2026-09-23, 17:04
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
LOP på väg söderut är "omringad" av tre män, två välklädda män (attentatsmännen) och en sjabbigt klädd man (Grandmannen/decoy) som kliver in i bil vid Najics gatukök och som det är meningen att PU skall leta efter på västra sidan av Sveavägen efter mordet.

En tänkbar roll för Grandmannen var att försöka överhöra tänkbara planer för hemresan, exempelvis om en taxi var påväg. Därför drar han sig närmare LOP med familj vid bokhandeln trots riskerna. Det ska betänkas att promenad söderut, på östra sidan, själva var ett av de kanske minst sannolika scenariona för en improviserande grupp.
Citera
2026-09-23, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
En tänkbar roll för Grandmannen var att försöka överhöra tänkbara planer för hemresan, exempelvis om en taxi var påväg. Därför drar han sig närmare LOP med familj vid bokhandeln trots riskerna. Det ska betänkas att promenad söderut, på östra sidan, själva var ett av de kanske minst sannolika scenariona för en improviserande grupp.

Det kan finnas alternativa scenarier till "Mitt scenario" där Grandmannens roll då blir annorlunda.

Jag avser inte att driva en diskussion förrän jag kan presentera avgörande "bevis" eller hänvisa till uppslag registrerade av PU.

För mig är inlägg/svar som ditt intressant som alternativ, särskilt "att försöka överhöra tänkbara planer för hemresan", vilket skulle inkludera om Mårten och Ingrid skulle följa med.
Citera
2026-09-23, 20:25
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Temat i, vad jag har läst, Jan Stocklassas inlagor till PU är att Sydafrika låg bakom mordet.

Min uppfattning är att MI6 med South African Institute of Maritime Research (SAIMR) var operativa på Sveavägen. SAIMR var en brittisk organisation verksam i Sydafrika på 80-talet.

Det behövs inte mycket för att "peka med hela handen" mot Sydafrika och därmed låta brittiska intressen komma undan. Det är vad jag tror "Jan Stocklassa" handlar om.

Brittiska intressen:
BAE var konkurrenter till Bofors från 1987 och efter lång tid förvärvade Bofors. Strategiska förvärv tar lång tid och kan inkludera cyniska intriger, även mord.
Geopolitiska intressen på Nordkalotten.
Etc, etc.

Även i den anarkiska världspolitiken och det dolda Kalla kriget ska det sägas att statligt sanktionerade mord på regeringschefer är ett fruktansvärt övertramp.

Bakom kulisserna i maktens korridorer pågår ett ständigt deconfliction-arbete som till och med länder som Ryssland/Sovjet deltar i för att undvika missförstånd och eskalering. Återstår gör rouge-states som helt tappat kontrollen och den diplomatiska förmågan, relevant inom MOP är främst Saddams Irak och Sydafrika i mina ögon.

Är det verkligen tänkbart att Storbritannien skulle ingå där? Vad hade vapenindustrin konkret att vinna på att eliminera OP, en man som tydligt förstod värdet i en inhemsk, europeisk vapenindustri som kunde jämna ut spelplanen mot stormakterna?

Geopolitiska intressen på Nordkalotten får du också utveckla. Åsyftar du att med Sverige i Nato kan vi delta gemensamt i försvaret av norra flanken? Den regionen var annars inne i en "kallare" fas under specifikt 80-talet, i alla fall jämfört med idag där man ska trycka på "High North" för att vara framtidsmedveten.
Citera
2026-09-23, 21:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Förstår du vad vårt argument om hur människor i Björkmans situation resonerar går ut på då om du beskriver det själv?

Björkman säger också rakt ut i förhör att han inte gick efter.

Så här står det i förhöret E13-00-H:

A: Ja, var kommer dom ut ifrån?

AB: Kommer från dörren.

A: Dom kommer ifrån dörren?

AB: Ja.

A: Vad har dom gjort?

AB: Dom har tagit ut pengar.

A: Vad händer sen?

AB: Jag vet inte om jag ska gå efter dom eller inte. Nej. Tror Klas vänder sig om och tittar, sen går dom igen. Nej, jag vänder.

AB själv förnekar alltså i praktiken att han är Tensonmannen.

För att få AB till Tensonman måste man alltså gå emot fyra vittnens samstämmiga uppfattning att AB inte följde efter någon nämnvärd bit.
Citera
2026-09-23, 22:43
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Förstår du vad vårt argument om hur människor i Björkmans situation resonerar går ut på då om du beskriver det själv?

Det förstår jag.

Som framgår i mitt tidigare svar.

Förstår du hur länge Björkman väntade vid bankomaten om han inte följde efter sina tre kamrater till den norra reklampelaren?
Citera
2026-09-23, 22:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lika självklart är detta dina spekulationer, som du själv uppfattar som säkra slutsatser.
Ser du inte det själv?

Nej, det ser jag inte. Det framgår i förhören att Björkmans tre kamrater fortsätter Sveavägen norrut utan att vända sig om.

De vet inte hur långt Björkman följer efter.

Citat:
Din sista mening är ett ypperligt exempel på just detta. Du kan inte se andra alternativ till att AB står kvar och ändå fäller denna kommentar? Om nu ens Nyberg minns det hela rätt vilket, du också förutsätter rakt av för att få kunna dra dina slutsatser....

Nej, det ser jag inte.

Jag ser en livlig fantasi hos den som hävdar motsatsen.
Citera
2026-09-23, 22:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Försöker se framför mig hur Björkman vänder på klacken och sen håller LOP-tempo ute bland snömodd, träd, reklampelare och annat i typ 60 meter utan att komma på tanken att han kan gå mitt på trottoaren. Och sen inte minnas detta.

Snömodd är Yvonne Nieminens ordval. Det var minus sex. Inte snömodd. Snöbark. Den gick bra att gå på. Med Björkmans grova vinterskor. När han spanade söderut. Efter tre andra kamrater (som var på efterkälken). Det var två små nyplanterade träd mellan norra reklampelaren (78 meter norr om Tunnelgatan) och södra reklampelaren (15 meter norr om Tunnelgatan).

Jag har svårt att se varför en blivande gärningsman skulle välja ett sådant uppseendeväckande beteende som att gå vid trottoarkanten. Björkman hade ett skäl att gå vid trottoarkanten.
Citera
2026-09-23, 22:57
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Björkman säger också rakt ut i förhör att han inte gick efter.

Så här står det i förhöret E13-00-H:

A: Ja, var kommer dom ut ifrån?

AB: Kommer från dörren.

A: Dom kommer ifrån dörren?

AB: Ja.

A: Vad har dom gjort?

AB: Dom har tagit ut pengar.

A: Vad händer sen?

AB: Jag vet inte om jag ska gå efter dom eller inte. Nej. Tror Klas vänder sig om och tittar, sen går dom igen. Nej, jag vänder.

AB själv förnekar alltså i praktiken att han är Tensonmannen.

För att få AB till Tensonman måste man alltså gå emot fyra vittnens samstämmiga uppfattning att AB inte följde efter någon nämnvärd bit.

Självklart inte. AB säger inte var han vänder. Kamraterna säger inte var han vänder. De har ryggen mot honom.

Självklart vänder AB. Vid den norra reklampelaren. Som granskningskommissionen konstaterade i rapporten 1999.

AB står inte och stirrar vid bankomaten i två minuter. Han passeras inte av LOP och NF vid bankomaten. Utan att LP, NF eller AB själv märker något. AB har inte sagt att han stod och stirrade vid bankomaten i två minuter. NF har däremot sagt att han inte mötte någon längs Skandiakvarteret förrän han mötte LOP 10 meter norr om Skandias entré. Innan NF mötte LOP mötte han bara BS och hennes döttrar (i närheten av Apelbergsgatan).
Citera
2026-09-23, 23:24
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Självklart inte. AB säger inte var han vänder.

Han säger att han inte följer efter och att han istället vänder.

”Nej, jag vänder.”

Han vänder alltså nära bankomaten. Eftersom han inte följde efter. Enligt sig själv.

Är det något slags konstprojekt du håller på med att låtsas inte förstå lätt svenska?

Citat:
AB har inte sagt att han stod och stirrade vid bankomaten i två minuter.

E13-00-C:

Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Anders Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken.

Anders Björkman är i fundering om vad han egentligen nu skall företa sig - om han skall åka hem istället för att bege sig till Kårhusrestaurangen på Holländargatan. Han uppehåller sig avvaktande på platsen
.

”Han uppehåller sig avvaktande på platsen”.
Citera
2026-09-23, 23:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Han säger att han inte följer efter och att han istället vänder.

”Nej, jag vänder.”

Han vänder alltså nära bankomaten. Eftersom han inte följde efter. Enligt sig själv.

Är det något slags konstprojekt du håller på med att låtsas inte förstå lätt svenska?

Du beskriver dig själv.

AB säger inte var han vänder (i det stycket). Det säger AB i ett senare stycke. "10 meter norr om dörrarna till banken."

"På fråga om han gick Sveavägen norrut dvs norr om banken och vidare bort mot Adolf Fredriks kyrkogata."

Björkman uppfattade Skandiahuset som banken.

Citat:
E13-00-C:
Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Anders Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren - strax söder om banken.

Anders Björkman är i fundering om vad han egentligen nu skall företa sig - om han skall åka hem istället för att bege sig till Kårhusrestaurangen på Holländargatan. Han uppehåller sig avvaktande på platsen
.
”Han uppehåller sig avvaktande på platsen”.

En bra beskrivning om Skandiahusets trottoar är platsen.
Citera
2026-09-23, 23:53
Medlem
Lebels avatar
Snart kommer åldern och jackans längd också.

Trots att NF inte såg Björkmans ansikte och inte kunde bedöma hans ålder.

Trots att även JA (som såg Björkman i flera minuter) uppgav att jackan var halvlång.

Björkman gick med händerna i sina stora fickor. Enligt NF och CL. Det fick jackan att se längre ut.

Bortsett från alla dussintals skäl att NF såg Björkman såg IM att GM inväntade LOP.

GM kunde inte följa efter LOP längs Skandiakvarteret och invänta LOP vid Dekorima på en gång.

En ensam GM fortsatte på den västra sidan, korsade gatan närmare Tunnelgatan och väntade en kort stund vid Dekorimas ingång. Som i Kangers bok 1987.
Citera
2026-09-24, 00:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Björkman uppfattade Skandiahuset som banken.

Det är din dåliga gissning. Som du lägger fram som fakta.

Citat:
AB säger inte var han vänder (i det stycket). Det säger AB i ett senare stycke.

Det är inte i samma förhör som något om 10 meter nämns. Alltså är det inte i ”ett senare stycke”.

Vet du ens vad stycke betyder? Eller är det en medveten manipulation som vanligt?

Uppgiften om 10 meter kommer dessutom från ett tidigare förhör. Inte ett ”senare stycke”.

Uppgiften om 10 meter är dessutom ett referat, medan jag länkade till Björkmans egna ord.

Och med egna ord säger han att han inte följde efter.

Om han gjorde en liten ansats att följa efter var det en obetydlig sträcka. Max 10 meter. Inte i närheten av att kvalificera honom som Tensonman.

Björkman dementerar alltså att han är Tensonmannen.
Senast redigerad av Knattarna 2026-09-24 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in