Citat:
Ursprungligen postat av
Pittlepump
När Urban beskriver sin äktenskapssyn så kommer han in på varför han ska arbeta, men inte hans fru. Att den part som har bäst förutsättningar för en viss uppgift ska fokusera på det, och eftersom han anser att män är mer lämpade för arbete så ska han jobba medan frun gör något annat. När följdfrågan kommer ifall hans lön då direkt ska delas i två delar och ena halvan sätts in på fruns konto så svarar han att män är mer lämpade för att förvalta ekonomi och därför ska han ta hand om pengarna.
Det är ju inget annat än ett skämt. Det handlar ingenting om att hjälpas åt eller stötta varandra.
Den delen har jag inte sett än, så min kommentar handlade enbart om det jag faktiskt beskrev. Men Urban behöver inte nödvändigtvis ha fel i sak bara för att hans syn på könsroller inte längre anses särskilt trendig eller populär. Synen på sådant förändras över tid, och det som betraktas som självklart i en generation kan vara mindre självklart i nästa.
Det finns dessutom faktiska skillnader mellan män och kvinnor när det gäller exempelvis inkomster, arbetstid, yrkesval, sjukfrånvaro och vilka typer av arbeten man generellt söker sig till. Att avfärda varje traditionell uppdelning som irrationell bara för att den inte ligger i linje med dagens ideal känns därför ganska märkligt. Om två personer i en relation har olika styrkor och förutsättningar är det väl inte särskilt kontroversiellt att de fördelar ansvar efter vad de faktiskt är bra på. Det är knappast mindre jämlikt att bidra på olika sätt. Det kan vara olika i olika par men oftast mannen som är bäst på si och kvinnan på så.