Citat:
Ursprungligen postat av
Importer-Exporter
Det enda ditt argument är, är felaktigt då det bygger på premisserna att det serveras fläskkött varje dag från morgon till kväll samt att en vuxen människa måste åka ambulans till sjukhuset om denne hoppar över en måltid.
Då det inte serveras fläskkött varje dag från morgon till kväll behöver alltså ingen svälta eller bli undernärd och därmed tillkommer inga vårdkostnader i samband med servering av fläskkött.
Något som däremot har inträffat från morgon till kväll är din besatthet av denna tråd då du har spenderat en hel dag med att skriva inlägg här. Märkligt.
Njae, den premissen bygger det inte alls på. Jag har flera gånger i denna tråden påtalat att det inte serveras kött varje dag. Sedan finns det ju anstalter med självhushåll och där styr ju de intagna själva, så där hade det ju kunnat bli kött oftare. Men oavsett tycker jag att alla intagna skall kunna äta samtliga måltider som serveras, så då ser jag det inte som anmärkningsvärt att en intagen skall få mat som inte står i strid med deras religion.
Man har ju också sagt i artikeln att detta även handlar om ekonomi/budget. Om man då tar ett beslut att köttet som serveras
inte är griskött (givet att nästan ingen äter det) så gör ju det att man kostnadsmässigt kommer kunna servera kött oftare (men då i form av nötkött eller kyckling/fågel) eftersom man då inte behöver ha dubbla köttsorter eller alternativkost. Jag har ingen aning, men jag tror att de intagna är mycket nöjdare med det - än att ha en köttreducerad meny där det serveras kött mer sällan.
Slutligen vill jag bara säga att jag uppehåller mig i vilka trådar/diskussioner jag vill. Det har blivit mycket aktivitet här då jag tycker att det är hövligt att svara alla...men framförallt för att diskussionerna smitit iväg till andra/viktigare frågor, som jag verkligen ser en anledning att diskutera. Så detta är alltså ingenting du behöver moralisera kring eller ens bry dig om. Denna tråden dör nog ut snart skall du se...och om inte annat så lämnar nog du eller jag snart.