2026-07-31, 14:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
För det första missuppfattar du mötespunkten mellan YN och poliserna. Den är inte vid trappans fot utan vid Luntmakargatan.

För det andra är väntetiden i piketen givetvis ingen exakt vetenskap och kan inte fastställas till exakt 30 sekunder. Precis som csvens påpekar får man vara försiktig med subjektiva tidsuppskattningar. Det är ”ett privatspanarmisstag”, som juridikprofessor Christian Dahlman uttryckte det.

För det tredje kan det inte uteslutas att LL-mytomanen lägger på i samma stund som han ser den första polisbilen komma i backspegeln. Hans sista kommentar innan han lägger på? ”Han är här”.

Det är inte Leif Ljungqvist eller hans passagerare Jan Andersson som säger ”han är här”. Med all sannolikhet någon i SBC.

Att polisen anländer redan 23.23.35 (när Ljungqvist tröttnar på att vänta och lägger på) är självklart orimligt. Det strider mot alla vittnen. Enligt Jan Andersson dröjde det ytterligare tre minuter. Två är sannolikt.
Citera
2026-07-31, 14:32
Medlem
Pinkeponkens avatar
Citat:
För det första missuppfattar du mötespunkten mellan YN och poliserna. Den är inte vid trappans fot utan vid Luntmakargatan.

För det andra är väntetiden i piketen givetvis ingen exakt vetenskap och kan inte fastställas till exakt 30 sekunder. Precis som csvens påpekar får man vara försiktig med subjektiva tidsuppskattningar. Det är ”ett privatspanarmisstag”, som juridikprofessor Christian Dahlman uttryckte det.

För det tredje kan det inte uteslutas att LL-mytomanen lägger på i samma stund som han ser den första polisbilen komma i backspegeln. Hans sista kommentar innan han lägger på? ”Han är här”.

Om det nu är så värdelöst att försöka uppskatta tider, varför har då polisen (via Länninge) ens lagt ner tid på att försöka reda ut hur folk har rört sig i förhållande till varandra i ett tidsschema?
Citera
2026-07-31, 14:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Du fattade inte ens vad Ölvebro pratade om.

Kul argument.

Det är du som inte tillgodogjort dig kontexten korrekt. Därav din felaktiga framställning.

Det här är ungefär som när man intervjuade Leif GW strax efter att KP gått ut och sagt att Palmemordet snart skulle vara löst. Just i det läget var GW förstås tvungen att ta höjd för att KP kanske visste vad han snackade om. När det sedan visade sig att han inte gjorde det tog GW tillbaka allt snack om att Skandiamannen kanske kunde vara en potentiell gärningsman.

Ändå sitter det flodhästar än idag i SE-tråden och citerar denna enda gamla GW-intervju där han lyfte pyttelite på locket för SE som möjlig gärningsman. Utan att se till kontexten.

Samma sak här. Det är hur tydligt som helst att Leif GW Persson inte har koll på att Lars Jeppsson dröjde sig kvar i någon minut i korsningen Malmskillnadsgatan-David Bagares gata. Om man inte inser att han (och i förlängningen Ölvebro) missat det kan man inte tillgodogöra sig videon korrekt.

Uppgiften om att LJ dröjde sig kvar i någon minut där är så lätt att missa att du själv blev förvånad när jag lyfte passagen så sent som i juni i år. Då skrev du så här:

Citat:
Under "någon minut" stod LJ och tvekade och tittade norrut (längs Malmskillnadsgatan) och österut (längs David Bagares gata). "Någon minut" har jag inte nämnt. Tack för påminnelsen.

Lebel, med erkänt extrema detaljkunskaper, behövde alltså en ”påminnelse” för att ens minnas att LJ dröjde sig kvar där i någon minut. Så obskyr är den uppgiften. Och så lätt försvinner den i Jeppssons enorma mastodontförhör.

Med lite grundläggande förmåga att se kontext och en förståelse för hur lätt det är att missa den uppgiften i Jeppssons förhör blir den korrekta tolkningen av nedanstående video uppenbar:

https://youtu.be/525XSRTntKU?t=1868
Senast redigerad av Knattarna 2026-07-31 kl. 14:43.
Citera
2026-07-31, 14:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är inte Leif Ljungqvist eller hans passagerare Jan Andersson som säger ”han är här”. Med all sannolikhet någon i SBC.

Enligt polisens officiella utskrift kommer rösten från Leifs biltelefon. Enligt bröderna Poutiainen är det Leifs röst.

Men visst, man kan inte veta helt säkert vem det är som pratar.
Citera
2026-07-31, 14:39
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannock
Tack för den utförliga förklaringen. Då förstår jag hur du resonerar. Jag konstaterar att vi inte har samsyn i centrala delar, men så är det ju. Man kan titta på samma material men ändå komma fram till olika slutsatser. För min del innebär ett områdesanrop efter 23.25.10 att det inte blir möjligt (eller mildare uttryckt; inte särskilt sannolikt) för Yvonne N att hinna ner till mordplatsen och se Palme innan ilastningsprocessen är påbörjad.

Om du räknar ser du att Yvonne och Ahmed kommer till mordplatsen 57 + 10 + 43 sekunder = 110 sekunder efter områdesanropet. Då har A951 varit där i 50 - 70 sekunder. Det är före ilastningen.

57 sekunder: Tiden från trappkrönet till Luntmakargatan (enligt polisen).

10 sekunder: Mötet med poliserna vid Luntmakargatan (enligt PW och AZ).

43 sekunder: Tiden från Luntmakargatan till mordplatsen (60 meter tar 43 sekunder att gå enligt Trafikverkets norm 5 km/h).
Citera
2026-07-31, 14:47
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Enligt polisens officiella utskrift kommer rösten från Leifs biltelefon. Enligt bröderna Poutiainen är det Leifs röst.

Men visst, man kan inte veta helt säkert vem det är som pratar.

Jag vet. Det är fel.

Inte ditt fel.
Citera
2026-07-31, 14:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Det är du som inte tillgodogjort dig kontexten korrekt. Därav din felaktiga framställning.

Det här är ungefär som när man intervjuade Leif GW strax efter att KP gått ut och sagt att Palmemordet snart skulle vara löst. Just i det läget var GW förstås tvungen att ta höjd för att KP kanske visste vad han snackade om. När det sedan visade sig att han inte gjorde det tog GW tillbaka allt snack om att Skandiamannen kanske kunde vara en potentiell gärningsman.

Ändå sitter det flodhästar än idag i SE-tråden och citerar denna enda gamla GW-intervju där han lyfte pyttelite på locket för SE som möjlig gärningsman. Utan att se till kontexten.

Samma sak här. Det är hur tydligt som helst att Leif GW Persson inte har koll på att Lars Jeppsson dröjde sig kvar i någon minut i korsningen Malmskillnadsgatan-David Bagares gata. Om man inte inser att han (och i förlängningen Ölvebro) missat det kan man inte tillgodogöra sig videon korrekt.

Uppgiften om att LJ dröjde sig kvar i någon minut där är så lätt att missa att du själv blev förvånad när jag lyfte passagen så sent som i juni i år. Då skrev du så här:

Lebel, med erkänt extrema detaljkunskaper, behövde alltså en ”påminnelse” för att ens minnas att LJ dröjde sig kvar där i någon minut. Så obskyr är den uppgiften. Och så lätt försvinner den i Jeppssons enorma mastodontförhör.

Med lite grundläggande förmåga att se kontext och en förståelse för hur lätt det är att missa den uppgiften i Jeppssons förhör blir den korrekta tolkningen av nedanstående video uppenbar:

https://youtu.be/525XSRTntKU?t=1868

Bra intervju med Dalsgaard (hans morfar var polismästare i Danmark läste jag någonstans). Jag trodde vi diskuterade Lars och Luntmakargatan.

Spaningsledaren Hans Ölvebro förklarade i TV3 1995 att Lars "springer inte". Lars "är mycket försiktig innan han överhuvudtaget börjar röra sig uppför trappan". Det kan inte missförstås.
Citera
2026-07-31, 15:00
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Om du räknar ser du att Yvonne och Ahmed kommer till mordplatsen 57 + 10 + 43 sekunder = 110 sekunder efter områdesanropet. Då har A951 varit där i 50 - 70 sekunder. Det är före ilastningen.

57 sekunder: Tiden från trappkrönet till Luntmakargatan (enligt polisen).

10 sekunder: Mötet med poliserna vid Luntmakargatan (enligt PW och AZ).

43 sekunder: Tiden från Luntmakargatan till mordplatsen (60 meter tar 43 sekunder att gå enligt Trafikverkets norm 5 km/h).

Med din beräkning kommer Yvonne N fram till mordplatsen 23.27. I det läget bör ilastningsprocessen ha påbörjats, men det säger hon inget om. Palme ligger i det skedet fortfarande på marken. Jag tycker inte det är ett särskilt sannolikt tidsförlopp helt enkelt.
Citera
2026-07-31, 15:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Med din beräkning kommer Yvonne N fram till mordplatsen 23.27. I det läget bör ilastningsprocessen ha påbörjats, men det säger hon inget om. Palme ligger i det skedet fortfarande på marken. Jag tycker inte det är ett särskilt sannolikt tidsförlopp helt enkelt.

Närmare bestämt 23.27.00.

Om ilastningen hade börjat 23.27.00 beror på när A951 ankom till mordplatsen.

A951 ankom till mordplatsen 50 - 70 sekunder tidigare. 40 - 60 sekunder efter områdesanropet 23.25.10.
Citera
2026-07-31, 15:17
Medlem
Mannocks avatar
Citat:
Närmare bestämt 23.27.00.

Om ilastningen hade börjat 23.27.00 beror på när A951 ankom till mordplatsen.

A951 ankom till mordplatsen 50 - 70 sekunder tidigare. 40 - 60 sekunder efter områdesanropet 23.25.10.

Peter A, ambulansföraren, börjar sitt anrop mellan 23.28.00 och 23.28.05. I det läget är ju Palme lastad i ambulansen. Så jag tycker det är rimligt att ilastningen börjar senast 23.27.00, oavsett när du förmodar att ambulansen ankom (jag förstår poängen med att räkna på ankomsttiden, men i det här fallet har vi ju i alla fall en tämligen exakt Fröken Ur-tid då Palme måste varit lastad i ambulansen).

Så med andra ord torde Yvonne N ha anlänt till mordplatsen en viss tid före 23.27.00. Annars hade hon ju sagt att hon såg hur de påbörjade ilastningen av Palme (eller att de lade honom på båren, eller liknande).
Citera
2026-07-31, 15:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Peter A, ambulansföraren, börjar sitt anrop mellan 23.28.00 och 23.28.05. I det läget är ju Palme lastad i ambulansen. Så jag tycker det är rimligt att ilastningen börjar senast 23.27.00, oavsett när du förmodar att ambulansen ankom (jag förstår poängen med att räkna på ankomsttiden, men i det här fallet har vi ju i alla fall en tämligen exakt Fröken Ur-tid då Palme måste varit lastad i ambulansen).

Så med andra ord torde Yvonne N ha anlänt till mordplatsen en viss tid före 23.27.00. Annars hade hon ju sagt att hon såg hur de påbörjade ilastningen av Palme (eller att de lade honom på båren, eller liknande).

OK. Jag förstår.

Jag bedömer att ilastningen började 23.27.30 och fortfarande pågick när föraren Peter Andersson kontaktade LAC. Då hade Kenneth Lavrell från A912 avlöst Peter. Därför kunde Peter istället kontakta LAC. Att Kenneth avlöste Peter vid ilastningen framgår av förhören med Kenneth och praktikanten Eva Lantz. Som alltid finns en viss felmarginal. Knappast större än 10 sekunder.
Citera
2026-07-31, 15:58
Medlem
TFX17s avatar
Det hade varit intressant med mer bearbetning i debatten av Rökaren, d.v.s den man som Gudrun Wigerstam ser vid Sveavägen-Tegnergatan cirka 22:40 (väldigt löst, kanske senare). Det är subjektivt, men jag tycker det är en av mycket få personer i materialet före 23:21 som påminner om GM.

• 30-45 år
  • Mörkt, vågigt och fylligt hår
  • Cirka 182 centimeter
  • Kanske nervös eller rent av påtänd, dock ingen missbrukare
  • Blekt och magert ansikte, mörka drag, slätrakad, rak/smal näsa
  • Svart rock som slutar ovanför knäna. Helsvarta kläder i övrigt
  • Eventuellt vältränad. Attraktiv
  • Försöker tända en cigarett, men fumlar på något vis

En annan intressant detalj är att han befinner sig i en sorts "spegelvändning" av mordplatsen. Det vill säga, han väntar vid en avfasning där Palme kan passera på hans högersida om han går norrut. Om GM har någon sorts plan eller mental målbild över utförandet eller liknande.

Försent nu givetvis, men frågan är om man borde producerat en fantombild av denna herre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in