2026-09-23, 13:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Fan vad härligt att höra och hoppas fler följer efter.
Har en Audi A4 -24 och den har faktiskt knappar till de flesta funktionerna men modellen efter (A5) är jag rädd att de rensat och satt allt i skärmen istället.
Jag förstår fördelarna för biltillverkarna med skärmar men för oss som kör är det helt hopplöst då det krävs minst fem tryck för att få igång sätesvärmen och ännu värre om man vill byta radiokanal.
Citera
2026-09-23, 13:22
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det där måste man vara den värsta smörja jag läst på flera dagar, och då läser jag ändå dagligen på Flashback.

Fysiska reglage handlar för i helvete inte om någon sinnlig kvalitet. Det är säkerhet och helt vanligt sunt förnuft som säger att man ska kunna treva sig fram till rätt reglage utan att behöva ta ögonen från vägen när man kör. Det är ett under att det är tillåtet överhuvudtaget att bygga bilar utan riktiga reglage.

Nja, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men jag håller med om att det är användarvänlighet och säkerhet som gör att jag vill ha riktiga reglage.
Citera
2026-09-23, 13:43
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Vet inte, jag har inte haft några problem med dom senaste fordonen (XC40 2019, P2 2022, EC40 2026).
Har trivts rätt bra med funktionerna.
Citera
2026-09-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Nja, det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men jag håller med om att det är användarvänlighet och säkerhet som gör att jag vill ha riktiga reglage.
Håller med fullt ut, samma med dom jävla elektriska dörrhandtagen på vissa bilar som börjat förbjudas pga att det inte är helt säkert att dörren går att öppna efter en olycka!!
Citera
2026-09-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är en kombo. Kunderna, säljarna, produktionsplanerare brukar vara det vanliga. När ny teknik kommer är det rafflande och nåt man kan tuta in i en produkt för att göra den mer "köpvärd", sen om det är en pryl som ska produceras (random tablet #3 kan langas in i en massa olika bilar och bilmodeller) det finns en billig producent osv blir den billigare och enklare att göra än en egen design som ju reglagen i en bil ju är.

Om du tar säg TV-apparater eller Kylskåp som exempel där du inte kan göra tokmycket nytt för att sticka ut, så dök ju egna operativssystem upp som gubben i lådan, eller kylskåp som hade wifi-koppling och olika former av egna kontrollsystem. Nu är dom nästan överallt trots att dom allra flesta egentligen inte behöver det. Det har bara blivit norm och att sälja säg en TV utan Android eller Apple TV system inbakat ses som ett steg tillbaka som får säljavdelningar att nojja att just den här produkten kommer ratas av kunderna (trots att många kunder inte vill ha dom, och att det finns tusen och en alternativ - så man väljer aktivt att bråka om alla kunder istället för att fokusera på att helt vinna över en minoritet)

Jag har aldrig köpt ett kylskåp som har uppkoppling, och jag har aldrig köpt en tv med inbyggd android/apple-tv, (eller med inbyggd kamera och ljudinspelare) även om jag naturligtvis använder Chromecast.

De tar i lite för mkt nu. Man behöver inte ha allt uppkopplat.
Citera
2026-09-23, 14:37
Medlem
IceEyess avatar
Utmärkt. Återgå gärna till B20-motorn också.
Citera
2026-09-23, 14:45
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Ja, vad säger ni? Nu ska iofs terrorskärmen ändå vara kvar, men det är ju en liten förbättring:
...
Vågar man hoppas på att fler följer efter?

Bolag lägger ned en massa tid på design, och om folk vill ha det så, så blir det så.

Ljudet från när en bildörr stängs är exempel på något som bilingenjörer funderar över. Funktionellt spelar det ingen roll, bara man kan stänga och låsa, men kunder vill ha en viss känsla.
Citera
2026-09-23, 14:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bolag lägger ned en massa tid på design, och om folk vill ha det så, så blir det så.

Ljudet från när en bildörr stängs är exempel på något som bilingenjörer funderar över. Funktionellt spelar det ingen roll, bara man kan stänga och låsa, men kunder vill ha en viss känsla.

Ja, och nu fick de pisk av både kunder och journalister för att skärmarna var skit, så det var ju bra att de lyssnade.
Citera
2026-09-23, 14:49
Medlem
bithaxs avatar
Om man inte gillar fysiska reglage så köper man väl en tesla.
Citera
2026-09-23, 14:52
Medlem
TELAVIV91s avatar
Är touch knappar utanför skärmen vad de kallar fysiska? Värdelösa är de iaf
Citera
2026-09-23, 14:52
Medlem
Spelar ingen roll. Blir inte fler Volvo för min del. Har haft 5 st på raken.

V90 nerlagd. Good bye Volvo.
Citera
2026-09-23, 14:54
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Är touch knappar utanför skärmen vad de kallar fysiska? Värdelösa är de iaf

Nej, de menar riktiga, gammaldags knappar. Tack och lov.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Spelar ingen roll. Blir inte fler Volvo för min del. Har haft 5 st på raken.

V90 nerlagd. Good bye Volvo.

Enig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in