2026-09-24, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Att Vinof visste mer än han ville säga tycker jag är uppenbart. Som vi tidigare diskuterade finns en diskrepans mellan den hotfulle mannens beteende och Vinofs påstådda rädsla.

Som jag minns det - jag behöver kontrollera den exakta ordalydelsen - frågade förhörsledaren om mannens kontrovers med da Costa gällde narkotikaaffärer, varpå Vinof uttryckte att han inte kunde uttala sig om saken. Lite intressant.

Ja, da Costa måste ha bytt om efter incidenten. Ett långsökt, och ogrundat, scenario är att hon fick låna en trasig morgonrock på Eugeniavägen.

En oerhört intressant och lockande teori! Jag tycker inte alls det låter särskilt långsökt.
Citera
2026-09-24, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Att manuellt kontrollera 250 mäns aktuella status hade krävt enorma resurser 1984, och därför tror jag att man istället prioriterade att först låta Ulf Sundgren peka ut potentiella kandidater och i efterhand bara kolla upp de utpekades status.
Fotografierna plockades troligen ut enbart baserat på utseende, inget annat. Möjligen gjordes också ett urval baserat på brottsrubriceringar som gällde vid själva daktningen. Ordet "Komplettering" på spaningsuppslaget tyder ju på att identiteten och eventuell ytterligare relevant information om männen dokumenterades vid ett senare tillfälle, när man bara hade 4 män att fokusera på.

Beträffande Jan är det verkligen synd att hans efternamn saknas i Agells text. Arkivet har ju tidigare meddelat att sökningar underlättas avsevärt om man har fullständiga personuppgifter, så jag tror att det är förklaringen till att de inte kunde hitta något. Jag vet inte hur man skulle kunna gå tillväga för att få fram efternamnet.

Vi har ju diskuterat Jans uppgifter tidigare i tråden, och de betyder inte nödvändigtvis att CdC var på väg till Skara. Det skulle lika gärna kunna vara Jan själv som var på väg dit, och att de träffades på Stockholms Central. Hon kan mycket väl ha befunnit sig i Stockholm hela tiden. Samtidigt hyser jag överlag viss skepsis mot sent tillkomna vittnesuppgifter – minnesbilder och tidsuppfattningar kan ju förvanskas över tid. Men det är djupt beklagligt att vi inte har tillgång till förhören med Jan. Agells korta beskrivning lämnar så många frågor obesvarade.

Ett långskott: Jan Ericsson reste mycket i jobbet på sommaren 1984. Om han träffade BO på Gamla brogatan, är en tågresa ett tänkbart tillägg ...

Kanske såg han BO två gånger?
Citera
2026-09-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ett långskott: Jan Ericsson reste mycket i jobbet på sommaren 1984. Om han träffade BO på Gamla brogatan, är en tågresa ett tänkbart tillägg ...

Kanske såg han BO två gånger?

Det är faktiskt inte otänkbart att det rör sig om samma Jan, och att Agell kan ha blandat ihop namn och uppgifter. Kanske är det mötet på Gamla Brogatan som Agell syftar på, medan uppgiften om Skara är felaktig? Vi har ju tidigare konstaterat att Agell åtminstone har skrivit fel namn på ett annat vittne i sin sakframställan (exakt vem minns jag inte i skrivande stund).

Samtidigt är det inte helt osannolikt att CdC kan ha känt två personer som hette Jan – hon kände ju uppenbarligen två personer som hette Kåre.

Jag kan göra en arkivförfrågan om allt material som finns om Jan Ericsson.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-09-24 kl. 07:35.
Citera
2026-09-24, 08:10
Medlem
Citat:
Det är faktiskt inte otänkbart att det rör sig om samma Jan, och att Agell kan ha blandat ihop namn och uppgifter. Kanske är det mötet på Gamla Brogatan som Agell syftar på, medan uppgiften om Skara är felaktig? Vi har ju tidigare konstaterat att Agell åtminstone har skrivit fel namn på ett annat vittne i sin sakframställan (exakt vem minns jag inte i skrivande stund).

Samtidigt är det inte helt osannolikt att CdC kan ha känt två personer som hette Jan – hon kände ju uppenbarligen två personer som hette Kåre.

Jag kan göra en arkivförfrågan om allt material som finns om Jan Ericsson.

Det vore jättebra om du gjorde det.

Jag vill tillägga att BO:s tillvaro efter pingsten är mer intressant än vi har trott.

Det verkar som att hon polade med både Claes B och Kåre D efter pingsten. Den "mörka perioden" som de flesta vittnen inte ville prata om, kan ha varit två veckor lång.

Om det är så, fanns det en hel drös med människor som träffade BO efter pingsten - och höll käften.
Citera
2026-09-24, 14:26
Medlem
Jag tycker denna tråd är otroligt intressant, speciellt om man kollar på hur den startade till att nu majoriteten är övertygade om att läkarna är ej skyldiga och att vi faktiskt har pusslat ihop vad som faktiskt hände. Att Da Costa t ex var kriminell & skuldskatt & stal är otroligt intressant, finns det några länkar där man kan läsa mer om det?
Citera
2026-09-24, 22:37
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Att manuellt kontrollera 250 mäns aktuella status hade krävt enorma resurser 1984, och därför tror jag att man istället prioriterade att först låta Ulf Sundgren peka ut potentiella kandidater och i efterhand bara kolla upp de utpekades status.
Fotografierna plockades troligen ut enbart baserat på utseende, inget annat. Möjligen gjordes också ett urval baserat på brottsrubriceringar som gällde vid själva daktningen. Ordet "Komplettering" på spaningsuppslaget tyder ju på att identiteten och eventuell ytterligare relevant information om männen dokumenterades vid ett senare tillfälle, när man bara hade 4 män att fokusera på.

Beträffande Jan är det verkligen synd att hans efternamn saknas i Agells text. Arkivet har ju tidigare meddelat att sökningar underlättas avsevärt om man har fullständiga personuppgifter, så jag tror att det är förklaringen till att de inte kunde hitta något. Jag vet inte hur man skulle kunna gå tillväga för att få fram efternamnet.

Vi har ju diskuterat Jans uppgifter tidigare i tråden, och de betyder inte nödvändigtvis att CdC var på väg till Skara. Det skulle lika gärna kunna vara Jan själv som var på väg dit, och att de träffades på Stockholms Central. Hon kan mycket väl ha befunnit sig i Stockholm hela tiden. Samtidigt hyser jag överlag viss skepsis mot sent tillkomna vittnesuppgifter – minnesbilder och tidsuppfattningar kan ju förvanskas över tid. Men det är djupt beklagligt att vi inte har tillgång till förhören med Jan. Agells korta beskrivning lämnar så många frågor obesvarade.
Jag kanske var otydlig i mitt tidigare inlägg, men jag instämmer alltså i ditt resonemang. Därför for jag efter att denna undersökning av de fyra männen borde ha lämnat spår i arkiven, vilket de visserligen kan ha gjort utan att arkivarierna kan finna dem. Utan männens namn blir det svårt att leta.
En annan ingång kan vara att fråga efter dokument som är relaterade till samma uppslag. Fotovisningen tycks kallas E-22-2B.

Beträffande Jan är det givetvis sant att det är svårt att avgöra trovärdigheten i uppgifter som ändras långt senare. Men Jans vittnesmål är som sagt intressant utifrån att han uppgav att han först ljög av rädsla för att bli inblandad. Det låter plausibelt - och är ännu en signal om hur det ogrundade dödsdatumet kan ha förstört vittnesmål. Att Jan inte i sitt senare förhör pekade ut någon av de vanliga syndabockarna utan lämnade en ganska odramatisk uppgift anser jag stärker hans trovärdighet.

För övrigt tror jag inte att denne Jan och Jan E är densamme. Den senare blev väl aldrig förhörd i den första utredningen utan kontaktade polisen först 2007? Det krävs att Agell missförstått en hel del för att det ska gå ihop.
Citera
2026-09-24, 22:45
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag vill tillägga att BO:s tillvaro efter pingsten är mer intressant än vi har trott.

Det verkar som att hon polade med både Claes B och Kåre D efter pingsten. Den "mörka perioden" som de flesta vittnen inte ville prata om, kan ha varit två veckor lång.

Om det är så, fanns det en hel drös med människor som träffade BO efter pingsten - och höll käften.
Det här är verkligen intressant information!

Claes hade ju en egen bostad, men jag vet inte om Kåre hade det? Om bägge förfogade över boenden och hade nära kontakt med da Costa är påståendet att hon var desperat och inte hade någonstans att ta vägen pingsten 1984 - som förhörsledarna envisades med i förhören med Solnamannen - helt enkelt inte sant.

Jag undrar självklart också om du vet mer om Kåre och hans bekantskapskrets, eventuella kopplingar till fyndplatserna och så vidare.

Och om relationerna till Claes och Kåre löpte parallellt bör det ha funnits en grogrund för svartsjuka, inte minst med tanke på hur da Costa stod känslomässigt nära en annan person.
Citera
2026-09-25, 04:55
Medlem
Citat:
Jag kanske var otydlig i mitt tidigare inlägg, men jag instämmer alltså i ditt resonemang. Därför for jag efter att denna undersökning av de fyra männen borde ha lämnat spår i arkiven, vilket de visserligen kan ha gjort utan att arkivarierna kan finna dem. Utan männens namn blir det svårt att leta.
En annan ingång kan vara att fråga efter dokument som är relaterade till samma uppslag. Fotovisningen tycks kallas E-22-2B.

Beträffande Jan är det givetvis sant att det är svårt att avgöra trovärdigheten i uppgifter som ändras långt senare. Men Jans vittnesmål är som sagt intressant utifrån att han uppgav att han först ljög av rädsla för att bli inblandad. Det låter plausibelt - och är ännu en signal om hur det ogrundade dödsdatumet kan ha förstört vittnesmål. Att Jan inte i sitt senare förhör pekade ut någon av de vanliga syndabockarna utan lämnade en ganska odramatisk uppgift anser jag stärker hans trovärdighet.

För övrigt tror jag inte att denne Jan och Jan E är densamme. Den senare blev väl aldrig förhörd i den första utredningen utan kontaktade polisen först 2007? Det krävs att Agell missförstått en hel del för att det ska gå ihop.

Det finns några få gemensamma nämnare mellan de båda Jans vittnesmål: båda lämnade uppgifter sent i utredningen, deras berättelser har vissa ytliga likheter, och de hörde av sig ungefär samtidigt. Jan Ericsson skrev sitt brev till utredarna år 2006, och Agell lämnade in sin skadeståndsansökan 2007. I sin ansökan skriver Agell att Jan "har nu hört av sig till kommissarie Wettergren...". Det lilla ordet "nu" tyder på att Jan lämnade sina uppgifter om Skara-resan i nära anslutning till att Agell skrev sin ansökan. I det här sammanhanget skulle "nu" kunna inrymma en tidsperiod på upp till ett år. Tillsammans med deras gemensamma förnamn är detta vad som i nuläget talar för att det eventuellt rör sig om samma person.

Det är inte helt osannolikt att Jan Ericsson faktiskt hördes i den ursprungliga utredningen. Kanske sökte utredarna i utredningsmaterialet när han hörde av sig 2006 och där fann gamla utsagor från honom - uppgifter som sedan endast nådde Agell och aldrig nådde ut till media.

När det gäller de fyra blonda männen har jag fått ut samtliga uppslag som finns i serie E 22. Det vore logiskt om uppföljningen av dessa män hade sorterats in i samma nummerserie, eftersom uppföljning av de sexköpare som Eva G pratar om återfinns där. Men jag har funderat på varför kopior på fotografierna överhuvudtaget sparades tillsammans med spaningsuppslaget om de visat sig vara helt betydelselösa. Kanske kan de ha fungerat som ett visst stöd för utredarna i jakten på män som hade liknande utseende. Eller så fanns det en plan att följa upp männen vid ett senare tillfälle, men detta glömdes bort eller valdes bort när utredningen fokuserade på Teet.

Men som sagt, det är inte helt omöjligt att uppföljning gjordes och att en kortfattad beskrivning med olika interna förkortningar gömmer sig bakom maskeringen. Jag får väl begära ut samma handling igen om 20 år då behovet av sekretess förhoppningsvis inte anses vara lika stort längre.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-09-25 kl. 05:44.
Citera
2026-09-25, 12:09
Medlem
Citat:
Det här är verkligen intressant information!

Claes hade ju en egen bostad, men jag vet inte om Kåre hade det? Om bägge förfogade över boenden och hade nära kontakt med da Costa är påståendet att hon var desperat och inte hade någonstans att ta vägen pingsten 1984 - som förhörsledarna envisades med i förhören med Solnamannen - helt enkelt inte sant.

Jag undrar självklart också om du vet mer om Kåre och hans bekantskapskrets, eventuella kopplingar till fyndplatserna och så vidare.

Och om relationerna till Claes och Kåre löpte parallellt bör det ha funnits en grogrund för svartsjuka, inte minst med tanke på hur da Costa stod känslomässigt nära en annan person.

Kåre D "bodde på Kungsholmen" och var tillsammans med BO "den sista tiden", enligt ett vittne.

CB har lämnat information som är ganska tydlig. Hans relation med BO bör placeras efter pingsten.
Citera
2026-09-25, 13:25
Medlem
Dahlin föddes 1950, om jag minns rätt. Hans signalement passar alltså perfekt ihop med Jan Ericssons vittnesmål.

Dahlin var 34 år när BO dog.

Han avled 1995.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-09-25 kl. 13:31.
Citera
2026-09-25, 14:56
Medlem
Om det stämmer att CB och KD hade en relation med BO, väcks många tankar

Man kan bla fundera över den extremt sparsamma informationen om dessa män i utredningen.

Varför är dessa nära relationer nästan osynliga i utredningen?

Var både CB och KD kontroversiella?
Citera
2026-09-25, 19:36
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Om det stämmer att CB och KD hade en relation med BO, väcks många tankar

Man kan bla fundera över den extremt sparsamma informationen om dessa män i utredningen.

Varför är dessa nära relationer nästan osynliga i utredningen?

Var både CB och KD kontroversiella?
Förmodligen inte, men förmodligen långt mer än vad Allmänläkaren och
Obducenten någonsin varit. Sen att de, Läkarna, kunde dömas i STHLMS tingsrätt för att ha styckat kroppen är ju en galenskap i säg som är svår att ta in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in