Citat:
De historiska bevisen för Jesus är faktiskt väldigt svaga. 30 år senare räknas inom antik historia inte alls som starka källor. Faktum är att det finns bättre utombibliska källor för Johannes Döparen än det finns för Jesus.
Citat:
Ungefär 11 icke-kristna källor finns, och faktiskt massor med texter, creeds, saker som visar att det lärdes ut att jesus återuppstod redan samma år som korsfästelsen. De 12 följarna existerade och gav sina liv för sin tro. Paulus magiska omvändelse genom sin träff med jesus, fler vittnen, tror jag t.om. hört om någon lista med folk som ska ha sett jesus efter korsfästelsen.
Att det skulle finnas ungefär 11 icke-kristna källor om Jesus är en klar överdrift. Den tidigaste icke-kristna källan är Josefus, omkring 60 år efter korsfästelsen. De andra är senare och citerar alltså i stort sett bara vad de kristna faktiskt säger, inte att det i sin tur skulle vara en icke-kristen källa eftersom de ju hämtar sin information från de kristna.
Och att det faktiskt skulle finnas massor med texter, ”creeds”, saker som visar att det lärdes ut att Jesus återuppstod redan samma år som korsfästelsen är ett annat helt påhittat påstående. Att texterna säger så är inte i sig ett bevis för att det faktiskt skett så. Jo, det kan ha skett så, men att texterna i sig säger det är faktiskt inget bevis.
Citat:
Det finns en historisk konsensus att följarna 'trodde' att de sett jesus levande efter korsfästelsen. Hur kan 12 personer 'tro' att de sett någon levande som dött? Det med grekiska är inte så konstigt, de använde skribenter(scribes) eller vad det nu heter på svenska. De kunde inte skriva har jag för mig så någon annan fick det jobbet.
Visst, det hävdas att de 12 följarna existerade och gav sina liv för sin tro och Paulus magiska omvändelse genom sitt ”möte” med Jesus på vägen mot Damaskus, men inget av detta räknas som bevis. Och om Paulus och hans berömda ”möte” med Jesus så är det många som har påpekat att på det vis som det mötet beskrivs så kan det ha varit så att Paulus drabbats av ett epileptiskt anfall, vilket kan inkludera hallucinationer. (Helt bortsett från att det också kunde vara ett rent påhitt från Paulus för att kunna överta ledningen av gruppen. När en karismatisk ledare just dött kan det lätt komma en annan och ta över och börja ändra lite här och var, så som Paulus faktiskt gjorde, och som bevisligen har hänt inom andra mer moderna rörelser som mormonerna, Jehovas vittnen och scientologikyrkan, alltså att en karismatisk ny ledare tog över och började ändra hit och dit.)
Jo, det finns en historisk konsensus att vissa av följarna sade sig ha sett Jesus levande efter korsfästelsen, men att de sagt så bevisar inte att det faktiskt var så.
Jag vet många som sagt sig ha sett saker som de senare erkänt att de inte sett, utan bara sagt så för att ”komma in i gruppen” eller stanna kvar i gruppen. Sedan när de lämnat gruppen så erkände de att de bara hittat på för att passa in.
Ett exempel på en bok som innehåller just det sättet att tänka, och mycket annat intressant:
https://blownforgood.com/books/
Citat:
Hur kan det finnas lika starka historiska bevis för att en random snickare återuppstått som för många kejsares existens och liv? Och sen alla profesior om jesus, jesaja, hesekiel, daniel. Daniel förutspår till och med exakt vilket år jesus ska komma. Varje detalj var förutspått, till och med jerusalemtemplets förstörelse, att jesus blir förrådd för 30 silvermynt, inga ben brytna, hängd mellan två brottslingar.
Det här har du rört ihop till en riktig soppa. Daniel förutspår inte alls vilket år Jesus skulle komma. De flesta är överens om att Daniel menar den mackabeiska krisen på 100-talet f.Kr. Alltså, förutsatt att du menar Daniel 9 för förutspåendet av årtalet, men poängen är att Daniel 11 (alltså senare i texten) tydligt syftar på en lång följd av kungar och politiska händelser som man identifierat med Antiochos IV Epifanes och hans konflikt med judarna, där det står om attack mot Egypten, intagande av Jerusalem, vanhelgande av templet m.m. Alltså inte att romarna förstörde templet omkring år 70, utan den förstörelse som skedd innan Jesus var född.
Och att Gamla testamentet skulle förutspå Jesus är egentligen helt fel. Gamla testamentet förutspår en Messias, men denna Messias ska enligt förutspåelserna bli kung över judarna och regera som judarnas kung. De som skrev Nya testamentet har sedan avsiktligt skrivit in så många förutspåelser de kunnat i texterna, till exempel att Jesus skulle ha blivit född i Bethlehem i stället för i Nasaret och att Josef och Maria skulle ha behövt fly till Egypten, så att Matteus kunde klämma in att denna del uppfyllts:
Hosea 11:1:
”När Israel var ung fick jag honom kär ... från Egypten kallade jag min son.”
Och att hela skattskrivningsutflykten till Bethlehem bara är påhittad finns det gott om belägg för. Jag har kanske redan skrivit till dig om det, annars kan jag ge dig hela raddan om varför det omöjligt kan ha skett så som Lukas hittat på, fast inget av det är sant, egentligen. Jesus föddes enligt Matteus under Herodes tid, och Herodes dog tio år innan Kvirinius tog över Syrien. Och inte ens då skulle en skattskrivning av romerska medborgare ha drabbat Josef, och inte ens om Josef skulle ha inkluderat i en skattskrivning så skulle en skattskrivning ha tvingat männen att resa till sin födelseort (en väldigt dålig idé), man vill ju få reda på var de bor och arbetar då vid den tidpunkten, inte var de är födda. Och om det fanns en lydkung, så var skattefrågor hans område, inte Roms. Så, ja, Lukas bara hittade på det för att klämma in en uppfylld profetia i berättelsen, utan att den alltså egentligen uppfyllts.
Och Lukas säger att de reste hem till Nasaret efteråt, så då kan inte Matteus inflikade uppfyllelse stämma. Och Matteus vill istället få det att verka som om familjen faktiskt bodde i Bethlehem och först efter tiden i Egypten flyttade till Nasaret.
Om Lukas version stämmer – att de utförde allt enligt lagen i Jerusalem efter 40 dagar och sedan återvände rakt hem till Nasaret – finns det helt enkelt inget utrymme i kronologin för vise män, Herodes barnamord och en flera år lång flykt till och från Egypten som Matteus beskriver.
De båda författarna hade samma teologiska motiv: att visa att Jesus från Nasaret i själva verket var född i Betlehem för att kunna anknyta till Mika 5:2 (profetian om att Messias ska komma från Betlehem).
Men eftersom de skrev oberoende av varandra och långt efter Jesu död blev resultatet att de skapade två helt olika och historiskt oförenliga narrativ för att nå samma teologiska poäng, och båda berättelserna innehåller historiska felaktigheter.
Citat:
Eftersom hela det gamla testamenter pekar mot och förutspår messias så måste alltså denna konspiration börjat 2000 år innan jesus tid, och sedan vid exakt just det året måste allt slagit in exakt på det sättet med världens största sammanträffanden och att 12 följare offrar sina liv för en otroligt välformulerad lögn som passar med alla profesior och som externa källor korroborerar.
Du tänker helt bakvänt. Ingen Jesuskonspiration började 2 000 år innan Jesu tid. Judarna började berätta om en framtida Messias förmodligen omkring 500 år innan Jesu tid, då de alltså tappat herraväldet över sitt land och fått templet förstört. Tanken var alltså att en framtida judisk kung skulle leda folket tillbaka till deras tidigare storhet. Vid Jesu tid fanns det fler än ett tiotal andra Messias-kandidater. Du kan läsa om dem här:
https://www.quora.com/Who-were-the-major-messianic-figures-besides-Jesus-in-Graeco-Roman-Palestine-and-environs
Jesus bara råkade få en skara följare som gjorde om det till en religion i stället för ett judiskt maktövertagande.
Här har jag alltså skrivit i stort sett det rakt motsatta mot vad du skrivit, men i motsats till dig lagt in lite historiska belägg för mina tolkningar.
Senast redigerad av Smeso 2026-09-20 kl. 07:06. Anledning: Skrivfel
Senast redigerad av Smeso 2026-09-20 kl. 07:06. Anledning: Skrivfel