2026-09-19, 17:03
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Du måste tänka på att det i Sverige, och i princip alla de övriga västerländska demokratierna i allt större utsträckning handlar om blockpolitik. V står och faller med sitt block. Vill de driva igenom sin politik så krävs mycket mer än att deras egna kärnväljare tycker att de "gör rätt".

Om de rödgrönas oförmåga att samarbeta blir allt mer påträngande så kanske inte detta leder till att gung ho-vänsterpartister lämnar V, men det kommer att kraftigt försvaga förtroendet för det block som behöver majoritet för att V ska kunna driva igenom sin politik.

Du förutsätter att V är så pass skickliga att de inser det… det skulle jag inte ta för givet.
Citera
2026-09-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Utan ett nytt avtal bör Sd lämpligen i många frågor rösta med S och V. UK skulle få stora problem att leverera till sina väljare, för att inte tala om att leverera till C.

SD har nog mycket att vinna på ett nyval. Tyvärr även om de röd-gröna inför invandringsliberala reformer, det får upp migrationen på agendan.

Så det behövs ett avtal som är öppet eller under bordet för att det ska vara realistiskt. SD:s vinst kan vara att de har möjlighet att fälla regeringen om den går för mycket åt vänster eller höger. Men C kanske säger blankt nej redan på förstadiet till det.

M och S skulle kunna hota med att stänga SD ute helt men det verkar de inte göra. Men det skulle vara Maggans chans att hindra en återkomst av Tidö 2.0 denna mandatperioden. Men hon vill nog hellre i så fall hoppas på att högerpartierna försvagas av interna bråk som vi nu ser på vänstersidan.
Citera
2026-09-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Vänstern viker sig
Vem skulle förvånas av det?

V har svart bälte i att vara dörrmatta.

Den här gången känns tonen dock lite annorlunda. Som att V verkligen menar allvar med att avstå från dörrmatterollen. Vi lär snart få se.
Citera
2026-09-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du kräver goda svenskkunskaper så ryker majoriteten här på Flashback. Även du.
Sakargumenten slut?
Citera
2026-09-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Varför skulle C väljare vara rasande?
Alla med två hjärnceller visste från första början att C och V är direkta motpoler från varandra. Den ena är pseudo-kommunister där staten ska äga allt. Den andra förespråkar lägsta möjliga skatter och en fri marknad där entreprenörer kan lättast kunna göra vinster i välfärden.

Varför "visste" väljarna det? C och V styr i diverse konstellationer runt om i landet. Både i kommuner och i regioner. Varför skulle inte det gå i en regering? Och under hela valrörelsen har de valt att sortera sig på vänstersidan inte på högersidan. Jag tror att C:s beslut att inte välja något alls kommer straffa dem. I januari innan S tappade stort låg de på 4,0-5,5 %. Det är siffror jag tror de skulle backa till i ett extraval.
Citera
2026-09-19, 17:15
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Varför "visste" väljarna det? C och V styr i diverse konstellationer runt om i landet. Både i kommuner och i regioner. Varför skulle inte det gå i en regering? Och under hela valrörelsen har de valt att sortera sig på vänstersidan inte på högersidan. Jag tror att C:s beslut att inte välja något alls kommer straffa dem. I januari innan S tappade stort låg de på 4,0-5,5 %. Det är siffror jag tror de skulle backa till i ett extraval.

Fast det är ju STOR skillnad på att styra tillsammans på lokal och regional nivå och att styra på nationell nivå. Tycker själv att de som röstat på C är ganska korkade, de borde förstått att en röst på C är en röst på att försvåra det parlamentariska läget.
Citera
2026-09-19, 17:18
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2

Kommun och region är inte samma sak som regering. Är du dum i huvudet?
Finns kommuner där C och SD samarbetar. Det är dock glasklart att C skulle hålla samma nolltolerans mot SD i regeringsbildning som man gjorde 2018.

Åter igen, endast en idiot med färre än 2 hjärnceller (dvs du) kunde inte lista ut att en regering med V och C vore omöjligt. De enda som hypade detta var media, och media totalt ignorerade att V och C är totala motpoler mot varandra, och bara för att media aldrig ställde denna fråga så trodde idioten (dvs du) på att denna regering var möjlig.
Så hur ska enligt idioten (dvs du) C regera med V? Alltså Sveriges största kapitalistiska fri-marknad-parti, som endast lämnade Alliansen pga förakt mot SDs invandringspolitik, regera med kvasi-kommunister?

C-väljare hade endast varit rasande om partiet hade helt spontant satt sig i regering med blivande kommunister. Det hade absolut varit ett förräderi mot allt som man har röstat för.
Senast redigerad av ReiseReise 2026-09-19 kl. 17:21.
Citera
2026-09-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Med andra ord: Låsningen ser ut att vara total.

Jag ser inte hur varken V eller C ska kunna vika sig. Och som sagt vill S inte heller se V i regering.

Den här cirkusen kommer mest troligt sluta med att C bildar regering med de övriga borgerliga partierna.

SD hoppar åt sidan. Om de verkligen sätter Sveriges bästa framför sig själva och inte vill lämna landet i händerna på ett gäng Hamaskramare, då bör Jimmie acceptera att ta den smällen.
Exakt, verkar som C bara behöver en bra ursäkt för att stödja Kristersson. Skriver in något om humanitet och allas lika värde så är det klart sen för kompetensregn från Ceuta.

Jimmie åker snart till Thailand, kommer inte att bli några problem där, lägger sig och ökar till nästa val.
Citera
2026-09-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Fast det är ju STOR skillnad på att styra tillsammans på lokal och regional nivå och att styra på nationell nivå.

Varför det?

Citat:
Tycker själv att de som röstat på C är ganska korkade, de borde förstått att en röst på C är en röst på att försvåra det parlamentariska läget.

Det tror jag inte att de förstod. Jag tror att många som röstade på C ville ha en vänsterregering med lite C i. Kanske gillade de Thand Ringqvist eller C:s snack om landsbygden. Väljare som inte bryr sig så mycket om politik men tyckte att nu är det Sossarnas tur att ta över. De går till S och hoppas på S+MP+V om C obstruerar för mycket.
Citera
2026-09-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Detta valet påminner om val om elevordförande. Ett alternativ som är förberett förlorar mot en snubbe som killarna på skolan röstat fram tillsammans som en kul grej.

Snubben vann på att lova lediga fredagar. Men har inte mandat att genomföra det. Men det duktiga alternativet som var förberett vann inte så man saboterar hellre hela processen.
Citera
2026-09-19, 17:23
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Exakt, verkar som C bara behöver en bra ursäkt för att stödja Kristersson. Skriver in något om humanitet och allas lika värde så är det klart sen för kompetensregn från Ceuta.

Jimmie åker snart till Thailand, kommer inte att bli några problem där, lägger sig och ökar till nästa val.

Håller med din analys i övrigt, men någon ökad invandring från MENA tror jag inte att det blir, för det vill absolut inte M,L,KD eller SD. Dock skulle jag inte bli förvånad om C lyckas med att arbetskraftsinvandring från typ Indien ökar rejält.
Citera
2026-09-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Du förutsätter att V är så pass skickliga att de inser det… det skulle jag inte ta för givet.

Oavsett vad du gör för personlig bedömning av V-röstares förmågor i allmänhet, så tror jag nog att själva partistyrelsen sysslat med partipolitik tillräckligt länge för att ta med dessa omständigheter i beräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in