Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Jag håller med ditt resonemang om att en man kom inifrån Tunnelgatan med reservation för att jag har ett annat scenario.
Mannen borde ha kommit från Luntmakargatan eller nerför Brunkebergstrappan, vilket jag har som alternativ. I både fallen måste han ha fått information om att LOP var i antågande.
Jag är benägen att tro det då det finns en man som passar så pass bra in på den funktionen i materialet, den vissa kallar för Dekorimamannen men som jag kallar för
WT Brun.
Högst troligtvis är det inte gärningsmannen utan en ytterligare person. Han är runt 30, ljushårig, har en mörk (eventuellt brun) läderjacka och rör sig med walkie/talkie på östra Sveavägen. Lik Steve McQueen.
Att han är relativt ung passar med en stödjande funktion i attentatsgrupp. Kutym i denna typ av små taktiska operationer är alla deltagare får trigga ett avbrytande om de vill. När han blir igenkänd börjar han lyfta möjligheten men hans chef kör över honom ("skit i det"). "Gör vad du ska" kan åsyfta att fortsätta följa LOP:s rörelser och ge information till GM som är påväg, kanske från en förväntad mordplats runt Rådmansgatan.
Att WT Brun försvinner strax före mordet stämmer också. GM hinner ju fram var på WT Brun börjar utrymma för att hinna undan och inte vara ivägen för det som snart kommer hända. Säkert är att han också extra motiverad att fly så fort det går om han just blivit igenkänd, och hans chef kan ha underskattat problemet. Chefen är otålig och inser att förutsättningarna är så bra det blir, och plåstret måste ryckas av
nu.
En möjlighet är att han flyr spegelvänt mot GM, alltså mot Drottninggatan - vilket kan förklara Skelleftehamnsmannen. Brevet siktar på det område man vet att WT Brun rör sig igenom, för att förekomma vittnesiakttagelser. Språk och utseende byts ut för att förgifta signalementskedjan, som dock inte uppstod.
Är analysen rätt tyder det på en mindre grupp som är handlingskraftiga, kapabla och har kunskap om militär operationsplanering - men som heller inte är fullt ut disciplinerade eller markant resursstarka. Utan de lagar efter läge och försöker sen dölja sig i fas 2. Att de "committar" och genomför trots riskerna tyder på att de är högt motiverade, och för att parafrasera Inge Morelius, "iskalla".
Anonyma brev är ett av MOP:s mest intressanta områden och väl värt ett eget inlägg sen.