Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Finlands första F-35-jaktplan har landat i Lappland
https://yle.fi/a/7-10105466Finlands två första F-35-jaktplan har anlänt till Rovaniemi.
Ett par hundra personer uppskattades vara på plats vid flygplatsen i Rovaniemi och fick syn på jaktplanen vid 17.40-tiden på fredagen. Några minuter senare landade planen på finsk mark.
Flygvapnet skriver i ett pressmeddelande att planen nådde finländskt luftrum klockan 17.21.
Planen ska stationeras vid Lapplands flygflottiljs bas i Rovaniemi.
Önskar det vore 39E/F... men man kan ju inte få allt haha...
Nää som sagt, danskarna, norrmännen och finnarna köpte F-35... finnarna sätter väl till och med ihop ett par?
Tror dock fortfarande köpet var ett taktiskt köp för att få USA på sin sida (svårt att förklara, alla är med i NATO men självklart (innan Trump) ger det lite plus i kanten om vapnen är köpte ifrån USA om man vill ha full support av USA)... samt att klart att man vill ha (och det förstår jag fullständigt) en tillverkare på en helt annan kontinent när sina egna fabriker har blivit bombade.
Om kriget inte startar när Trump är fortfarande i makten eller ex. J-D vance osv så kan det kanske fortfarande vara bra... men fortsätter detta så är det ett riktigt nerköp av allra högsta grad...
Hade normänn, finnar, danska köpt i alla fall hälften JAS-39E/F och F-35 så hade Brasilien och Kanada varit en fabrik just nu som pumpat ut JAS-39... vilket hade varit bäst för oss alla tycker jag.
Ja mycket Amerikanskt i JAS givetvis... men Norge, Finland, Danmark, Sverige (ja Volvo hade fått gjort den varianten av motor som dom kan), Kanada, Brasilien hade löst det mesta i nödfall skulle jag tro...
---------edit
Ville bara lägga till att jag misstänkte att Finnarna efter Trump inte var så nöjda med sitt köp av F-35... Då (just nu) Trump kan i princip stänga av dem om Putin vill.
Men så verkar inte vara fallet alls. Finnarna är super nöjda som jag förstår. Hur var varför vet jag inte. Kanske för jag är svensk och inte fattar dock...