2026-09-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som sagt, jag vet varför du vägrar att svara på detta, det skulle visa din dubbelmoral.
Du kan åtminstone svara hypotetiskt, men du är inte uppriktig i diskussionen:

1) Skulle du äta människokött, med sitt blod i sig, för att rädda ditt eget liv?
2) Varför har Gud förbjudit att man äter blod om det inte är farligt?
3) Om du skulle äta blod, vad skulle hända?
4) Skulle du äta salt som utvunnits från blod?
5) Du sade: "På en öde ö skulle det förvisso inte finnas någon blodpudding!". Varför är det omöjligt?
6) Skulle du äta blodpudding för att rädda ditt liv, om det var det enda du kunde äta på en öde ö?

Tack för ett gott skratt.
Vem skulle ha tillagat blodpudding på en öde ö menar du?
Citera
2026-09-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Vad är det egentligen för skillnad? Jag tycker inte att det är fel att kalla det för ”fritt fram”. Det är ju ”tillåtet” (eller vad du nu vill kalla det) även om du föredrar att hävda att det är en samvetsfråga. Så länge som organisationen (tex styrande kretsen) inte påstår att det är förbjudet, då är det ”fritt fram” enligt min syn på saken.

Det är tex inte så att det tidigare har varit ”fritt fram” för vittnen att själva bedöma om det är en samvetsfråga eller inte, utan det har ju baserats på beslut fattade hos organisationen.

"fritt fram" betyder att man inte ens behöver tänka på det, när ledningen säger:
Does this mean that the Governing Body views lightly the matter of treatments involving one or more of the primary blood components? No. The Governing Body continues to regard this as a very serious matter.
Det är inte "fritt fram", varje enskilt Jv måste fundera, tänka och be om hur man själv beslutar sig om i frågan.

"Fritt fram" betyder inte att det inte kan finnas konsekvenser, det finns en möjlighet att Gud ser på det annorlunda, och dömer individen baserat på vilket val personen har gjort, är det så svårt att förstå?
Citera
2026-09-20, 11:48
Medlem
Citat:
Som sagt, jag vet varför du vägrar att svara på detta, det skulle visa din dubbelmoral.
Du kan åtminstone svara hypotetiskt, men du är inte uppriktig i diskussionen:

1) Skulle du äta människokött, med sitt blod i sig, för att rädda ditt eget liv?
3) Om du skulle äta blod, vad skulle hända?
4) Skulle du äta salt som utvunnits från blod?
5) Du sade: "På en öde ö skulle det förvisso inte finnas någon blodpudding!". Varför är det omöjligt?
6) Skulle du äta blodpudding för att rädda ditt liv, om det var det enda du kunde äta på en öde ö?

SVAR:

1) Nej
2) för att blodet har med själen-livet att göra
3) Inget särskilt skulle hända
4) löjllig fråga eftersom salt inte utvinns ur blod. Jag har inga möjligheter att äta salt utvunnet ur blod. Någon MÖJLIGHET att äta salt utvunnet ur blod finns inte.
5) På en öde ö finns inga människor som skulle kunna göra blodpudding.
6) Nej. På en öde ö kan det inte finnas blodpudding. Det kunde det inte finnas om det inte fanns djur att slakta där. Och om det skulle finnas djur kan jag äta dessa sedan jag låtit blodet rinna ut.
Citera
2026-09-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hylleber
Tack för ett gott skratt.
Vem skulle ha tillagat blodpudding på en öde ö menar du?

I filmen "cast away" spolades FedEx paket till stranden, och det spolades en kropp till stranden.
Du menar alltså att just blodpudding aldrig någonsin skulle kunna spolas upp till stranden, varför skulle det vara omöjligt? Finns det någon blodpudding-spärr vid öde öar?

Och varför fastna vid en öde ö, man kan t.ex. fastna i en snöstorm i fjällen, där det enbart finns blodpudding i stugan, är det också helt omöjligt?

Tack själv för ett
Senast redigerad av ttsp 2026-09-20 kl. 11:51.
Citera
2026-09-20, 11:54
Medlem
Citat:
I filmen "cast away" spolades FedEx paket till stranden, och det spolades en kropp till stranden.
Du menar alltså att just blodpudding aldrig någonsin skulle kunna spolas upp till stranden, varför skulle det vara omöjligt? Finns det någon blodpudding-spärr vid öde öar?

Tack själv för ett
Blodpudding är en färskvara, och skulle ha blivit förstört efter en tid i havet.
Tror inte att konserverad blodpudding finns.
Citera
2026-09-20, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Vad är det egentligen för skillnad? Jag tycker inte att det är fel att kalla det för ”fritt fram”. Det är ju ”tillåtet” (eller vad du nu vill kalla det) även om du föredrar att hävda att det är en samvetsfråga. Så länge som organisationen (tex styrande kretsen) inte påstår att det är förbjudet, då är det ”fritt fram” enligt min syn på saken.

Det är tex inte så att det tidigare har varit ”fritt fram” för vittnen att själva bedöma om det är en samvetsfråga eller inte, utan det har ju baserats på beslut fattade hos organisationen.

Visst är det så. Inga negativa konsekvenser om man tar någon eller flera av dessa fraktioner. Men, det är klart att TTSP vill tona ned den enorma skillnad denna läroändring innebär.
Men. Han kommer nog aldrig att tillstå att dessa ändringar främst tillkom av juridiska och ekonomiska skäl.
Citera
2026-09-20, 12:02
Medlem
Citat:
Så varför har Gud förbjudit att man äter blod om det inte är farligt?

Om du skulle äta blod, vad skulle hända?

Även om det är hypotetiskt så är det inte omöjligt att man hamnar i en sådan situation, t.e.x. att det enbart finns blodpudding kvar att äta på en öde ö. Det finns exempel i historien då människor känt sig tvingade att äta människokött, t.ex. flygolyckan i Anderna 1972, och jag är ganska säker på att dom inte tappade ut blodet från människorna först, innan dom åt köttet.

Skulle du äta människokött, med sitt blod i sig, för att rädda ditt eget liv?

Jag vet varför du vägrar att svara på detta, det skulle visa din dubbelmoral.

Så du kan inte ens äta salt som utvunnits från blod, eftersom du anser att salt=blod eftersom det utvunnits från blod?

Du själv är väldigt bra på att undvika frågor. Så. Vi tar det igen.
Skulle du ta emot de nu tillåtna blodfraktionerna för att rädda ditt liv och din hälsa?
Citera
2026-09-20, 12:03
Medlem
Citat:
Det är bibeln och Gud som är rättesnöret, menar du att man kan ifrågasätta Gud och inte behöva åtlyda Guds lagar och bud?

Ledningen har inte total makt, man kan när som helst leva sitt egna liv precist hur man vill, så som du har gjort när du nuförtiden kan ha sex med vem som helst och hur som helst.

Problemet med dig är att du inte kan släppa det och leva ditt egna liv så som du vill, utan du vill dra med dig andra i din smuts.

Ledningen har total makt över medlemmarna. Varför finns PIMOs, tror du?
Citera
2026-09-20, 12:14
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Berossos
1) Nej

Skulle du låta ditt barn äta människokött, med sitt blod i sig, för att rädda ditt barns liv?

Citat:
Citat:
Citat:
2) för att blodet har med själen-livet att göra

Men urtappat blod från ett djur som inte dör, har inte med själen-livet att göra menar du?
Så då kan du äta det blodet?

Citat:
3) Inget särskilt skulle hända

Så du skulle inte påverkas om du åt blod? Gud skulle inte se dig på ett annat sätt om du åt blod?

Citat:
4) löjllig fråga eftersom salt inte utvinns ur blod. Jag har inga möjligheter att äta salt utvunnet ur blod. Någon MÖJLIGHET att äta salt utvunnet ur blod finns inte.

Inte hypotetiskt heller?

Citat:
5) På en öde ö finns inga människor som skulle kunna göra blodpudding.

Ett paket blodpudding från Lithells skulle kunna flyta upp på land, skulle du äta det för att rädda ditt liv?

Citat:
6) Nej. På en öde ö kan det inte finnas blodpudding. Det kunde det inte finnas om det inte fanns djur att slakta där. Och om det skulle finnas djur kan jag äta dessa sedan jag låtit blodet rinna ut.

Kan det finnas en bortglömd blodpuddingspaket i ett kylskåp i en fjällstuga, då en snöstorm drar förbi, och ingen kan rädda dig på flera veckor, och du måste äta blodpuddingen för att överleva?
Skulle du då äta blodpuddingen för att rädda ditt liv?

Skulle du ge blodpudding till ditt barn så att barnet överlever?

(Jag tror dom flesta ser hur du försöker undvika frågan)
Citera
2026-09-20, 12:17
Medlem
Citat:
Skulle du låta ditt barn äta människokött, med sitt blod i sig, för att rädda ditt barns liv?

Men urtappat blod från ett djur som inte dör, har inte med själen-livet att göra menar du?
Så då kan du äta det blodet?

Så du skulle inte påverkas om du åt blod? Gud skulle inte se dig på ett annat sätt om du åt blod?

Inte hypotetiskt heller?

Ett paket blodpudding från Lithells skulle kunna flyta upp på land, skulle du äta det för att rädda ditt liv?

Kan det finnas en bortglömd blodpuddingspaket i ett kylskåp i en fjällstuga, då en snöstorm drar förbi, och ingen kan rädda dig på flera veckor, och du måste äta blodpuddingen för att överleva?
Skulle du då äta blodpuddingen för att rädda ditt liv?

Skulle du ge blodpudding till ditt barn så att barnet överlever?

(Jag tror dom flesta ser hur du försöker undvika frågan)

Och hur är det med frågan du själv undviker?
Skulle du ta emot någon eller några av de nu tillåtna blodfraktionerna för att rädda ditt liv och din hälsa?
Citera
2026-09-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hylleber
Blodpudding är en färskvara, och skulle ha blivit förstört efter en tid i havet.
Tror inte att konserverad blodpudding finns.

Planet störtade på natten, och det flyter blodpuddingspaket i massor på morgonen, och du har en grotta som är +5 grader och du kan förvara blodpuddingen länge.
Eller att någon har glömt ett blodpuddingspaket i kylen i en fjällstuga.

Kom igen nu!!!
Citera
2026-09-20, 12:27
Medlem
Citat:
Planet störtade på natten, och det flyter blodpuddingspaket i massor på morgonen, och du har en grotta som är +5 grader och du kan förvara blodpuddingen länge.
Eller att någon har glömt ett blodpuddingspaket i kylen i en fjällstuga.

Kom igen nu!!!
Googlade nu på hållbarhet på blodpudding, 5-7 dagar i kylskåp.
Inte så länge, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in