Citat:
Om Vinofs historia om Röda rummet var en blandning mellan sanning och lögn kan den konspiratoriska se ett samband mellan den kalla pingsten, då det bland annat haglade, och Vinofs påstående om att det låg snö på gatorna vid tillfället.
Jag kan vidare tänka mig att Vinofs story om Röda rummet är en "faktasallad". Som den patologiska lögnare han var, möblerade han om i stories som var sanna i grunden.
Överfallet på kontoret är ett exempel. Huddingepolisen hade nog inget med det att göra. Vinof slogs blodig på Eugeniavägen. Ett livsfarligt tillhygge användes. Det var nog citypolisen eller Solnapolisen som tog ärendet.
Jag kan tänka mig att incidenten på Röda rummet skedde på sommaren och inte på våren. Varför skulle Vinof och BA skvallra om sambandet mellan ett litet bråk och ett styckmord, om det var 2-3 månader mellan bråket och styckmordet?
Överfallet på kontoret är ett exempel. Huddingepolisen hade nog inget med det att göra. Vinof slogs blodig på Eugeniavägen. Ett livsfarligt tillhygge användes. Det var nog citypolisen eller Solnapolisen som tog ärendet.
Jag kan tänka mig att incidenten på Röda rummet skedde på sommaren och inte på våren. Varför skulle Vinof och BA skvallra om sambandet mellan ett litet bråk och ett styckmord, om det var 2-3 månader mellan bråket och styckmordet?
En annan möjlig parallell är att den blonde mannen som hotade da Costa bär vissa likheter med BA. Enligt Vinof var han bred och vältränad, runt 1,85 (vilket i och för sig är i underkant gällande BA). En diskrepans är att Vinof påstod att mannen var nykter, men det kan ju vara en ren lögn. Om det i själva verket var BA som hotade da Costa inför vittnen och Vinof ville skydda honom vore det ju lämpligt att blanda in en sådan felaktighet. Nykter var ju BA sällan...
Signalementet går så klart även att sammanfoga med den uppsjö av stora, blonda män som förekommer i utredningen.
Observera också hur Vinof slingrar sig kring mannens identitet:
Förhörsledare: Vad var det för kille?
Vinof: Ja, som jag sa, jag har glömt...
Förhörsledare: Känner du igen honom?
Vinof: Om jag skulle se honom, för jag skulle nästan vara rädd för honom för att han sa några saker där atr "jävlar anamma er ska jag ta riktigt". Han skulle jag inte vilja möta ensam rent ut sagt.
Om utredarna hade velat undersöka den här händelsen hade det inte vållat några större svårigheter, eftersom Vinof påstod att polisen kallades till platsen. Detta måste självklart ha dokumenterats och förutom datum kunde man möjligen ha fått tag på den hotfulle mannens namn. Men så vitt jag vet gjordes inga sådana efterfrågningar.