2026-09-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag skrev vad skillnaden är ELIZA använder statiska regler, det gör inte dagens LLMs.

Du ska nog definitivt hålla käften om läsförståelse eller att läsa på.
Ja , men vad trevlig du var.
Du begriper ej teknik bubben.
ELIZA är i grunden samma skit endast att dagens LLMs tränas på grymt mycket data samt är programerade att låta männskliga genom att spegla neuroner.
Fan du är både otrevlig och okunnig , cyborg är fan ett geni i jämnförelse😂
Citera
2026-09-19, 00:18
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Ja , men vad trevlig du var.
Du begriper ej teknik bubben.
ELIZA är i grunden samma skit endast att dagens LLMs tränas på grymt mycket data samt är programerade att låta männskliga genom att spegla neuroner.
Fan du är både otrevlig och okunnig , cyborg är fan ett geni i jämnförelse😂

Er kunskapsnivå är snarlik i alla fall ser jag...
Citera
2026-09-19, 00:24
Medlem
Citat:
Er kunskapsnivå är snarlik i alla fall ser jag...

Oj, inte en punkt kunde du bemöta, är du såpass hjärndöd?
Helt kognitivt handikappad?
Bemöt mina punkter , är du full eller är du så desperat att du inte kan ha fel?
Samt var min poäng kausalitet , vilket vi båda är överens om att den ej har , eller har du andra åsikter frågade jag ditt trögfattade huvud?

,Du kom och skulle skilja ELIZA från dagens LLMs, jag förklarade att skillnaden inte var så stor, du kom in som den lilla översittaren du är och skulle rätta mig och blev rättad.
Detta unde du ej ta.

Det är historian- eller som snorungarna säger som mode-ord(narriativet)- , om det går bättre in i ditt pall?
Citera
2026-09-19, 00:31
Medlem
Citat:
Oj, inte en punkt kunde du bemöta, är du såpass hjärndöd?
Helt kognitivt handikappad?
Bemöt mina punkter , är du full eller är du så desperat att du inte kan ha fel?
Samt var min poäng kausalitet , vilket vi båda är överens om att den ej har , eller har du andra åsikter frågade jag ditt trögfattade huvud?

,Du kom och skulle skilja ELIZA från dagens LLMs, jag förklarade att skillnaden inte var så stor, du kom in som den lilla översittaren du är och skulle rätta mig och blev rättad.
Detta unde du ej ta.

Det är historian- eller som snorungarna säger som mode-ord(narriativet)- , om det går bättre in i ditt pall?

Det finns inget att bemöta i ditt svammel eftersom det inte är teoretiskt eller praktiskt korrekt.

ELIZA är ingen språkmodell, det är ett hårdkodat regel/mönstermatchningsystem som tar typ 20 minuter för en enskild person att skriva, det finns inte en enda likhet i systemet annat än att man kommunicerar med det i form av text.

Så jo det är en jättestor skillnad på hur de fungerar, däremot precis som jag skrev i ursprungsposten så lurar båda systemen personer att tro det finns något mer bakom.

Om du har något att invända mot det, som du uppenbarligen har så kan du ju beskriva vad det är som är lika.

Men i din värld kanske det inte är så stor skillnad på Fia med knuff och Call of Duty heller... Båda underhåller ju.
Citera
2026-09-19, 00:33
Medlem
Citat:
Det finns inget att bemöta i ditt svammel eftersom det inte är teoretiskt eller praktiskt korrekt.

ELIZA är ingen språkmodell, det är ett hårdkodat regel/mönstermatchningsystem som tar typ 20 minuter för en enskild person att skriva, det finns inte en enda likhet i systemet annat än att man kommunicerar med det i form av text.

Så jo det är en jättestor skillnad på hur de fungerar, däremot precis som jag skrev i ursprungsposten så lurar båda systemen personer att tro det finns något mer bakom.

Om du har något att invända mot det, som du uppenbarligen har så kan du ju beskriva vad det är som är lika.

Men i din värld kanske det inte är så stor skillnad på Fia med knuff och Call of Duty heller... Båda underhåller ju.

Du begriper verkligen inte, synd , slösar ej min tid på totala jävla idioter.
Forumet får bilda sig en uppfattning.

Har skrivit det i kanske 5 poster för i helvette , jag är ingen språkmodell.
Citera
2026-09-19, 00:43
Medlem
Citat:

LLM :
(Transformatorer): Ett neuralt nätverk med miljarder parametrar som räknar ut sannolikheter för nästa ord i en sekvens.
ELIZA:
Ett skript (ofta "DOCTOR") med if/then-satser.
Om användaren skriver "mamma", svara
"Berätta mer om din familj".
Det tar mycket riktigt inte lång tid att koda ett enkelt sådant system idag., och?

Dock är KAUSALITETEN den samma vilket gick helt förbi ditt huvud eller?
Det var poängen , inte hur välbyggd maskinen är.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-19 kl. 00:47.
Citera
2026-09-19, 00:49
Medlem
Citat:
LLM :
(Transformatorer): Ett neuralt nätverk med miljarder parametrar som räknar ut sannolikheter för nästa ord i en sekvens.
ELIZA:
Ett skript (ofta "DOCTOR") med if/then-satser.
Om användaren skriver "mamma", svara
"Berätta mer om din familj".
Det tar mycket riktigt inte lång tid att koda ett enkelt sådant system idag., och?

Dock är KAUSALITETEN den samma vilket gick helt förbi ditt huvud eller?
Det var poängen , inte hur välbyggd maskin.

Det är fruktansvärt dumt att skriva "i grunden samma skit bara mer data" när man inte har för avsikt att påstå att de fungerar snarlikt, det borde väl ändå du förstå?
Citera
2026-09-19, 00:58
Medlem
Citat:
Det är fruktansvärt dumt att skriva "i grunden samma skit bara mer data" när man inte har för avsikt att påstå att de fungerar snarlikt, det borde väl ändå du förstå?

Jo att ELIZA samt LLMs har båda 0 kausalitet, så ja samma skit i grunden om du hårdkokar det, men om man vill vara teknikpetig så är det ju givetvis inte " samma skit"

ELIZA matchar strängar mot hårda, handkodade regler.

En LLM matchar tokens mot statistiska sannolikheter i ett gigantiskt neuralt nätverk.

Ingen av dem vet varför de svarar som de gör.
Båda systemen tar en input, kör den genom en transformationsmatris, och spottar ut en output baserat på mönster.
Noll kausal förståelse:

Om du ber ELIZA eller GPT-5 att förklara en temporär skillnad i en balansräkning, har ingen av dem en inre, logisk kausalmodell för hur ekonomi fungerar.
ELIZA gissar baserat på ett manus; LLM:en gissar baserat på miljarder textfiler.

Det är en statistisk papegoja på steroider 😂
som projicerar intelligens och medvetande på maskinen (det som kallas ELIZA-effekten).

Sure , om du hängde upp dig så hårt på ordet " samma skit" så låter jag dig "diskutera "med andra, ha en bra kväll!
Citera
2026-09-19, 01:45
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Påståendet att nästan alla de stora AI-bolagen nu varnar för katastrofala konskevenser skulle vara en form av marknadsföring är ju så otroligt korkat. När en uppenbar konsekvens av agerandet mycket väl skulle kunna bli bannlysning, exportförbud följt av konkurs. Exportförbud har ju redan hänt*, även om de ganska snabbt lyckades övertyga Donald Trumps lakejer om att deras modeller är "säkra" (påhejat av Trump så klart som totalvägrar stoppa någon teknisk utveckling som också pågår i Kina, oavsett hur farligt det är. Han ska vinna till varje pris. Det är det enda som gäller för Trump). Men bry dig inte om BNS, han är uppenbarligen den största duktiga idioten på Flashback.
*) Statement on the US government directive to suspend access to Fable 5 and Mythos 5
https://www.anthropic.com/news/fable-mythos-access
När hela industrin ekonomiskt fortfarande nästan helt består av hopp inför framtiden, och fortfarande snurrar runt på nyinvesteringar krävs extrem marknadsföring.
Att Trump sätter exportstopp för att sedan ändrar säg talar snarare för att det är marknadsföring inte emot. Du vet, snubben som skapade ett shitcoin första veckan som president och gjorde en rugpull, snubben som säljer pre-view till sina marknadspåverkande tweets ("thruths") för $100.000 stycket, snubben som pardoned månmiljon-scammern Trevor Milton mot $1 800 000 i betalning. Snubben som har noll skrupler, är öppet genomkorrupt, och endast använder president-ämbetet för att berika sig själv privat.

För att inte tala om att hela den sammanflätade industrin i princip växt sig till to-big-to fail på rekordtid genom mängden investeringar. Poppar AI-bubblan rasar USA:s ekonomi, och hela världens som följd, men denna gången blir det lika självklart att resten av världen kryper tillbaka efteråt. Så även de hjärnceller som kvar i regeringen som fortfarande arbetar för USA:s bästa behöver hålla dessa bolagen under vingarna.

Så de är i princip juridiskt immuna.
Hade de inte varit immuna hade de tagits inför rätta för att ha stulit allt upphovsrättsmaterial som existerat. Och inför rätta för att göra dataintrång hos "konkurrenter". Istället står dom på en scen och berättar om det som steve jobs när det släpps ny iphone.
Citera
2026-09-19, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har sett flera artiklar och folk som spekulerat i ybersmarta robotar (AI utan dess nåde) som kommer bli så mega super smarta att de tar över världen och förmodligen mördar oss alla. Hemska teknologi!

Ett exempel i DI, http://www.di.se/artiklar/2014/5/5/geniet-varnar-for-farliga-robotar/
Geniet Stephen Hawking varnar oss ifrån rullstolen.

Det roliga är att det finns ingen logik, ren skräckpropaganda, baserad på vad?

"utvecklar vapen som vi inte ens kan förstå" va?

Skulle vi mot förmodan lyckas skapa en smart robot, så kommer den ha bättre saker för sig än att mörda alla runt sig. Något som ju snarare är en mänsklig kulturell egenskap som inte indikerar på vidare hög intelligens, tvärtom.
Det ologiska är väl hur en smart och intelligent människa kan skapa något mer smart och något mer intelligent än en människa? Hur går detta, rent logiskt, ihop som?
Citera
2026-09-19, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Det ologiska är väl hur en smart och intelligent människa kan skapa något mer smart och något mer intelligent än en människa? Hur går detta, rent logiskt, ihop som?
Vad för något är mer "smart" än en människa och på vilket sätt?
Nyfiken? Om du är sugen på att utveckla?
Citera
2026-09-19, 02:40
Medlem
SDUs avatar
Kan någon förklara vad det är mer specifikt dessa avhoppande forskare och tekniker menar när de säger att AI kommer utplåna hela mänskligheten snart och att takten går alldeles för fort?

AI har ju inte sofistikerade kroppar ännu, om vi syftar på robotar tänker jag, det är liksom just nu mer en talande hårddisk som blir mer och mer avancerad, men vad ska den göra när den bara är en grönsak?

Och av vad jag vet så är det ett tag kvar tills robotarna blir fingerfärdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in