Citat:
Hej,
Om uppgiften var sann ... åklagaren har friat pappan från brott, ifall du missat det. Han är varken åtalad eller dömd.
Dessutom är det inte försvarligt, eftersom det inte utgör något försvar för vare sig kapten eller lots att påstå att snipapappan begått brott.
Men i själva verket är det tvärtom, först måste det vara försvarligt och först om det är det så måste det också vara sant. Här är det varken eller.
Du gör sådana helt sanlöst triviala misstag i dina påståenden för någon som påstår sig vara juridiskt bildad. Du lurar kanske ett och annat troll i tråden, men knappast någon annan.
Dessutom är det inte försvarligt, eftersom det inte utgör något försvar för vare sig kapten eller lots att påstå att snipapappan begått brott.
Men i själva verket är det tvärtom, först måste det vara försvarligt och först om det är det så måste det också vara sant. Här är det varken eller.
Du gör sådana helt sanlöst triviala misstag i dina påståenden för någon som påstår sig vara juridiskt bildad. Du lurar kanske ett och annat troll i tråden, men knappast någon annan.
Som jag uttryckligen skrev i mitt svar på ditt inlägg - krävs att uppgiftslämnandet varit "försvarligt" och att uppgiften "varit sann" eller "att det funnits skälig grund för den". När du skriver "om uppgiften var sann" utelämnar du alternativet skälig grund. Det framgår direkt av 5 kap. 1§ BrB.
En åklagare kan inte fria någon. Åklagaren kan däremot lägga ned en förundersökning, besluta att inte väcka åtal eller, under särskilda förutsättningar, besluta om åtalsunderlåtelse. Som jag uppfattar åklagarens besked från den 2 augusti hade utredningen då inte visat någon överträdelse från fritidsbåtsförarens sida som gav grund för åtal. Här måste vi komma ihåg att varje fel som begås till sjöss inte är en straffbar försummelse (se 20 kap. 2§ SjöL). Det räcker alltså principiellt inte med att åsidosätta en sjövägsregel för att åklagaren ska kunna väcka åtal. Åklagaren måste bedöma rättsfrågan (utgör det ett brott?) och sakfrågan (är bevisningen tillräcklig för fällande dom?) - annars ska åklagaren inte väcka talan (se 23 kap. 2§ RB). Åklagaren kan alltså mycket väl ha kommit fram till att föraren av fritidsbåten åsidosatt någon sjövägsregel eller i övrigt handlat på ett sätt som inte anses som gott sjömanskap - men ändå inte ha förutsättningarna för att väcka åtal. I just det här ärendet har åklagaren gått ut med i pressmeddelande från 2 augusti att ett eventuellt åtal ändå skulle underlåtas om det senare framkom sådana omständigheter att åtal kan väckas, med hänvisning till den stora personliga förlust som föraren och hans familj drabbats av. Bestämmelser som ger en åklagare rätt till det finns i 20 kap. RB. Detta verkar många tolka som att föraren av fritidsbåtens handlande överhuvudtaget inte behandlats - men det är fel. Det framkommer tydligt i FUP att föraren av fritidsbåten initialt misstänktes. Det framkommer också omständigheter i FUP som talar för att föraren av fritidsbåten underlåtit att erhålla erforderlig utkik enl. regel 5 i TSFS 2009:44.
Göteborgs tingsrätt kan - precis som Högsta domstolen, HD i det refererade målet, ta hänsyn till den andre förarens handlande när det har betydelse för de tilltalades ansvar. Att föraren inte är åtalad i Tjörnmålet hindrar inte en sådan bedömning. I NJA 2004 s. 764 prövade HD betydelsen av den andre båtförarens babordsgir, trots att hans straffansvar inte längre var föremål för prövning eftersom hans dom redan hade vunnit laga kraft. Däremot får domstolen givetvis inte döma föraren av fritidsbåten för brott då han inte är åtalad (se 20 kap. 1§ RB). Men det är skillnad mellan att pröva förarens eget straffansvar och att bedöma vilken betydelse hans handlande har för kaptenens och lotsens ansvar. Det senare kan domstolen göra även om han inte är åtalad.
Jag diskuterar gärna sakfrågan, men personomdömen är inga juridiska argument. Om du anser att jag har sagt något fel får du gärna precisera vilket påstående du menar och förklara varför, med stöd i relevanta rättskällor. Hittills har du inte visat att jag gjort de fel du tillskriver mig. Du bemöter lösryckta delar av mina resonemang och utelämnar förtydliganden som påverkar innebörden. Detsamma gäller hur du återger lagtexten - du lyfter fram delar som stödjer din tolkning utan att beakta resten av bestämmelsen. Ett exempel är bestämmelsen om ärekränkning (förtalsbestämmelsen). Jag angav uttryckligen både kravet på försvarlighet och alternativen sanning eller skälig grund. Du svarade "om uppgiften var sann" och skrev därefter att uppgiften "måste också vara sant", utan att ta med alternativet "skälig grund". Sedan påstår du att uppgiftslämnandet inte är försvarligt eftersom det inte skulle utgöra något försvar att anklaga fritidsbåtsföraren för brott. Här menar jag att försvararna inte ens behöver påstå att han begått ett brott för att föra fram relevanta omständigheter kring hans handlande. Försvararna kan och har också i detta mål - åberopat omständigheter som påverkar bedömningen av händelseförloppet och de tilltalades möjligheter att undvika kollisionen. Att diskutera en annan förares handlande - som inte står åtalad - är inte i sig detsamma som att anklaga honom för brott.
Källhänvisning:
Brottsbalk (1962:700) 5 kap. 1§ - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K5:~:text=2022%3A661).-,5%20kap.%20Om%20%C3%A4rekr%C3%A4nkning,han%20hade %20sk%C3%A4lig%20grund%20f %C3%B6r%20den%2C%20skall%20ej%20d%C3%B6mas%20till% 20ansvar.,-2%20%C2%A7%20%C2%A0%C2%A0Om
Rättegångsbalk (1942:740) 20 kap. 1§ & 7§ & 23 kap. 2§. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740/#top
Sjölag (1994:1009) 20 kap. 2§ - https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/sjolag-19941009_sfs-1994-1009/#K20:~:text=2%20%C2%A7%20%C2%A0%C2%A0Den%20som%20b rister,f%C3%A4ngelse%20i%20h%C3%B6gst%20tv%C3%A5%2 0%C3%A5r.
TSFS 2009:44, regel 5 - https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202009_44k.pdf
NJA 2004 s. 764 - https://lagen.nu/dom/nja/2004s764

farleden är inte alls trång för att snipan är så liten, påstår trollen gång på gång. Men vi vet nu att jag visste vad jag talade om redan från början även här. Dels är den här farleden redan fastslagen i domstol som trång, dels har jag presenterat i tråden HD's prejudikat om att det INTE är de aktuella fartygen i en specifik olycka som avgör trång farled, utan farleden och beskaffenheten hos de fartyg som trafikerar farleden.