit in i bilen - hade det varit livsfarligt. Om man blir instängd genom en knapptryckning på fjärren slutar alla reglage fungera.
Om någon tror man kan sparka ut vindrutan så glöm det, den sitter som berget.

Det har blivit krångligare och mindre säkert. Att de ens får typgodkännande.

Mer teknisk säkerhet som blivit dödsfällor:
Bilar som låser sig vid olyckor - och folk blir innebrända.
Och krock-kuddar som avfyrar projektiler som på riktigt skjuter ihjäl folk. (takata)

Vet inte hur det funkar med nyare bilar, men förr öppnade man en låst bil inifrån helt enkelt genom att dra i öppningshandtaget.

Vindrutan kan du såklart inte sparka ut, den är en del av bilens säkerhetsbur. Den är laminerad och limmad, så den förblir där den är. Det är sidorutorna som gäller, även om de också är i stort sett omöjliga att sparka ut. Dock kan de enkelt spräckas med en glashammare, något som alla borde ha i kupén om man har en bil tillverkad efter 1950 (innan dess var glaset inte härdat).

Edit: Finns såklart idiotbilar med laminerade sidorutor också, den som köper en sådan förtjänar fan att dö.
Senast redigerad av 2560p 2026-09-24 kl. 09:16.
Citera
2026-09-24, 09:13
Medlem
Detta är ett bra steg åt rätt håll. Totalt idioti att spara pengar genom att lägga allt i skärmen. Dessutom dåligt programmerat.

De lär sig långsamt. Först problem med fossildrivna XC90. Sen mycket värre krångel med EX90.
Och nu även problem med nya EX60.

Volvo har ju tidigare toksatsat på eldrift och det blev ett dyrt fiasko. Så de behöver göra allt rätt i framtiden om de inte ska konka.
Citera
2026-09-24, 09:20
Medlem
Det är givetvis en dröm för tillverkarna att ha en massa teknik i bilarna så man kan ta ut ett högre pris och även sälja mer tjänster.

Men jag tror det snart kommer enklare bilar som alternativ. De flesta mänskor är inte duktiga på att göra många saker samtidigt.

Biltillverkarna får trösta sig med att självkörande bilar är teknikstinna. När de får ordning på dom blir kunden ju bara passagerare och kan titta hur mycket som helst på skärmar och köpa tjänster osv.
Citera
2026-09-24, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vet inte hur det funkar med nyare bilar, men förr öppnade man en låst bil inifrån helt enkelt genom att dra i öppningshandtaget.

Vindrutan kan du såklart inte sparka ut, den är en del av bilens säkerhetsbur. Den är laminerad och limmad, så den förblir där den är. Det är sidorutorna som gäller, även om de också är i stort sett omöjliga att sparka ut. Dock kan de enkelt spräckas med en glashammare, något som alla borde ha i kupén om man har en bil tillverkad efter 1950 (innan dess var glaset inte härdat).

Edit: Finns såklart idiotbilar med laminerade sidorutor också, den som köper en sådan förtjänar fan att dö.

Hade också räckt med att dra i dörrhantaget och bilen öppnar sig - som det brukade vara. Varför ska de ta bort säkerheten? Skönt om blinkande skärmar försvinner.
Citera
2026-09-24, 09:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Hade också räckt med att dra i dörrhantaget och bilen öppnar sig - som det brukade vara. Varför ska de ta bort säkerheten? Skönt om blinkande skärmar försvinner.

Sant. Jag har en gammal bil och en glashammare, inte för att den inte går att låsa upp inifrån utan för att om man kör i spat vill jag kunna krossa rutan och ta mig ut. Dörren går ju inte att öppna om man är under vatten, och elhissar är inte att lita på i sådana situationer.

Sådana olyckor läser man ju om åtminstone någon gång om året, när folk omkommit för att de inte kommit ut. Fruktansvärd jävla död, det vill jag inte uppleva.
Citera
2026-09-24, 09:36
Medlem
TheKhurgans avatar
Mycket bra.
Citera
2026-09-24, 09:38
Medlem
zoombos avatar
Jag är inte emot skärmarna i sig för det går på så sätt att bygga in många funktioner som det nästan skulle bli helt omöjligt att få till med vanliga knappar; det skulle alltså bli för många knappar totalt.
BMW började väl med en ratt i mitten någon gång på 90-talet(?) som man kunde och skulle styra det mesta med men det var nog bara tekniknördar som förstod och använde den, för en normalbilist blev den för avancerad. Detta var alltså före det fanns pekskärmar.

Sällan-funktioner som att t ex ställa in vissa saker på bilen, utläsa fel, kolla statistik eller installera något kan mycket väl finnas bakom en skärm men ska (kan) då bara användas när man står stilla. Att gömma saker som att slå på defrostern eller annat som sker under körning bakom en massa undermenyer på en skärm är både idiotiskt och trafikfarligt.
Allt annat ska finnas på knappar och tack för att det med tiden vuxit fram en standard för hur ljusreglage, torkarreglage etc sitter och ska användas och som de flesta idag följer! Länge tillbaka var detta en designfråga och det fanns bilar som hade normala funktioner utplacerade på väldigt udda ställen, man var helt enkelt tvungen att gå igenom reglagen innan man startade bilen om det var en obekant bil man satte sig i. Fanns t ex bilar som hade blinkersspaken på "fel" sida.
Citera
2026-09-24, 10:04
Medlem
Visst fanns det bilar som hade blinkersspaken på höger sida en gång i tiden (t ex Peugeot och DAF). Men på den tiden var det inte "fel". Det var snarare så att det på 60-talet var ett ganska nytt påfund att manövrera blinker med en spak på rattstången och det tog ett tag innan branschen kom överens om på vilken sida spaken skulle sitta. På 50-talet hade många bilar ett vred på instrumentbrädan för körriktningsvisare eller blinkers, nån jänkare hade väl en knepig lösning där man vred på signalringen i ratten för att slå på blinkers.

En annan sak som försvann under 60-talet var att placera avbländningsknappen på golvet så man fick trycka med vänster fot för att växla mellan hel- och halvljus.
Citera
2026-09-24, 10:08
Medlem
Kikade nyligen på en ny XE40, modellår 2027. Den har en ännu större skärm än tidigare modellen! Detta betyder att det inte blir en Volvo för mig.
Citera
2026-09-24, 10:09
Medlem
Det vacuumstyrda ventilationssystemet på Saab 900 slår allt i fråga om känsla.
Citera
2026-09-24, 10:11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det vacuumstyrda ventilationssystemet på Saab 900 slår allt i fråga om känsla.

Reglagen var det inget fel på, de var bra. Att styra grejer med vacuum är väl en aning... tvivelaktigt.
Citera
2026-09-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Reglagen var det inget fel på, de var bra. Att styra grejer med vacuum är väl en aning... tvivelaktigt.

Fast det var ett mysigt ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in