2026-09-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Adolf Hitler, Josef Stalin och Ivan den förskräcklige trodde på gud, kommer du träffa på dom i himlen?

Och jag antar att vi andra kommer träffa på Albert Einstein, Stephen Hawking och Bertrand Russel i helvetet. De valde ju själva att bli dömda till evig tortyr när de inte trodde på den kristna guden.
Citera
2026-09-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Dom trodde ju inte på gud.
Både Adolf Hitler och Ivan den förskräcklige trodde på samma gud som du.
Stalin var mig veterligen ateist, men framförallt så är det ju inte detta som borde avgöra om man hamnar i himlen eller inte. Nu vet jag att du inte ser någon motsättning i brott mot mänskligheten och godhet, men för mig är det just hans brott mot mänskligheten som är det relevanta och inte hans icke-tro på gudar.
Likaså i det motsatta fallet. Hitler blir inte en god människa bara för att han var katolik.
Citera
2026-09-20, 10:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Både Adolf Hitler och Ivan den förskräcklige trodde på samma gud som du.
Stalin var mig veterligen ateist, men framförallt så är det ju inte detta som borde avgöra om man hamnar i himlen eller inte. Nu vet jag att du inte ser någon motsättning i brott mot mänskligheten och godhet, men för mig är det just hans brott mot mänskligheten som är det relevanta och inte hans icke-tro på gudar.
Likaså i det motsatta fallet. Hitler blir inte en god människa bara för att han var katolik.
Nej hitler var inte kristen, andra ateister har försökt komma med det här tidigare så jag har gått igenom det lite. Han kanske kom från en kristen bakgrund eller något men egentligen så föraktade han kristendomen för han såg den som svag. Ivan vet jag inget om, men jag antog att han hade fel om han för han hade fel om de två andra.
Citera
2026-09-20, 10:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och jag antar att vi andra kommer träffa på Albert Einstein, Stephen Hawking och Bertrand Russel i helvetet. De valde ju själva att bli dömda till evig tortyr när de inte trodde på den kristna guden.
Denna text från bibeln om ateister tycker jag är lite lustig, du kanske läst den förut. Den beskriver det så roligt, men det är ju faktiskt lite såhär ateister upplevs för kristna när de börjar med sin grej.
Citera
2026-09-20, 10:33
Medlem
Citat:
Nej hitler var inte kristen, andra ateister har försökt komma med det här tidigare så jag har gått igenom det lite. Han kanske kom från en kristen bakgrund eller något men egentligen så föraktade han kristendomen för han såg den som svag. Ivan vet jag inget om, men jag antog att han hade fel om han för han hade fel om de två andra.

Okej, låt säga att Hitler inte trodde på den kristna guden. Tycker du att det är detta som borde vara den avgörande faktorn i om han ska skickas till himlen eller helvetet?
Är det mer relevant att han eventuellt inte trodde på gud, än att han orkestrerade ett folkmord på miljontals människor?
Citera
2026-09-20, 10:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Okej, låt säga att Hitler inte trodde på den kristna guden. Tycker du att det är detta som borde vara den avgörande faktorn i om han ska skickas till himlen eller helvetet?
Är det mer relevant att han eventuellt inte trodde på gud, än att han orkestrerade ett folkmord på miljontals människor?
Trodde han på gud så hade han inte orkestrerat massmord. Hur skulle en gudstroende göra så?
Citera
2026-09-20, 10:42
Medlem
Citat:
[spoiler]Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen.

Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, eftersom Gud har uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse syns och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur, genom de verk han har skapat. Därför är de utan ursäkt.

Trots att de kände till Gud prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan de förblindades av sina falska föreställningar så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar och bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.

Därför utlämnade Gud dem åt deras hjärtans begär så att de orenade och förnedrade sina kroppar med varandra. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och dyrkade och tjänade det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evighet. Amen.

Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det som är onaturligt. På samma sätt lämnade männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män gjorde skamliga saker med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.

Det där är från Romarbrevet, jag känner mycket väl igen det.
Så, om Paulus har rätt blir icke troende män bögar, och icke troende troende kvinnor föredrar analsex?😯
Detta är ju vad citatet säger.😎
Citera
2026-09-20, 10:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det där är från Romarbrevet, jag känner mycket väl igen det.
Så, om Paulus har rätt blir icke troende män bögar, och icke troende troende kvinnor föredrar analsex?😯
Detta är ju vad citatet säger.😎
Ja, är det ett sammanträffande att efter upplysningen så får vi nu prideparader, homoäktenskap och liknande? Vi bör byta ut prideparader mot jesusparader snarast!
Citera
2026-09-20, 10:44
Medlem
Citat:
Trodde han på gud så hade han inte orkestrerat massmord. Hur skulle en gudstroende göra så?

No true scotsman fallacy.
Citera
2026-09-20, 10:51
Medlem
Citat:

Hur många gånger utplånade Israels folk midjaniterna till siste man?

Var det två eller tre gånger? Den sista gången lät de dock 32000 oskulder leva, som de behöll "för egen del".
Kanske gamle Mose och hans kompisar inte trodde på gud?

Dessutom, hur tusan gjorde Mose och hans kompisar för att få reda på vilka som var oskulder? Gjorde de en vaginal introitusinspektion för att kunna konstatera en intakt hymen?
Citera
2026-09-20, 10:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur många gånger utplånade Israels folk midjaniterna till siste man?

Var det två eller tre gånger? Den sista gången lät de dock 32000 oskulder leva, som de behöll "för egen del".
Kanske gamle Mose och hans kompisar inte trodde på gud?

Dessutom, hur tusan gjorde Mose och hans kompisar för att få reda på vilka som var oskulder? Gjorde de en vaginal introitusinspektion för att kunna konstatera en intakt hymen?
Det var annorlunda, det var syndiga folk som offrade bebisar på altar och liknande. Det behövdes.
Angående vilka som var oskulder så kanske de sa att bara de snygga var oskulder. Det behöver inte vara så petigt.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-20 kl. 10:56.
Citera
2026-09-20, 11:02
Medlem
Citat:
Det var annorlunda, det var syndiga folk som offrade bebisar på altar och liknande. Det behövdes.
Angående vilka som var oskulder så kanske de sa att bara de snygga var oskulder. Det behöver inte vara så petigt.

Fy fan. Din religion har fått dig att offra din medmänsklighet.
Du försvarar slaveri, folkmord, massmord, stening till döds och nu även våldtäkt. I samma veva drar du upp Hitler, som om det skulle vara någon annan än du som anser att sådan ondska någonsin kan vara befogat.
Så länge man inte förnekar din Gud är vad som helst försvarbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in