2025-11-11, 21:02
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Jag kan äta enorma mängder smörgåstårta.
Det kan säkert ni också.

Hur tycker Ni att en bra smörgåstårta skall vara komponerad?

Själv så gillar jag när det är mjukost i den...
Nej, ferrero rocher är världens godaste substans eller vad man ska säga. Julmust är världens godaste vätska.
Citera
2025-11-11, 21:05
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Jag har då aldrig vågat det tilltaget min herre, hur blev det?

Vissa tycker att det blir för överväldigande då de verkar spara inn på fruktcocktailen och äggen.
Jag vet inte hur de får struktur i den bara? Det är någon trög och mousse liknande kräm.

Det mest avgörande i tårtan är balansen mellan sött, surt och salt. De värsta är om man tar ett sort bett i någon smaklös klump av grädde, ost och bröd.
Jag trodde det inte skulle vara gott men det var faktiskt gott! Jag bjöd en bit till en vän och han gillade den också! Han tyckte till och med om den trots att det var tonfisk i tårtan och han gillade vanligtvis inte tonfisk!

Senaste smörgåstårta jag åt var från Ica Maxi! God!
Citera
2025-11-11, 21:06
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är rätt lätt att göra modell hemmagjord som är god. Men fattar inte hur de där mjuka funkar, verkar vara något specialbröd med.

Hittade vad som kan vara basen i en av icas smörgåstårtor: https://www.ica.se/recept/raktarta-750131/
4 gelatinblad
2 ägg
1 förp räkor i lake (à 580 g)
1 rödlök
1 citron (finrivet skal och 2 tsk saft, för 12 bufféportioner)
20 g färsk dill
2 dl crème fraiche
3 dl gräddfil
1 tsk salt
1 krm malen svartpeppar
Det var gelatinbladsjävlarna jag kände av. Det är som att 70-talets gelé-ism slog till i bakhuvudet på mig.
Citera
2025-11-11, 21:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apolog
Hittade vad som kan vara basen i en av icas smörgåstårtor: https://www.ica.se/recept/raktarta-750131/
4 gelatinblad
2 ägg
1 förp räkor i lake (à 580 g)
1 rödlök
1 citron (finrivet skal och 2 tsk saft, för 12 bufféportioner)
20 g färsk dill
2 dl crème fraiche
3 dl gräddfil
1 tsk salt
1 krm malen svartpeppar
Det var gelatinbladsjävlarna jag kände av. Det är som att 70-talets gelé-ism slog till i bakhuvudet på mig.

Citat:
Botten: Finhacka eller mixa brödet i en matberedare. Smält matfettet och blanda med brödet.

Åfan. är det så de gör?
Citera
2025-11-11, 21:22
Medlem
Apologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag trodde det inte skulle vara gott men det var faktiskt gott! Jag bjöd en bit till en vän och han gillade den också! Han tyckte till och med om den trots att det var tonfisk i tårtan och han gillade vanligtvis inte tonfisk!

Senaste smörgåstårta jag åt var från Ica Maxi! God!
Det går nog då det blir lite trevligt salt, vissa drar sig för de vanliga ostskivorna.

Det går att snixa till det med en klick böcklingpastej om man vill få en rökig fiskighet utan att få den unkna dagen-efter-smaken som kan bli av gravad lax. Tonfisk gillar jag men risken är att tårtan blir slabbig om man inte häller av det tillräckligt.
Citat:
Åfan. är det så de gör?
Nästan 1/3 kylt smör som botten, ja hur fan tänkte de där?
Citera
2026-09-17, 21:25
Medlem
En redig möböktårta ligger högt upp på listan iaf. Surströmming är snäppet vassare.

Jag gillar min möböktårta på klassiskt vis. Räkor, lax, ost, skinka, ja ni fattar, bara en "klassisk"
Citera
2026-09-17, 21:37
Medlem
zombie-nations avatar
Blev riktigt sugen. En kompis gjorde en urgod smörgåstårta med klassiska mellanlager, det var inte kött i dem men minns inte vad det kan ha varit. Måste fråga honom. Sedan var det bl a skinka och räkor ovanpå.

Har handlat räkor så att jag kan göra räkmackor. Det kommer nog inte bli av på ett bra tag att göra en hel smörgåstårta.
Citera
2026-09-18, 10:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Blev riktigt sugen. En kompis gjorde en urgod smörgåstårta med klassiska mellanlager, det var inte kött i dem men minns inte vad det kan ha varit. Måste fråga honom. Sedan var det bl a skinka och räkor ovanpå.

Har handlat räkor så att jag kan göra räkmackor. Det kommer nog inte bli av på ett bra tag att göra en hel smörgåstårta.
Lobster roll röra är god i ett lager.
Och man kan göra utan hummer, och man kan ha räkor i om man vill.
Men i sig är röran mycket passande med fisk och skaldjursdelen på en smörgåstårta.

Du kan ju fuska och köpa roste-bröd, skära kanter och göra en liten fuskis.
Vet det var en på jobbet som körde på polarkakor, som vad goda attan.
Dock köpa en smörgåstårtbotten är rätt dyrt, men har man tur har man något bageri som inte är hutlösa på priset.
Vet ICA jag var på för länge sedan, de tog massor för en utan allt annat.
Det var så dyrt att jag satte halsen framför datan, tror det var 15:- per portion och 20st och då 300:-.
Och detta var länge sedan också.

Tittade lite nu och där jag varit och ICA, de säljer inget sånt längre och som man kan läsa sig till på deras hemsidor.

Men sist bakade jag en själv, men gjorde ett misstag och den blev lite för hård deg och bröd.
Citera
2026-09-18, 11:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lobster roll röra är god i ett lager.
Och man kan göra utan hummer, och man kan ha räkor i om man vill.
Men i sig är röran mycket passande med fisk och skaldjursdelen på en smörgåstårta.

Du kan ju fuska och köpa roste-bröd, skära kanter och göra en liten fuskis.
Vet det var en på jobbet som körde på polarkakor, som vad goda attan.
Dock köpa en smörgåstårtbotten är rätt dyrt, men har man tur har man något bageri som inte är hutlösa på priset.
Vet ICA jag var på för länge sedan, de tog massor för en utan allt annat.
Det var så dyrt att jag satte halsen framför datan, tror det var 15:- per portion och 20st och då 300:-.
Och detta var länge sedan också.

Tittade lite nu och där jag varit och ICA, de säljer inget sånt längre och som man kan läsa sig till på deras hemsidor.

Men sist bakade jag en själv, men gjorde ett misstag och den blev lite för hård deg och bröd.

När vi gjort egen (det var längesedan nu), så gjorde vi alltid med fyrkantiga franskbröd och skar av kanterna.Det märktes ju inte att man pusslat ihop den.

Tror min närmaste Ica fortfarande har egen smörgåstårta i stubbformat. Men jag har aldrig vägarna förbi om inte jag är med i någons bil och de ska åt det hållet. För långt att gå för mig. De gör även på beställning men 8 bitar 500 kr. Hutlöst.

Jag har ingen att bjuda smörgåstårtan på. Men en stubbe avverkar man ju själv. Gjord eller köpt.
Citera
2026-09-18, 11:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
När vi gjort egen (det var längesedan nu), så gjorde vi alltid med fyrkantiga franskbröd och skar av kanterna.Det märktes ju inte att man pusslat ihop den.

Tror min närmaste Ica fortfarande har egen smörgåstårta i stubbformat. Men jag har aldrig vägarna förbi om inte jag är med i någons bil och de ska åt det hållet. För långt att gå för mig. De gör även på beställning men 8 bitar 500 kr. Hutlöst.

Jag har ingen att bjuda smörgåstårtan på. Men en stubbe avverkar man ju själv. Gjord eller köpt.
Att göra en egen är ju rätt dyrt med, men som du säger den man köper är ju helt hutlöst dyr.
Och ibland tänker jag mig en lite bit typ stubbe, tittar på priset och går där ifrån varje gång.

Fördelen dock med en egen och i mitt fall, det är att man använder högre kvalitet på mycket av ingredienserna.

(LoL, tänkte precis plocka in mina tomatillos, och såklart så har himlen öppnat sig )
Citera
2026-09-19, 16:23
Avslutad
Ja smörgåstårta är gott - väldigt gott. Jag kan äta en hel stubbe på mindre än en timme som ren snacks.
Men godaste? Nja, Jo, den ligger väl på topp 10, enligt mig i alla fall.
Citera
2026-09-19, 16:28
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
e gör även på beställning men 8 bitar 500 kr. Hutlöst.

”Billigt”
Beställde en 12bitars häromdagen och den gick på 1500 spänn!
135kr biten.. det var till och med så att hon som tog betalt var tvungen att dubbelkolla.
Nu var det visserligen ett beställningsjobb, men för en tusenlapp kan man köpa rätt mycket lax, räkor å rostbröd…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in