2026-09-19, 18:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
”Billigt”
Beställde en 12bitars häromdagen och den gick på 1500 spänn!
135kr biten.. det var till och med så att hon som tog betalt var tvungen att dubbelkolla.
Nu var det visserligen ett beställningsjobb, men för en tusenlapp kan man köpa rätt mycket lax, räkor å rostbröd…

Det var bisarrt dyrt!
Citera
2026-09-19, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det var bisarrt dyrt!

Nej, 1200-1500 kr är normalpris för en 12-bitars smörgåstårta.
Citera
2026-09-20, 00:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBjornarna
Nej, 1200-1500 kr är normalpris för en 12-bitars smörgåstårta.

Jag talar alltså om en som de gör på Ica, inte kondis.
Citera
2026-09-20, 12:46
Medlem
Sladdarens avatar
Jodå visst äre gott och mycket billigare att göra hemma.

Finess behövs inte ang det kosmetiska, bara lasta på allt på toppen vid samma tidpunkt du skär ut en bit
av vad du hade tänk ha på .. slipper det skära sig med att bli blött sladdrigt osv

Då landar det bara i vad du ska ha för fyllningar och spackel samt ev på sidorna nåt som smaksättare gurka tex

Har du bestämt dig för vilken topping du ska ha kan du ju spara dom skurna i matlådor eller nåt i kylen och bara lägga på och strössla på helt fult och ofint och skiva ost som första garneringslager tex
Senast redigerad av Sladdaren 2026-09-20 kl. 12:52.
Citera
2026-09-20, 13:25
Avslutad
Citat:
Jag talar alltså om en som de gör på Ica, inte kondis.

Lite billigare men inte mycket:

https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003417/products/sm%C3%B6rg%C3%A5st%C3%A5rta-lax-r%C3%A4kor-6-bitar-2-1-kg-green-hill/2079511

Det är en 6-bitars smörgåstårta.
Dubblera det så hamnar du bara en eller ett par hundringar billigare än catering för en 12-bitars smörgåstårta.
Senast redigerad av PolarBjornarna 2026-09-20 kl. 13:42.
Citera
2026-09-20, 14:12
Medlem
448s avatar
Smörgåstårta är verkligen nått som fungerar att göra surströmming.

Philadelphiaost,cremefräs,smör,lite grönsaker,kanske västebottensost och lite lök
Citera
2026-09-20, 16:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Lite billigare men inte mycket:

https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003417/products/sm%C3%B6rg%C3%A5st%C3%A5rta-lax-r%C3%A4kor-6-bitar-2-1-kg-green-hill/2079511

Det är en 6-bitars smörgåstårta.
Dubblera det så hamnar du bara en eller ett par hundringar billigare än catering för en 12-bitars smörgåstårta.

Den där skulle räknas som 8 bitars här. Men visst.

Tyvärr ingen vikt på denna men liknande pris om man accepterar att en person inte äter mer än en bit:

https://www.ica.se/catering/ica-supermarket-stenby-1004413/smorgastarta-rakor/smorgastarta-rakor/
Citera
2026-09-20, 17:12
Medlem
klybans avatar
Citat:

Tyvärr ingen vikt på denna men liknande pris om man accepterar att en person inte äter mer än en bit:

https://www.ica.se/catering/ica-supermarket-stenby-1004413/smorgastarta-rakor/smorgastarta-rakor/
Ett ICA i närheten tar 100-135:- per portion.

För mig är det inte aktuellt att köpa smörgåstårta färdig, det är för brutalt pris.
Och gör man en egen, så kan man ju ta högkvalitativa ingredienser istället.
Men göra egen kostar på det med.
Citera
2026-09-20, 17:40
Avslutad
Citat:

Det är en 6-bitars, det står klart och tydligt angivet i länken. Jag tror nog att ICA vet lite mer om den saken än vad du gör.
Dlin länk blir 744 kr för en 12-bitars (vikt okänd som sagt men den ser ganska liten ut) och då har du länkat till en liten plutt-butik i en bondhåla där folk inte har några pengar.
Varje ICA butik anpassar sig såklart prismässigt efter vilken köpkraft det finns på den ort de befinner sig i.
Senast redigerad av PolarBjornarna 2026-09-20 kl. 17:47.
Citera
2026-09-20, 18:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ett ICA i närheten tar 100-135:- per portion.

För mig är det inte aktuellt att köpa smörgåstårta färdig, det är för brutalt pris.
Och gör man en egen, så kan man ju ta högkvalitativa ingredienser istället.
Men göra egen kostar på det med.

Smörgåstårta gör man och gjort det sååå många ggr
Nä det tycker jag verkligen inte att det du gör blir för dyrt ? Hur många bitar tänkte du göra, till ett fotbollslag eller ?

Du ska göra röror och lägga mellan bröd, hur dyrt kan det bli ?

Jag ska ge dig ett trick. Köp tråkiga billiga smaklösa räkor om inte annat och skölj av saltlagen i kallt vatten. Tänk såhär : Jag vill ha maximal smak av räka i denna röra ? Leta svaren =

Med skaldjurfond, torkade miniräkor, räksoppa pulver, större torkade räkor, räkost, räkfond, MSG osv.. Du vill ha intensiv smak av räka helt enkelt och behöver ett extrakt som är naturligt helst ..

Samma tänk och metod återspeglar sig på andra röror till smörgåstårta att maximera smaken till max av råvaran man vill framhäva eller som man vill ha det. Om du har skinkröra så hur framhäver jag skinksmaken bäst liksom genom.. osv

Har inte räknat på exakt vad det kostar för olika röror osv men det är inte dyrt iaf. Köp på kampanj om inte annat och grava din egen lax eller rök den om du ska ha lax på
Citera
2026-09-20, 18:42
Medlem
Sladdarens avatar
Formfranska: ca 30–36 skivor (skär bort kanterna innan montering).

🥓 Lager 1: Bacon & Färskos

tBacon: 2 paket (totalt ca 280 g), knaperstekt och finhackat.
Färskost (t.ex. Philadelphia): 300 g (gärna med smak av gräslök eller vitlök).
Crème fraiche: 1 dl (för att göra röran smidig).
Gräslök: 1 knippe, finklippt.

🥩 Lager 2: Skinka, Kalkon & Bostongurka
Rökt skinka och/eller kalkon: 250 g, finstrimlad.
Majonnäs: 1,5 dl.
Crème fraiche: 1,5 dl.
Bostongurka: 4–5 msk.
Purjolök: ca 10 cm av den ljusa delen, mycket finhackad.
Salt & svartpeppar: En nypa efter smak.

🧴 Spackling (Runt om och ovanpå)
Crème fraiche: 2 dl
Majonnäs: 1 dl(Vispa gärna ihop dessa så det blir en krämig och lättarbetad massa)

🎨 Förslag på garnering (Inköpsmängd för 10 p)

Rostbiff & rullad skinka: ca 150 g av varje.
Hårdost: ca 10–12 skivor (viks till strutar).
Krispsallad: 1 kruka (att klä sidorna med).
Gurka: 1 st (skivad i tunna skivor).
Cocktailtomater: 1 ask (halverade).
Vindruvor eller apelsin, mandarin: En liten klase eller 1 apelsin i tunna skivor.
Färsk persilja: 1 kruka.

Det här ovan är för 10 pers å billigt äre
Citera
2026-09-20, 19:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det är en 6-bitars, det står klart och tydligt angivet i länken. Jag tror nog att ICA vet lite mer om den saken än vad du gör.
Dlin länk blir 744 kr för en 12-bitars (vikt okänd som sagt men den ser ganska liten ut) och då har du länkat till en liten plutt-butik i en bondhåla där folk inte har några pengar.
Varje ICA butik anpassar sig såklart prismässigt efter vilken köpkraft det finns på den ort de befinner sig i.

Aha du menar att det inte är i Stockholm. Kan upplysa dig om att de flesta människor bor utanför Stockholm.

Över 2 kilo tårta på 6 portioner. 340 gram per portion. Det är för mycket. 200 gram räknar man som en bit. Och vet man att folk tar om så ökar man antalet portioner, inte ökar storleken på bitarna.
Senast redigerad av zombie-nation 2026-09-20 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in