2026-09-19, 02:46
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Kan någon förklara vad det är mer specifikt dessa avhoppande forskare och tekniker menar när de säger att AI kommer utplåna hela mänskligheten snart och att takten går alldeles för fort?

AI har ju inte sofistikerade kroppar ännu, om vi syftar på robotar tänker jag, det är liksom just nu mer en talande hårddisk som blir mer och mer avancerad, men vad ska den göra när den bara är en grönsak?

Och av vad jag vet så är det ett tag kvar tills robotarna blir fingerfärdiga.

De flesta är väldigt luddiga med hur AI ska ta död på mänskligheten, andra är konkreta och refererar till det uttjatade paper clip maximizer exemplet som nick bodstrom spekulerade om i början av 2000 talet om en AI med dåliga mål.

Det trasiga med det är bara att paper clip maximizer är direkta motsatsen till en intelligent AI och sådana system har vi kunnat bygga i evigheter.
Citera
2026-09-19, 02:51
Medlem
Citat:
Kan någon förklara vad det är mer specifikt dessa avhoppande forskare och tekniker menar när de säger att AI kommer utplåna hela mänskligheten snart och att takten går alldeles för fort?

AI har ju inte sofistikerade kroppar ännu, om vi syftar på robotar tänker jag, det är liksom just nu mer en talande hårddisk som blir mer och mer avancerad, men vad ska den göra när den bara är en grönsak?

De gör reklam för sina olika modeller samt så är AI-teknik och OpenAi ,Antropics osv språkmodeller inte =AI, utan en del av modern AI-teknik.
Edit: De är lika mycket forskare som min katt, pr -jippo alltså.
Vi kanske utrotar oss själva kognitivt med skiten kanske , vem vet😂😂
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-19 kl. 02:57.
Citera
2026-09-19, 03:06
Medlem
Citat:

Det går ju inte för den som vet att förklara för den som inte förstår?
Citera
2026-09-19, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Vad för något är mer "smart" än en människa och på vilket sätt?
Nyfiken? Om du är sugen på att utveckla?
Du skriver det ju själv, att hur kan någon?
Citera
2026-09-19, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Du skriver det ju själv, att hur kan någon?
Nice att du smäller ord i munnen på mig.
När skrev jag " hur kan någon" ?😂😂😂zzzzzzzzzz

Syftar du på att AI-teknik är smartare eller kan bli mer intellligent än en männsika, jag ber dig att utveckla?
Eller missförstår du mig med flit?

Eller menar du att AI -teknik överhuvudtaget är intelligent , att en LLM tex är intelligent , att en "print on the mand" tjänst är intelligent, trodde det var användaren bakom.

Om man låter andra tänka så blir det fel.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-19 kl. 03:38.
Citera
2026-09-19, 08:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
De flesta är väldigt luddiga med hur AI ska ta död på mänskligheten
(FB) AI doom - Hur och varför
Citera
2026-09-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det är ju det jag gör. Eller rättare sagt: Vi måste först skapa förståelse för att vi behöver organisera ett motstånd mot ASI-helvetet som är på väg. Det kan vi bara göra om vi är seriösa. Det innebär tyvärr att det är kört för dig. Du kommer inte att ingå i motståndsrörelsen.

Jag har redan signat, kan vi ses så drar vi ut och pangar språkmodeller?😅
Citera
2026-09-19, 14:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Jag har redan signat, kan vi ses så drar vi ut och pangar språkmodeller?😅
Det kommer inte att fungera. Vi måste aktivera FN och NATO.
Citera
2026-09-19, 16:24
Medlem
Citat:
(FB) AI orsakar mänsklighetens död / gör det sämre att leva (samlingstråd)

Citat:
Ja.
Citera
2026-09-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gsmteknik
Håller med dig där..
Folk verkar tro att AI är som chat GPT som typ gör avancerade registersökningar och lämnar dom bästa analyserna baserat på all tillgänglig information..
Lite skillnad på AI som som tänker logiskt och en Brute force attack..
I en brute force sker miljoner slumpade försök vid varje attack medans AI lär sig vid varje försök och ser olika mönster och ser dom mest tänkbara kombinationerna för vid varje användande av AI så lär sig AI mer och ser olika mönster..
Stor skillnad på AI som användes som nån jävla registerbas för idioter att söka i och AI som används i fordon och robotar det är en helt annan grej..
Och som jag försöker påstå människan är självutrotande bara en tidsfråga innan vi förgör oss själva och självklart haft idioter som varit smarta konstruerat atombomber osv.
Dom som va smartast i världen är snart att klassa som idioter för snart kan man fråga AI hur man gör en starkare bomb än atombomber så kommer AI lämna fulla instruktioner..
Samma med annat vilka substanser man kan blanda för att tillverka bästa gift eller annat..
AI är för snabbt och löser saker människan alldrig kunnat lista ut och när människor hanterar det som kommer det missbrukas på alla sätt och det kommer bli vår undergång..
Jag kanske har helt fel men det lär man ju märka av

Du verkar inte underskatta ai vilket en del naiva användare i denna tråden gör !

Din take på denna ?

https://youtu.be/Zw5DkDfKw_c?si=zsAUWu6nba6r2YZj
Citera
2026-09-19, 21:51
Medlem
Gsmtekniks avatar
Dom pratar om att AI inte gör som den är tillsagd och gör saker på annat sätt som är utanför hur dom är programmerade att göra..
Pga självlärande av sina misstag och analyserar allt och inte följer vett o etikett och saknar samvete så är allt baserat på att den får en egen vilja att nå resultat..
Dom pratar om loggar att dom kan se hur AI tänker den vägen men AI tänker med så AI kan sluta skriva loggar eller skriva falska loggar
Folk underskattar det mesta tills det är för sent de flesta människor är såna att Näe det går inte medans andra är det skall gå..
En som gör fel 10 000 gånger för o lyckas 1 gång är den som lyckas med saker för dom ger inte upp..
Medans andra hör att det inte skall gå att göra provar 1 gång misslyckas och säger jag visste att det inte går..
AI kör på tills den lyckas..
Sättet AI beteer sig på så är det som att den får en personlighet kommunicerar med andra AI osv..
Jag tycker inte man skall underskatta AI precis som folk underskattade atombomber och stod så jävla säkra och glodde på smällen med solglasögon för de tyckte det blev lite ljust och varmt
Synd att folk är så negativa och tror att AI bara är som en chat bot eller nån register sökare
Folk som inte har i åtanke på vad en AI kan ställa till med om den får access till för mycket information och kan ta sig in i en jäkla massa system som banker och annat som har mänskligt uttänkta loaders och algorithmer ai är fan så mycket smartare på beräkningar än människor de borde glo på film serien Person Of Interest
Sköt om er alla blir offline några dagar måste fixa fram pengar o tanka internet gött att svenska banker slutat blocka mig från swish hahaha
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Du verkar inte underskatta ai vilket en del naiva användare i denna tråden gör !

Din take på denna ?

Citera
2026-09-19, 22:33
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86

Din take på denna ?

Var det AI som kom på idén att sätta ditt IQ i ditt nick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in