2026-09-20, 20:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Smörgåstårta gör man och gjort det sååå många ggr
Nä det tycker jag verkligen inte att det du gör blir för dyrt ? Hur många bitar tänkte du göra, till ett fotbollslag eller ?

Du ska göra röror och lägga mellan bröd, hur dyrt kan det bli ?

Jag ska ge dig ett trick. Köp tråkiga billiga smaklösa räkor om inte annat och skölj av saltlagen i kallt vatten. Tänk såhär : Jag vill ha maximal smak av räka i denna röra ? Leta svaren =

Med skaldjurfond, torkade miniräkor, räksoppa pulver, större torkade räkor, räkost, räkfond, MSG osv.. Du vill ha intensiv smak av räka helt enkelt och behöver ett extrakt som är naturligt helst ..

Samma tänk och metod återspeglar sig på andra röror till smörgåstårta att maximera smaken till max av råvaran man vill framhäva eller som man vill ha det. Om du har skinkröra så hur framhäver jag skinksmaken bäst liksom genom.. osv

Har inte räknat på exakt vad det kostar för olika röror osv men det är inte dyrt iaf. Köp på kampanj om inte annat och grava din egen lax eller rök den om du ska ha lax på
Jag vill ha hög klass på råvarorna, och de kostar en del.
Röker min egen lax, men laxen är vildfångad ätranlax, så den är inte billig precis.
Köper bra räkor och tom färska ibland, riktigt bra skinka osv.

Men såklart det är billigare än köpa en färdig, men det är ingen billig sak att göra själv heller.
Och gör alltid en 28cm forms bröd, så det är en rejäl smörgåstårta.

Inga artificiella saker, pulver eller annat kommer närheten av min smörgåstårta oavsett hur gott det anses vara.
Här är det bara naturliga råvaror som gäller här, skulle aldrig få för mig annat.
Och hög klass på råvarorna med.

Förstår ditt tänk är inte detta, men när man inte gör så ofta, så vill jag ha det allra bästa på.
Annars kan man ju som i tråden ta exempel där det har rätt lågt pris per portion.
Sen när jag säger det är inte så billigt, det är inte samma som jag säger att det skulle vara för dyrt.

Men också smakat på enkla kreationer av smörgåstårta, och dessa har definitivt blivit goda, jag vill dock ha en annan nivå.
Citera
2026-09-21, 20:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag vill ha hög klass på råvarorna, och de kostar en del.
Röker min egen lax, men laxen är vildfångad ätranlax, så den är inte billig precis.
Köper bra räkor och tom färska ibland, riktigt bra skinka osv.

Men såklart det är billigare än köpa en färdig, men det är ingen billig sak att göra själv heller.
Och gör alltid en 28cm forms bröd, så det är en rejäl smörgåstårta.

Inga artificiella saker, pulver eller annat kommer närheten av min smörgåstårta oavsett hur gott det anses vara.
Här är det bara naturliga råvaror som gäller här, skulle aldrig få för mig annat.
Och hög klass på råvarorna med.

Förstår ditt tänk är inte detta, men när man inte gör så ofta, så vill jag ha det allra bästa på.
Annars kan man ju som i tråden ta exempel där det har rätt lågt pris per portion.
Sen när jag säger det är inte så billigt, det är inte samma som jag säger att det skulle vara för dyrt.

Men också smakat på enkla kreationer av smörgåstårta, och dessa har definitivt blivit goda, jag vill dock ha en annan nivå.

Jo jag gör både dyrare och billigare smörgåstårtor och har flera tänk en ett tänk. Kanske inte de bästa och dyraste råvarorna allt för ofta men tillräckligt gott ändå och hög kvalite och inte de sämsta heller liksom ica basic shit och sånt

Grejen är väl den att dyrare råvaror behöver inte och är oftast inte heller de bästa råvarorna både till äkta vara ,hälsoeffekter och smak. Det är välkänt i många fall ang kvalite på vad vilket vara som helst man köper speciellt i mat och råvaror att det dyraste är oftast inte det godaste

Jag tar heller inte upp speciellt många fejkprodukter att stärka en räksmak som ex. Torkade små stora räkor är asiatisk umamibomber av just räkor, eller äkta räkfonder, hummer fonder, räkost som iofs är ganska dyrt med inte fejk eller att koka egen räkbuljong, asiatisk fermenterad räkpasta osv. Inget artificiellt liksom och MSG är väl nåt som isf är fejk eller jästextrakt men används ju flitigt - verkligen

Jag gör det ganska ofta eftersom jag inte stannar i att det ska va lyxvaror i en smörgåstårta. Jag tänker helt enkelt minst 2 röror vilka som helst som ska matcha varandra i smak i en tårta med bröd. Ganska enkelt eller hur, och en coating plus topping som matchar det i sin tur..

Folk gör smetiga fylliga röror i alla möjliga former redan till andra rätter så bara välja och vraka. Finns inga regler på att det ska va kräftdjur och fisk tema eller smörgåsmat tema. Kan va grillad kycklingröra med en fruktig mango äppelröra i andra lagret eller soltorkad tomat och fetaröra liksom ..

Det finns inga gränser ang smörgåstårta utan begränsningen sitter bara i fantasin och tonfisk är ju billigt om man vill göra en sån smörgåstårta

Våra svenska traditioner till hur en smörgåstårta får vara och smak smaka enligt nåt tema hur vi är van de, förhindrar inte att göra hur du vill i ditt eget kök för dig själv eller gäster

edit : grejer med smärgåstårta är att det ska stå till sig över natten liksom, det är då magin händer så det funkar inte som en vanlig baugettmacka med fyllning elelr doubbelmacka liksom
Senast redigerad av Sladdaren 2026-09-21 kl. 20:40.
Citera
Igår, 15:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo jag gör både dyrare och billigare smörgåstårtor och har flera tänk en ett tänk. Kanske inte de bästa och dyraste råvarorna allt för ofta men tillräckligt gott ändå och hög kvalite och inte de sämsta heller liksom ica basic shit och sånt

Grejen är väl den att dyrare råvaror behöver inte och är oftast inte heller de bästa råvarorna både till äkta vara ,hälsoeffekter och smak. Det är välkänt i många fall ang kvalite på vad vilket vara som helst man köper speciellt i mat och råvaror att det dyraste är oftast inte det godaste

Jag tar heller inte upp speciellt många fejkprodukter att stärka en räksmak som ex. Torkade små stora räkor är asiatisk umamibomber av just räkor, eller äkta räkfonder, hummer fonder, räkost som iofs är ganska dyrt med inte fejk eller att koka egen räkbuljong, asiatisk fermenterad räkpasta osv. Inget artificiellt liksom och MSG är väl nåt som isf är fejk eller jästextrakt men används ju flitigt - verkligen

Jag gör det ganska ofta eftersom jag inte stannar i att det ska va lyxvaror i en smörgåstårta. Jag tänker helt enkelt minst 2 röror vilka som helst som ska matcha varandra i smak i en tårta med bröd. Ganska enkelt eller hur, och en coating plus topping som matchar det i sin tur..

Folk gör smetiga fylliga röror i alla möjliga former redan till andra rätter så bara välja och vraka. Finns inga regler på att det ska va kräftdjur och fisk tema eller smörgåsmat tema. Kan va grillad kycklingröra med en fruktig mango äppelröra i andra lagret eller soltorkad tomat och fetaröra liksom ..

Det finns inga gränser ang smörgåstårta utan begränsningen sitter bara i fantasin och tonfisk är ju billigt om man vill göra en sån smörgåstårta

Våra svenska traditioner till hur en smörgåstårta får vara och smak smaka enligt nåt tema hur vi är van de, förhindrar inte att göra hur du vill i ditt eget kök för dig själv eller gäster

edit : grejer med smärgåstårta är att det ska stå till sig över natten liksom, det är då magin händer så det funkar inte som en vanlig baugettmacka med fyllning elelr doubbelmacka liksom
Det är den smörgåstårtan jag gör och den kostar på helt klart, och med flera dyrare råvaror och ingredienser.

Sen kanske man skulle ha större fantasi med smörgåstårta, men som sagt vad jag gör inte ofta och det blir väldigt liknande var gång.
Gör inget för mig pga tiden mellan gör så man längtar efter den senaste, hade man gjort oftare så är jag helt säker på att man hade gjort mer varianter.

Torkade räkor är väl det inget fel på, men kör räkor som man skalar själv istället.
Pulver och sånt kommer inte på tanken någonsin, bara så naturliga råvaror gäller i min.
Inte för jag inte tror det kan bli gott med annat, men det är min syn på smörgåstårta.

Kom på en sak jag inte alls gillar på smörgåstårta, och fattar inte varför en del kör alltid, och det är mimosasallad som är gjort på konserverade frukter.
Den känner jag inte hör hemma alls, men vet en del gillar den och jag bara tänker vad gör den här ens.

En sak jag finner mig gilla är leverpastej och gärna någon av de mer smakande.
Och just lobster roll röran med eller utan skaldjur i själva röran funkar bra i smörgåstårta och nått lager.

Ibland gör jag 4 olika varianter på samma botten.

Brukar göra fyllningarna dagen före den ska ätas, och sen garnera, så har det fått suga in i brödet.
För det är ju som du säger, det är en av sakerna som gör den så god i mitt tycke.
Men kör man med vitt rostebröd, så går ju det snabbare, kör man egen bakat är det ett direkt måste.
Citera
Igår, 22:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är den smörgåstårtan jag gör och den kostar på helt klart, och med flera dyrare råvaror och ingredienser.

Sen kanske man skulle ha större fantasi med smörgåstårta, men som sagt vad jag gör inte ofta och det blir väldigt liknande var gång.
Gör inget för mig pga tiden mellan gör så man längtar efter den senaste, hade man gjort oftare så är jag helt säker på att man hade gjort mer varianter.

Torkade räkor är väl det inget fel på, men kör räkor som man skalar själv istället.
Pulver och sånt kommer inte på tanken någonsin, bara så naturliga råvaror gäller i min.
Inte för jag inte tror det kan bli gott med annat, men det är min syn på smörgåstårta.

Kom på en sak jag inte alls gillar på smörgåstårta, och fattar inte varför en del kör alltid, och det är mimosasallad som är gjort på konserverade frukter.
Den känner jag inte hör hemma alls, men vet en del gillar den och jag bara tänker vad gör den här ens.

En sak jag finner mig gilla är leverpastej och gärna någon av de mer smakande.
Och just lobster roll röran med eller utan skaldjur i själva röran funkar bra i smörgåstårta och nått lager.

Ibland gör jag 4 olika varianter på samma botten.

Brukar göra fyllningarna dagen före den ska ätas, och sen garnera, så har det fått suga in i brödet.
För det är ju som du säger, det är en av sakerna som gör den så god i mitt tycke.
Men kör man med vitt rostebröd, så går ju det snabbare, kör man egen bakat är det ett direkt måste.

Min definition av smörgåstårta är nog väldigt udda och knepig jämfört med andra och därför gör jag den nog tom mer än en gång pr månad.

Många skulle diskvalificera det som smörgåstårta men jag kallar det ändå för "knepig smörgåstårta". Men det är inte knepigare än att precis använda rester eller nån matlåda i frysen och sen äre ba köra..
Och gott blire .. Nedan är en av många tokiga jag provat =

Så vi säger att du har chili con carne i frysen .. nu ska vi göra smörgåstårta av det =

En Tex-Mex-inspirerad smörgåstårta med Lager 1: chili con carne + färskost och riven texmex ost

Eftersom chilin är mustig och kryddig blir det bäst med ett andra lager som är fräscht, krämigt och har lite syra för att balansera smakerna.

Här är de bästa förslagen på ett andra lager och passande topping:

Förslag på lager 2 : Krämig avokadoröra (Guacamole): Mosad avokado, lime, vitlök och lite crème fraiche. Det feta och gröna bryter av perfekt mot köttet.

Cheddar- och majsröra: Blanda crème fraiche, majskorn och riven cheddarost. Det ger en söt och salt kontrast.

Färskost med jalapeño: Vispa ihop färskost (typ Philadelphia) med finhackad inlagd jalapeño och lite av spadet för extra sting.

Kräm att spackla tårtan med

För att tårtan ska hålla ihop och se fin ut behöver du en stabil kräm att spackla ovansidan och kanterna med:

Färskost- och fraicheröra: Vispa ihop lika delar färskost och fet crème fraiche. Smaksätt med lite pressad lime och ett stänk salt.

Topping och dekoration

Krisp på kanterna: Tryck fast krossade nachochips eller tortillachips runt hela tårtan precis före servering (så de inte blir mjuka).

Färg på toppen: Strö över riven cheddarost, majskorn och halverade körsbärstomater.Det lilla extra: Toppa med picklad rödlök (ger fantastisk färg och syra), skivad jalapeño och färsk koriander eller annan ört.

Voila smörgåstårta, men inte alls traditionellt på nåt sätt och sen håller du på så för varje rätt du nånsin gör om man nu vill göra smörgåstårta av det på en matlåda liksom, eller så gör du det precis som vi svenskar vanligen gör och som är svenskt.

Sen behöver du ju inte ens göra en bauta stor utan lika stor som en räkstubbe liksom eller landgång. Offra en matlåda då och då av ett storkok av frysta matlådor och våga lite
Senast redigerad av Sladdaren Igår kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in