Citat:
Ursprungligen postat av
Spider-Girl
Är det fler än jag som tycker att XL-konceptet gjort GVFÖ mer spännande igen? Jag tyckte det behövdes något nytt och jag tycker ändå farhågan folk haft, att det ska bli mer Paradise Hotel-typer, kom på skam! Det känns fortfarande som folk faktiskt är där och vill hitta äktenskapet och kärleken.
Jag tycker helt tvärtom. Känner inte igen programmet alls jämfört med hur det var från början, eller ens någon säsong sedan. Det har förlorat hela sin själ och sålt sig till något som de tror att folk hellre vill ha. Skitsynd
Fast det ligger väl i tiden, det ska vara mycket, det ska vara snabbt, folk har väl inte ro, lust eller tålamod att titta på något som kanske inte är så färgstarkt och explosivt. Något som faktiskt tar lite tid- och får ta tid- lite djupare och kanske ”tråkigare” samtal med experterna, tex psykologsamtal som går mer på djupet, där de pratar om bakgrund och förklaringar till varför man kanske reagerar och fungerar som man gör, anknytningsmönster och liknande.
Saker som man själv kunde lära sig något av, som någon annan i tråden också skrev.
Där det följdes upp genom programmet hur det gick för paren allteftersom de tränade på det de pratade om.
Förr så kunde man som sagt nästan alltid relatera till de flesta problem som paren hade, om det så var i sitt eget liv, någon man känner eller för all del bara förstå hur människor fungerar och hur de har det. Att faktiskt alla människor innerst inne brottas med liknande existentiella frågor, att alla har sitt kors att bära- oavsett hur välpolerad yta vissa kämpar med att visa upp.
Jag har funderat på hur de forna experterna ser på detta nya format och dessa nya ”experter”.. Tänker på tex Kalle sexologen och den manliga psykologen med lite långt hår. Tror inte att de är så stolta över hur deras gamla arbetsplats utvecklat sig.
Fattar inte riktigt hur dessa nya experter tänker, de ska väl förmodligen kunna fortsätta sin praktik även efter deras medverkan i programmet? Psykologen Bennich kan väl inte ha särskilt stort förtroendekapital (längre)? Både med tanke på hennes oprofessionella arbetsmetoder i programmet men även hur hon suttit i diverse tv-soffor som nån jävla Dr. Phil.
Hela autenticiten är borta tycker jag. Alla uppgifter om att vissa blivit headhuntade, och de misstankar om att ytterligare andra blivit det. Avslöjanden om att den tv-sända middagen inte var en riktig middag utan en stagad sådan. Det gör ju att man tvivlar på om något överhuvudtaget är på riktigt eller om allt bara är ett skådespel.
Nä usch, det har bara blivit ännu ett skitprogram i sann dokusåpa-anda, precis vad mänskligheten behövde..