2026-09-19, 21:07
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Minst sagt. Känns som det ibland saknas en del information/frågor i vissa förhör. Kan man tänka att förhör inte är komplett utlämnade av någon anledning?

Till exempel att någon frisserat materialet i efterhand för att rikta misstankar mot läkarna?
Beträffande det märkliga Vinof-förhöret får jag uppfattningen att eventuellt obstruerande har skett mer subtilt än i form av direkta förfalskningar av materialet. Eftersom förhörsledaren inte ställde adekvata frågor och även avbröt Vinof vid ett flertal tillfällen kom den mest intressanta informationen aldrig på pränt. Det är så klart enklare och mer praktiskt att bedriva ett oengagerat utredningsarbete än att i efterhand justera dokument. Men ingenting i da Costa-utredningen skulle förvåna mig längre.
Citera
2026-09-19, 21:15
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Uppdatering från arkivet – och några tankar om de fyra männen

Arkivet återkom i veckan med beskedet att de inte kunnat hitta några förhör, spaningsuppslag, PM eller tjänsteanteckningar kopplade till de fyra män som Ulf Sundgren pekade ut. Det är anmärkningsvärt i sig, men jag valde att följa upp med en ny fråga till arkivarien:

"Kan ni kontrollera om någon av de fyra männen förekommer i andra polisutredningar från 1984? Om så är fallet skulle jag vilja begära ut kopior på de handlingarna. Det skulle exempelvis kunna röra sig om inbrott, narkotikabrott, stölder, olaga hot eller misshandel – alltså typiska brott som ofta dokumenteras i polisens register."

Svaret kom redan efter en timme:
"Begäran avslås. Polismyndigheten lämnar ej ut uppgifter om personers eventuella förekomster i myndighetens register."

Jahapp. Så var det med den saken.

Men varför hördes ingen av de fyra männen i utredningen? Här finns några möjliga förklaringar:

1. Utredarna kan ha kontrollerat männen i sina register – och avfärdat dem.
Det är möjligt att polisen gjorde en bakgrundskontroll på de fyra männen i sina egna register och fann uppgifter som gjorde att de inte ansågs intressanta för utredningen. Eller så kände de redan till viss information i förväg. Det kunde exempelvis röra sig om:

• Alibin (t.ex. fängelsevistelse, sjukhusvistelse eller närvaro på annan ort vid tidpunkten för mordet).
  • Yrke eller bakgrund (kanske var någon av dem rentav polis, läkare, eller hade en annan typ av bakgrund som gjorde att de inte bedömdes som misstänkta).
  • Tidigare brottslighet som inte passade (om männen hade en kriminell bakgrund, men av en sådan typ som inte stämde överens med narkotikamissbrukare).

Oavsett vilket, så borde ju det ha dokumenterats i utredningen varför männen avfärdades! Det borde i rimlighetens namn ha dokumenterats på samma spaningsuppslag som där Ulf gör sitt utpekande. Väldigt märkligt!

2. Tidpunkten spelar roll.
Om Ulf Sundgren fick se bilderna först i oktober/november 1984 – när utredningen redan var fokuserad på Teet Härm – kan det förklara varför man struntade i uppföljning. Spåret kan ha bedömts som irrelevant i ljuset av jakten på Teet. Det är olyckligt att det inte framgår när Ulf förevisades fotona.

.
Den här bristen på dokumentation kring de fyra männen som Ulf Sundgren pekade ut påminner om "FP3". Inte heller i det fallet kunde ju arkivarierna finna material, trots att tunnan och de övriga föremålen rimligtvis måste ha undersökts.

Precis som du påpekar borde det givetvis ha bedrivits någon slags utredning innan de fyra männen kunde avföras. Att det inte kan återfinnas får mig att undra om det antingen kan bero på oordning i arkivet eller om dokumenten kan ha förkommit under årens gång.

Om utredarna helt och hållet avstod från att utreda männen av den enkla anledningen att ingen av dem var Teet Härm är det en än större skandal.
Citera
2026-09-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Beträffande det märkliga Vinof-förhöret får jag uppfattningen att eventuellt obstruerande har skett mer subtilt än i form av direkta förfalskningar av materialet. Eftersom förhörsledaren inte ställde adekvata frågor och även avbröt Vinof vid ett flertal tillfällen kom den mest intressanta informationen aldrig på pränt. Det är så klart enklare och mer praktiskt att bedriva ett oengagerat utredningsarbete än att i efterhand justera dokument. Men ingenting i da Costa-utredningen skulle förvåna mig längre.

Det undermåliga förhöret du nämner med Vinhof har även vissa paralleller med S Gladhs förhör.

I det får man också intrycket, mellan raderna, att det är ”klappat och klart”, då många adekvata följdfrågor inte heller ställdes här i.

Det var nog som fotfolket inom polisen sa, de gjorde vad de blev tillsagda att göra av Linjechefen. Direktiven kom uppifrån så du kan ha helt rätt i att de kanske var avlönade för att just inte ta frågor vidare?

Rajs var även en av dem, en i gänget, som forma direktiven vid tiden genom sina diverse utlåtanden till ÅK och polischefen.
Citera
2026-09-20, 14:21
Medlem
Dr Fahlströms bild ingick i fotoalbumet (med 13 bilder) som polisen visade på Malmskillnsdsgatan.

Så vi kan sluta fundera på orsaken till att polisen förhörde honom och gjorde husrannsakan.

Han var välkänd som torsk.

Jag återkommer med exakta uppgifter.
Citera
2026-09-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kan absolut vara så. Misstag görs. Utredningen var dessutom korrupt. Polisen kan ha kastat handduken, strimlat förhör osv.

Att en del (om inte alla?) fysiska bevis kommit på villovägar vet vi. Dessutom undanhöll NFC bevis från Koorti. De jobba definitivt inte för försvaret. Kanske hon borde gått via ÅK i stället?

Nåväl det känns som fallet just nu står och stampar framför dörren till E-vägen 25 och personerna som jobba där.

Att det inte finns ett enda spaningsuppslag eller polis i utredningen som plocka upp trådarna från de senaste förhören inkl Vinhofs är minst sagt helt förbluffande.

Må vara gamla arbetsmetoder och tungarbetat vid tillfället men om polisarbetet i fallet slutar här måste det rimligen handlat om något helt annat.

Sen är det väl det ekonomiska spektrat kan jag tänka.

Har polisen tillräckligt misstänkta i ett fall för åtala är det kanske billigare att avsluta en utredning än att faktiskt rätt person blir dömd.

Det gäller nog än i dag.
Citera
2026-09-20, 16:35
Medlem
Jag glömde nämna ytterligare en handling som arkivet inte kunnat hitta, trots att det borde finnas i utredningsmaterialet.

Det gällde handlingar kring den mystiske Jan. Eftersom jag inte hade hans efternamn så kopierade jag in uppgifterna från professor Anders Agell för att hjälpa arkivarierna i sitt sökande.

Agell skrev följande i skadeståndsansökan 2007:
"En person vid namn Jan, som i förhör under förundersökningen lämnade uppgiften att han senast sett Catrine da Costa under våren 1983, har vid senare polisförhör uppgett att dessa uppgifter var felaktiga. Av rädsla för att bli indragen hade han medvetet lämnat en oriktiga berättelse. Till kommissarie Wettergren har han nu berättat att han träffade på da Costa under en resa till Skara i mitten av juni 1984. Dessa uppgifter utgör ytterligare ett stöd för slutsatsen att da Costa levde efter pingsthelgen."

Det verkar alltså som att denne Jan hördes både i den ursprungliga utredningen på 1980-talet, samt även senare nångång under 2000-talet. Jag begärde ut samtliga förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM eller liknande om/med denne Jan från båda utredningsomgångarna.

Svar från arkivet: Utifrån de uppgifter som du lämnat har det inte gått att identifiera några handlingar som kan sägas överensstämma med din begäran.
Citera
2026-09-21, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Den här bristen på dokumentation kring de fyra männen som Ulf Sundgren pekade ut påminner om "FP3". Inte heller i det fallet kunde ju arkivarierna finna material, trots att tunnan och de övriga föremålen rimligtvis måste ha undersökts.

Precis som du påpekar borde det givetvis ha bedrivits någon slags utredning innan de fyra männen kunde avföras. Att det inte kan återfinnas får mig att undra om det antingen kan bero på oordning i arkivet eller om dokumenten kan ha förkommit under årens gång.

Om utredarna helt och hållet avstod från att utreda männen av den enkla anledningen att ingen av dem var Teet Härm är det en än större skandal.

Kan det vara så att kortfattad uppföljning – eller annan relevant information om varför männen aldrig hördes – döljer sig bakom maskeringen där deras identiteter listas? Maskeringen är ju trots allt ganska bred, så det skulle kunna stå något i stil med:

"Kalle Svensson, avliden 830101"

eller

"Kalle Svensson, OMH 840101" (där OMH kan stå för omhändertagen/fängslad).

Att ingen av de fyra männen hade någon egentlig relevans för utredningen är inte otänkbart – särskilt om fotografierna samlades in enbart baserat på det vaga signalementet. Om så var fallet kan det förklara varför ingen ytterligare dokumentation finns: skälen till att de avfördes var så uppenbara för utredarna att de inte ansågs behöva dokumenteras eller förtydligas ytterligare.

Jag tar dock tillbaka det jag tidigare föreslog om att några av fotografierna eventuellt skulle föreställa poliser. Den svarta liggande rektangeln i nederkanten på bilderna avslöjar ju att det rör sig om daktfoton, vilket gör den teorin mindre trolig.
Citera
2026-09-21, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag glömde nämna ytterligare en handling som arkivet inte kunnat hitta, trots att det borde finnas i utredningsmaterialet.

Det gällde handlingar kring den mystiske Jan. Eftersom jag inte hade hans efternamn så kopierade jag in uppgifterna från professor Anders Agell för att hjälpa arkivarierna i sitt sökande.

Agell skrev följande i skadeståndsansökan 2007:
"En person vid namn Jan, som i förhör under förundersökningen lämnade uppgiften att han senast sett Catrine da Costa under våren 1983, har vid senare polisförhör uppgett att dessa uppgifter var felaktiga. Av rädsla för att bli indragen hade han medvetet lämnat en oriktiga berättelse. Till kommissarie Wettergren har han nu berättat att han träffade på da Costa under en resa till Skara i mitten av juni 1984. Dessa uppgifter utgör ytterligare ett stöd för slutsatsen att da Costa levde efter pingsthelgen."

Det verkar alltså som att denne Jan hördes både i den ursprungliga utredningen på 1980-talet, samt även senare nångång under 2000-talet. Jag begärde ut samtliga förhör/spaningsuppslag/tjänsteanteckningar/PM eller liknande om/med denne Jan från båda utredningsomgångarna.

Svar från arkivet: Utifrån de uppgifter som du lämnat har det inte gått att identifiera några handlingar som kan sägas överensstämma med din begäran.

Det framgår inte vem som skulle till Skara men det spelar eg ingen roll. Som varande narkotikalangare, bör da Costa ha rest kors och tvärs, för att sälja och köpa större partier narkotika.

Hon dömdes ju i Danmark och bodde i Portugal och Gislaved, så varför inte ta tåget till Skara?

Hon höll också på med nån bostadsaffär i Luleå. Det var 1982, om jag minns rätt.
Citera
2026-09-21, 12:30
Medlem
De gamla taxifiken (Fix Eken Röda rummet osv) var verkligen inte stora. Det var bokstavligen offentliga vardagsrum, vars serveringsyta knappast översteg 100 kvm.

Jag har bara hittat en bild på Röda rummets interiör. Bilden är tagen på 50-talet. Det såg någ likadant ut på 80-talet. Det är någon meter mellan borden. Att antasta någon och slåss i den lilla lokalen, låter sig inte göras anonymt.

Jag antar att Vinof såg och hörde mycket bra. Han visste nog precis vad den blonda mannen sa och gjorde, innan allt urartade. Men han ville inte säga allt.

Den handling som Vinof beskriver ("Plötsligt häller han kaffe över henne") är uppenbart onormal och det finns en otäck underström här. Om Vinof för en gångs skull talade sanning, säger handlingen en hel del. En person som gör såhär, är asocial, sadistisk och troligen farlig. Och troligen känner han da Costa väl. Att slänga kaffe på någon är en personlig handling. Det handlar såklart om kontroll och förnedring. Att göra såhär inför publik, är ett tecken på en djup störning.

Polisens ointresse för mannen, är obegriplig. Vinof borde ha fått frågor om mannens kläder, hans ålder etc.

Man kan också undra var da Costa tog vägen, eftersom hon måste byta kläder. Även en heroinist måste byta kläder, om nån häller kaffe över henne. Hon var dessutom prostituerad och utseendemedveten. Hon gick nog inte länge i de förstörda kläderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in