2026-09-23, 17:15
Medlem
Anonymfs avatar
Gör er ej besväret att försöka föra diskussion med Niklasgl87. Han sitter som en ”manic street preacher” och ältar samma saker… tycks helt sakna förmåga att ingå i konstruktiva samtal.
Citera
2026-09-23, 17:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymf
Gör er ej besväret att försöka föra diskussion med Niklasgl87. Han sitter som en ”manic street preacher” och ältar samma saker… tycks helt sakna förmåga att ingå i konstruktiva samtal.

Det är jag som bråkar, det utifrån att han begår precis samma misstag som alla andra som är fast i sina gärningsmän. Finns en och annan här inne också, men desto fler i hans hemma-forum.
Svårigheter att ta till sig kritiken och särskilt svårt att acceptera att den egna teorin ifrågasätts.
Citera
2026-09-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är jag som bråkar, det utifrån att han begår precis samma misstag som alla andra som är fast i sina gärningsmän. Finns en och annan här inne också, men desto fler i hans hemma-forum.
Svårigheter att ta till sig kritiken och särskilt svårt att acceptera att den egna teorin ifrågasätts.

Då är frågan varför du inte bråkar med andra i t ex CA-tråden som hänger ut, misstänker CA och spekulerar om honom som gm? Varför diskuterar du inte i sak när det gäller CA? Vart står det att jag är fast i en gm? Det är bara dina spekulationer och skitsnack som vanligt.

(FB) Mordet på Olof Palme Här har du några Palmemordstrådar. Skriv och klaga i alla dem varför de spekulerar och misstänker sina spår/teorier/uppslag när det gäller Palmemordet.
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-09-23 kl. 18:44.
Citera
2026-09-23, 20:00
Medlem
Anonymfs avatar
Förstås inte varför man vill hindra andra för att intressera sig för en hypotetisk gärningsman. Men tänker mig att det ligger en diagnos i grunden hos den typen av människor.
Citera
2026-09-23, 20:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Vadå "era teser"? Försöker du baka ihop mig med Niklasgl87 här?
Läs det jag skriver igen!
Förklara gärna för mig vad som är min "tes" där.
Fort och fel?
Ja jag bökade ihop dig med Niklasgl87 eftersom du också verkar tro att GM inte rörde sig på ett speciellt sätt.

Citat:
Du bör alltid faktagranska dina svar från AI.
Det du skriver här innehåller en del felaktigheter:
Fetmarkerar några saker du kan få kolla upp...

Björkman har du missat som är av uppfattningen att GM rörde sig "spänstigt".
Även:
Hage: "med bestämda steg, snabbt men bestämt..... målmedvetet" (860402)
Anderstedt: "Hon reagerade dock på att mannen gick med långa steg." (880621)
Enocksson: "han sprang lite krokigt eller lite böjd framåt.", "Han rörde sig smidigt." (860301)
Man måste också skilja på "konstigt" och "spänstigt", "smidigt", etc,
Det ena utesluter inte det andra. Klart är att han rörde sig bestämt , men det betyder inte att det inte kan vara "konstigt" samtidigt.

Och sammantaget är att GM rörde sig på ett "konstigt" sätt. Det framgår av vittnesmålen. Och som sagt är det inte bara de första uppgifterna som är viktiga.
Citera
2026-09-23, 20:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
När man läser din post-historik så kan man se att du ifrågasätter att det finns ryska trollfabriker, du funderar över hur kärnvapen skulle slå ned i Sverige när vi går med i nato etc.

Sen dessa onödiga tillmälen om idioter etc likt ovan.

I tidigare poster ifrågasatte du YN:s observation , att det var "nånting" i händerna på mannen som YN såg .

Jag tror man får ta allt du säger med en stor nypa salt , att du sen i ett senare inlägg kallar folk för troll - ja, det finns nog en del troll som skräpar ned i de här trådarna som mest är ute efter att så split mellan människor.

En hel del ryss-troll - det tror jag bestämt - som mest skräpar ned i trådarna och vill skapa osämja.

Sen finns det andra som också håller på med liknande saker av andra anledningar och som också påverkas och tyvärr bidrar till liknande.
Vad vill du säga med det här? Försöker du verka smart genom att vara nedlåtande.
Det ringer klockor när någon pratar om "rysstroll" när det handlar om att se på Ukrainakriget ur ett mer objektivt perspektiv (som resten av världen) och inte sväljer allt som svensk media matar ut.

Citat:
Hur som helst - när jag tagit tag och fördjupat mig i olika saker runt CA som inte specifikt har med vapnet att göra tycker jag att det ofta nästan blir tvärtom - han blir mindre intressant.

Skottet i TV:n, situationen i pendeltåget, hundsparken, kafé-besöken, ekonomin etc. (se min posthistorik i denna tråd)

Ofta känns det som man försökt skapar en hel höna av en fjäder när det gäller sakerna som inte har med vapnet att göra.
Förklara gärna din logik hur CA blir mindre intressant pga av de indicierna? Jag är ärligt intresserad.

Jag har inga fasta teorier jag hänger kvar vid pga diagnoser. Har alltid trott på sydafrika/polis spåret, och lite på SE ett tag innan jag förstod att han inte kunde veta att de skulle passera exakt då han gick ut. CA är helt enkelt för svår att komma runt. Att en annan GM skulle se likadan ut, gå likadant och ha samma vapen och ammunition är inte sannolikt.
Senast redigerad av 526 2026-09-23 kl. 20:51.
Citera
2026-09-23, 20:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Då är frågan varför du inte bråkar med andra i t ex CA-tråden som hänger ut, misstänker CA och spekulerar om honom som gm? Varför diskuterar du inte i sak när det gäller CA? Vart står det att jag är fast i en gm? Det är bara dina spekulationer och skitsnack som vanligt.

<trams>

Det finns flera förklaringar till det. Men att jag inte haft synpunkter i andra forum är en ren lögn från din sida. Varför?
Det ena är att mitt intresse främst ligger på uppgifterna runt mordplatsen.
Det andra är att är att det varit just SE som samlat de flesta "övertygade" efter 2018 då boken släpptes, därav mitt engagemang i din tråd.

Vad gäller just detta forum(CA-forumet) så har det åtminstone tidigare varit klart större seriositet kring uppgifterna där många även kunnat tillstå osäkerheter. Till skillnad från dig och dina meningsfränder. Vidare har även vapen- och ammunitionsfrågan diskuterats mer seriöst i detta forum o.s.v.
Men visst nu på senare år så har det även här tillströmmat en och annan, precis som i ditt hemma-forum.

Nu har du fått svar och jag tar mig rätten att kommentera där jag vill.
Och du har fått mina synpunkter på dina dubbla måttstockar.
Du har samma rätt att fortsätta med dessa om du tycker det känns seriöst.
Citera
2026-09-23, 21:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja jag bökade ihop dig med Niklasgl87 eftersom du också verkar tro att GM inte rörde sig på ett speciellt sätt.

Gott, men jag tror inte speciellt mycket annat än att GM mer eller mindre joggade bort.
Uppgifterna om en mer detaljerad löpstil divergerar och det tillkommer nya uppgifter över tid och inget jag känner att jag kan dra slutsatser kring.

Min poäng var mer att försöka rätta några felaktigheter där från AI, så att vi utgår från "fakta" i form av vad materialet ger.
(Det i sin tur bygger ju på vad vittnena uppfattar, vilket inte alltid är korrekt heller..)
Citera
2026-09-23, 23:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Gott, men jag tror inte speciellt mycket annat än att GM mer eller mindre joggade bort.
Uppgifterna om en mer detaljerad löpstil divergerar och det tillkommer nya uppgifter över tid och inget jag känner att jag kan dra slutsatser kring.

Min poäng var mer att försöka rätta några felaktigheter där från AI, så att vi utgår från "fakta" i form av vad materialet ger.
(Det i sin tur bygger ju på vad vittnena uppfattar, vilket inte alltid är korrekt heller..)
Bra med rättning.
Finns det nått som gör att man bör tvivla på just uppgifterna om rörelsestilen?
Alla vittnesmål är väl osäkra? Och det är ju flera, nästan alla som säger att det finns en avvikande stil.
Det vore ju otroligt om alla hade samma bias?
Citera
2026-09-24, 07:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Bra med rättning.
Alla vittnesmål är väl osäkra? Och det är ju flera, nästan alla som säger att det finns en avvikande stil.

Här är mina anteckningar sedan tidigare kring rörelsemönstret. Har möjligen missat något och ser att datum för uppgiften inte finns med för alla.

Men som exempel så har vi kontrasterande uppgifter på flera håll.
Spänstigt och klumpigt?

Utifrån detta har i.a.f. jag svårt att dra några större slutsatser och det jag ändå landar i är just att GM "joggar" och "sprang som faan"(som Jan N. uppfattar).

Lars J.
"Då GM förvinner ur Lars åsyn kliver Lars ut en bit och ser gärningsmannen ta två till tre steg i taget i trappan. Vänder sig och tittar mot Sveavägen."

Anders B.
"Mannen rörde sig spänstigt"

Inge M.
"rör sig lugnt och försiktigt, backar han och vänder sig om och går och tittar ett par gånger, sen så försvinner han och joggar bort."
"..det var inte någon jävla galning som var ute och sköt vem som helst utan han stod helt klart och väntade och gick upp bakom. Och han tog god tid på sig och var fruktansvärt lugn. Han sprang inte från platsen. Han var inte panikslagen på något jävla sätt utan han var så iskall.."

Anders D.
"inte sprang med någon yngre mans vighet utan förde sig något långsamt i steget." (860301) "Han verkade lite otymplig, nästan klumpig och stel. Delsborn är själv kroppsbyggare och fäste sig vid dessa detaljer.", "Mannen sprang inte särskilt snabbt." (860314)

Leif L.
"klumpiga steg. Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga" (860427)

Jan A.
"sprang smidigt" (860301)
"Spänstigt, långa steg" (860408)

Jan-Åke S.
"..han rörde sig snabbt och var sannolikt ingen äldre person." (860228)
"Han sprang med andra ord relativt spänstigt" (860409)

Anna H.
"med bestämda steg, snabbt men bestämt..... målmedvetet" (860402)

Cecilia A.
"Hon reagerade dock på att mannen gick med långa steg." (880621)

Hans J.
"mannen sprang ej med fixerade armar framför sig utan med rörliga armar" (860304)

Jan N.
"sprang som 'fan'" (860301)

Egon E.
"han sprang lite krokigt eller lite böjd framåt.", "Han rörde sig smidigt." (860301)
Citera
2026-09-24, 08:34
Medlem
Citat:
Bra med rättning.

Nej nästan alla mordplatsvittnen inklusive Lisbet Palme sade i mars 1986 att gm sprang spänstigt och smidigt- inget haltande, klumpigt etc. Lisbet såg gm springa in i gränden, men såg inte gm ansikte/utseende tyvärr. Gm rörde sig inte som CA. Gm såg inte ut som CA.
Citera
2026-09-24, 09:05
Medlem
Anonymfs avatar
Finns det uppgifter på hur CA rörde sig innan dödmansgrepp-skadan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in