Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Din teori är helt rimlig, och männen som Ulf pekade ut behöver självklart inte ha haft något med saken att göra. Men om utredarna samlade ihop foton föreställande en mängd kriminella/missbrukare utifrån det vaga signalementet förmodar jag att man inte inkluderade personer som man på förhand visste var inaktuella. För att konstatera att männen var avlidna/omhändertagna måste en slagning ha gjorts och dokumenterats.
Men med tanke på din senaste uppgift om att det inte finns några dokument rörande Jan, som måste ha förhörts under bägge utredningarna, är det uppenbart att material saknas eller möjligen är felsorterat. Agell fick ju ut dessa handlingar, så någon gång måste de ha existerat. Det är oerhört synd att Jans uppgifter är förlorade. Om da Costa var på väg till Skara i mitten av juni kan det exempelvis förklara luckor i observationer av henne eller indikera att hon försökte hålla sig undan Stockholm.
Att manuellt kontrollera 250 mäns aktuella status hade krävt enorma resurser 1984, och därför tror jag att man istället prioriterade att först låta Ulf Sundgren peka ut potentiella kandidater och i efterhand bara kolla upp de utpekades status.
Fotografierna plockades troligen ut
enbart baserat på utseende, inget annat. Möjligen gjordes också ett urval baserat på brottsrubriceringar som gällde vid själva daktningen. Ordet
"Komplettering" på spaningsuppslaget tyder ju på att identiteten och eventuell ytterligare relevant information om männen dokumenterades vid ett senare tillfälle, när man bara hade 4 män att fokusera på.
Beträffande Jan är det verkligen synd att hans efternamn saknas i Agells text. Arkivet har ju tidigare meddelat att sökningar underlättas avsevärt om man har fullständiga personuppgifter, så jag tror att det är förklaringen till att de inte kunde hitta något. Jag vet inte hur man skulle kunna gå tillväga för att få fram efternamnet.
Vi har ju diskuterat Jans uppgifter tidigare i tråden, och de betyder inte nödvändigtvis att CdC var på väg till Skara. Det skulle lika gärna kunna vara Jan själv som var på väg dit, och att de träffades på Stockholms Central. Hon kan mycket väl ha befunnit sig i Stockholm hela tiden. Samtidigt hyser jag överlag viss skepsis mot sent tillkomna vittnesuppgifter – minnesbilder och tidsuppfattningar kan ju förvanskas över tid. Men det är djupt beklagligt att vi inte har tillgång till förhören med Jan. Agells korta beskrivning lämnar så många frågor obesvarade.