2026-09-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
I praktiken kan man säga att det fortfarande bara finns ett TV-bolag, för alla boomers som röstar M/S etc etc tittar på TV och läser DN/Aftonbladet.

Sen vet jag inte varför du blandar in posten i detta, ett av få statliga organ som funkade mycket bättre innan det privatiserades.
Absolut! Man fick stå i timmar och köa på Systembolaget, där man fick köpa spriten över disk. Och på postkontoren fick man stå och köa hur länge som helst. Kanske fungerade postdistributionen bättre. Sverige var ett jävla u-land på 80-talet. Sossarna ville förbjuda parabolantenner för att alla skulle glo på statlig bajs-tv.
Citera
2026-09-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
"På min tid då jävlar var det hårt"

Nej det var det inte.

De som hade ett helvete kom ett bra tag innan dig. Under industrialiseringen. Du satt på dess frukter och leker ändå offer. Sedan tog ni över och förstörde totalt för era efterkommande och drog upp stegen efter er.

Men det är ju schysst när ni bjuder hem era "bortskämda" barn och barnbarn emellanåt och låter de sova över några dagar i era pråliga radhus.

Men jag är inte totalt enögd. Ni har gjort bra saker för mig och andra också en del av er.

#inteallaboomers

Hur kan du då ens ha en åsikt? Och småföretagare fick fly landet på grund av löntagarfonder och annat helvete som Palme hittade på.
Citera
2026-09-22, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne26
Hur kan du då ens ha en åsikt? Och småföretagare fick fly landet på grund av löntagarfonder och annat helvete som Palme hittade på.

Löntagarfonderna infördes ens knappt och skrotades lika fort som de blev till nästan.

Sluta ljug nu. Palme själv var skeptisk till dess implementerande.

Rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-22 kl. 20:53.
Citera
2026-09-22, 20:26
Medlem
KastlosaBerits avatar
Att svenskarna är hjärndöda ser man ju alltid exempel på. Bara de som slår på TVn för att titta på "nyheterna"...och det brukar ju vara 90% av befolkningen. Eller i valen, när de 8 partierna alltid får 98% av rösterna.
Citera
2026-09-22, 20:46
Medlem
Citat:
Jo alltså den enda högerregeringen under min livstid som valdes om var alltså regeringen Reinfeldt och Alliansen 2010. Vad kan detta skyllas på? Muslimer?

Nej. Den hjärndöda svensken som röstat sönder det här landet helt på egen hand. Det är vad det ska skyllas på.

Det enda Reinfeldt behövde göra var att kalla sig det nya arbetarpartiet och dumjävlarna gick på det. Sedan tillträdde han och Sverige drevs permanent ekonomiskt högerut medans han samtidigt var närmast turbo-woke socialt.

Hur kunde denna människa vara statsminister i åtta år? Är det för att svenskar är kliniskt hjärndöda och inte kan se skogen för alla träd och bara är yrvakna var fjärde år politiskt? Vad är det för fel i huvudet på Sveriges invånare?

Det är ett enigma. Vad som flyter omkring inne i svenskarnas hjärnor.

Observera att jag är och förblir skeptisk till en hel del vänsterpolitik också. Men dumsvenskar fattar inte vad vänster och höger egentligen strikt är. De ser bara kulturkriget numera verkar det som. De tror Nooshis populism är vänsterpolitik. Jag skäms ihjäl.

Jag menar det här är något fler på flashback borde inse. Vänstern kan hör och häpna göra bra saker emellanåt som inte är flummiga och mentalsjuka. Men jag är samtidigt medveten om att flummet varit latent i vänstern ända sedan franska revolutionen också. Det är komplext.
Hört talas om Finanskrisen 2008?
Fälldin (ullsten) 2 mandatperioder
Men, ja du har rätt. Högerregeringar lockar med luftslott och väljarna köper dyngan och inser snart att man behöver Sossar för att röja upp sörjan.
Citera
2026-09-22, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hört talas om Finanskrisen 2008?
Fälldin (ullsten) 2 mandatperioder
Men, ja du har rätt. Högerregeringar lockar med luftslott och väljarna köper dyngan och inser snart att man behöver Sossar för att röja upp sörjan.

Du läste inte min trådstart och mina andra inlägg i tråden. Du såg bara rubriken och tänkte "här är någon som tycker som mig att Mona Sahlin skulle ha vunnit 2010". Men det hade jag inte heller velat.

Socialdemokratin röjer inte upp. Rent konkret alltså. De förvaltar och som bäst skademinerar de bara tidigare högerregeringar. Ända sedan vi gick med i EU (lite innan dess och rentav sedan 1980-talet).

Spelar ingen roll hur vi röstar sedan 1994. EU fjärrstyr oavsett.
Citera
2026-09-22, 21:01
Medlem
Citat:
Du läste inte min trådstart och mina andra inlägg i tråden. Du såg bara rubriken och tänkte "här är någon som tycker som mig att Mona Sahlin skulle ha vunnit 2010". Men det hade jag inte heller velat.

Socialdemokratin röjer inte upp. Rent konkret alltså. De förvaltar och som bäst skademinerar de bara tidigare högerregeringar. Ända sedan vi gick med i EU (lite innan dess och rentav sedan 1980-talet).

Spelar ingen roll hur vi röstar sedan 1994. EU fjärrstyr oavsett.
Du har tydligen missat mycket med borgerliga regeringar. De röda trådarna är att de alltid efterlämnat sig budgetunderskott med ökande statsskuld vilket S alltid fått röja upp.
Den andra som jag inte kan skylla Tidö för är att de alltid ökat invandringen medan S inte minskat den.
Men du har svaret i Finanskrisen
Citera
2026-09-22, 21:07
Avslutad
Citat:
Du har tydligen missat mycket med borgerliga regeringar. De röda trådarna är att de alltid efterlämnat sig budgetunderskott med ökande statsskuld vilket S alltid fått röja upp.
Den andra som jag inte kan skylla Tidö för är att de alltid ökat invandringen medan S inte minskat den.
Men du har svaret i Finanskrisen

Nu är du så där medströms med narrativet och översimplifierad igen.

Tidö minskade inte ens invandringen rent konkret. Kokade bara böckerna och bibehöll ändå en nivå som bara ligger snäppet under Löfven och Reinfeldt men högre än regeringarna innan.

Och finanskrisen? Vad är det med den? Reinfeldt blev statsminister 2006 innan den dragit igång något år senare. Ändå blev han omvald 2010 och satt till 2014. Det är det jag inte förstår. Hur just hans högerregering är den som blev omvald. Som egentligen var ännu skadligare än både Bildt och Kristersson.
Citera
2026-09-22, 21:23
Medlem
Citat:
Nu är du så där medströms med narrativet och översimplifierad igen.

Tidö minskade inte ens invandringen rent konkret. Kokade bara böckerna och bibehöll ändå en nivå som bara ligger snäppet under Löfven och Reinfeldt men högre än regeringarna innan.

Och finanskrisen? Vad är det med den? Reinfeldt blev statsminister 2006 innan den dragit igång något år senare. Ändå blev han omvald 2010 och satt till 2014. Det är det jag inte förstår. Hur just hans högerregering är den som blev omvald. Som egentligen var ännu skadligare än både Bildt och Kristersson.
Finanskrisen präglade 2008 och likt Covid så var den global. Hade Covid börjat ett år tidigare så hade S vunnit förra valet. Jag är emot Högerpolitik och bodde i Norge under FK. Utan Oljan hade Norge gått åt helvete och Borg, inte Reinfeldt gjorde ett riktigt bra jobb jämfört med omvärlden. Jag röstade inte på dem men Finanskrisen vann valet.
Citera
2026-09-22, 21:27
Avslutad
Citat:
Finanskrisen präglade 2008 och likt Covid så var den global. Hade Covid börjat ett år tidigare så hade S vunnit förra valet. Jag är emot Högerpolitik och bodde i Norge under FK. Utan Oljan hade Norge gått åt helvete och Borg, inte Reinfeldt gjorde ett riktigt bra jobb jämfört med omvärlden. Jag röstade inte på dem men Finanskrisen vann valet.

Jo det är ju det här som du också verkar ha gått på att Borg var så duktig som lurade många kring denna tid.
Citera
2026-09-22, 22:49
Medlem
Citat:
Jo det är ju det här som du också verkar ha gått på att Borg var så duktig som lurade många kring denna tid.
Förklara gärna sanningen
Citera
2026-09-22, 22:51
Avslutad
Citat:
Förklara gärna sanningen

Har jag mer eller mindre redan gjort. Borg kokade bara böckerna under finanskrisen, dumsvensken gick på det och Reinfeldt fick två mandatperioder som statsminister. Att Mona var ett hemskt alternativ underlättade ju för Reinfeldt 2010 också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in