Citat:
Ursprungligen postat av
ziggarillen
Enligt Skavlan så gick han till angrepp på Ciara hela boken rakt igenom. Menar du att Skavlan hittade på? Klart att du tycker om och gottar dig när han förnedrar sina barns mor. Du själv smutskastar henne i tråden så fort du får ett tillfälle. Obehaglig är bara förnamnet på dig mellan Otto och Plommon.
Då måste Skavlan nästan ha läst en annan bok än den jag läste. Min upplevelse av boken är i alla fall en helt annan. Jag uppfattar varken hat eller hämnd i den.
Som Ottoplommon skrev tidigare handlar boken dessutom om betydligt mer än Ciara. MZ skriver om en mängd olika människor och ganska vitt skilda händelser, från barndomen och Afrika till hur han mådde före och efter rättegången.
Och när han skriver om Ciara är det långt ifrån bara negativt. Som jag uppfattade det beskriver han henne bland annat som rolig, med en otrolig timing och väldigt vacker. Han berättar också om sådant han uppskattade hos henne och att han inledningsvis tyckte om hennes ganska lätta syn på livet – ungefär att allt ordnar sig och att man inte behöver vältra sig i tråkiga saker som kan tas senare.
Min samlade upplevelse är snarare att boken är skriven av en MZ som är förtvivlad över att allt har blivit som det blivit. Det finns också en stor sorg och saknad i boken. Han skriver väldigt fint om människor som han tyckt mycket om men som försvunnit ur hans liv i samband med skilsmässan, bland annat en person i Ciaras familj. Det är åtminstone väldigt långt ifrån den där bilden av en bok fylld av hat och hämnd som vissa här försöker måla upp.
Sedan beskriver han förstås också gräl, meningsskiljaktigheter och situationer där de hanterade saker på helt olika sätt. Som jag läser boken blev just konflikterna och deras olika syn på vissa saker också en del av deras fall. Det handlar alltså inte enbart om MZ:s egna tillkortakommanden, även om han definitivt skriver om dem också.
Hur ska han överhuvudtaget kunna berätta sin version av varför äktenskapet havererade utan att ge exempel på VAD som faktiskt gick fel mellan dem? Särskilt när deras äktenskap och hans tillkortakommanden redan lagts ut till allmän beskådan.
Och det roliga är ändå allt detta prat om förtal. När Ciaras offentliga anklagelser diskuterades här hävdades det bestämt från samma flank att hon befann sig i England och att sanningen är ett försvar mot förtal där.
Nu när MZ berättar sin version av äktenskapet börjar det istället pratas om att HAN ska stämmas för förtal i England. Om argumentet nu är att det MZ skriver är osant får man väl börja med att visa VAD som är osant.
Att just Cissi Wallin dessutom plockas in i en diskussion om förtal blir nästan lite komiskt med tanke på hur hårt hon själv genom åren kritiserat förtalslagstiftningen och hur den används.
Ibland undrar man faktiskt hur ni ska ha det på hatarflanken. Kappan har vänt så många gånger efter vinden att man till slut tappat räkningen.
Och ett tips till er som fortfarande inte har läst boken: GÖR DET och bilda er en egen uppfattning. För efter att faktiskt ha läst den kan jag konstatera att min bild av innehållet skiljer sig rejält från mycket av det som påstås om boken här i tråden. Mycket av det känner jag helt enkelt inte igen från boken jag läste.