2026-09-19, 00:55
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror vi rundar av här. Kan det vara så att du fått i dig ett litet glas eller två? :-)

Den lättaste vägen ut är också den mest förutsägbara. Klart som fan att jag druckit, det är fredag.

Synd att du inte valde att bemöta något av det jag faktiskt tog upp i inlägget. Alldeles oavsett detta har jag en känsla av att du innerst inne håller med mig; för den tänkande går det helt enkelt inte att undvika att se geometrin som ständigt vilar i varje kulturkrock som ingen av oss önskat, eller är du en stor anhängare av arabiska kiosker och ett folkslag vars gemensamma nämnare är att deras.bild av dig grundas i huruvida du accepterat Muhammed som Allahs sändebud eller ej?

Självaste Lovecraft hade inte kunnat komponera en mer utomjordiskt bisarr mardrömsvärld.
Citera
2026-09-19, 00:58
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
...
Det jag försöker framhäva är väl, trots att jag inte verkar lyckas, är väl att jag, på sikt, ser det här som ytterligare en anpassning i en rad av redan många, och att det är ett farligt prejudikat att kontinuerligt och utan avbrott böja oss efter vad de tycker. Det handlar inte om fläsk- eller nötkött, i grund och botten, utan om ett ställningstagande, vari jag vägrar tillhöra ditt läger; de som använder total pragmatisk hållning som ett paraply mot ideologisk pragmatism.
...
Mycket bra inlägg. Det är det som är problemet i Sverige, attt vi klnstant viker oss för deras krav.

Citat:
Vill du använda den samtalstonen och argumentationen så absolut! ....men jag kommer inte haka på!

Jag har ju tidigare här i tråden kommenterat det självklara i att religiöst anpassad kost finns på exempelvis skolor och sjukhus. Så jag vurmar som sagt inte mer för någon än någon annan. Jag tycker inte det skall vara en stor sak att man anpassar kosten för en religiös grupp (som nästan motsvarar 10% av Sveriges befolkning) och aldrig ätit griskött av denna anledning.

Vidare så tror jag du slår in en öppen dörr. För det är väl SJÄLVKLART att dessa personer skall aktiveras under sin verkställighet? Dom skall arbeta. Dom skall studera. Dom skall gå på behandling/programverksamhet. Dom skall ägna sina permissioner åt någonting konstruktivt. Jag vet inte vad du bråkar om?

Att sedan "arbeta för att få mat" är ju varken rimligt, eller realistiskt, med tanke på vad alternativet skulle vara om man inte arbetade. Jag vill också tillägga att en intagens matkostnad/dygn är 58:- och skall innefatta frukost, lunch, middag och kvällsmat. Så man undrar ju hur mycket man skulle kunna kapa för den som inte arbetar. Jag tror du förstår att det finns en allmän gräns vid "hälsofara", och en juridisk gräns vid EKMR förbud mot tortyr och annan mänsklig behandling, att förhålla sig till.

Ditt sista stycke finns det hundra trådar om. Du får vända dig dit istället, för det har inte med diskussionen att göra.
Jag har läst igenom hela tråden och det verkar som du missat vad artikeln och tråden handla(de) om.
Muslimer har aldrig blivit serverade fläskkött.
Det som nu har hänt i Hällby är att ingen ska bli serverad fläskkött. Med andra ord så ställer sig Hällby i ledet (med flera) över sfärer där muslimerna helt och hållet får sin vilja igenom vilket går ut över de som är ickemuslimer.

Jag har suttit i fängelse.
I häktet serverades inget fläskkött. I fängelset tog de bort godis från kiosklistan som innehöll gelatin, trots att många gelatinfria alternativ.
En jul var det en organisation utifrån som ville skänka samtliga intagna en julklapp, en almanacka. Detta sa Kriminalvården först nej till, därför att det eventuellt skulle kränka dem, först efter att ha undersökt saken och fått klartecken från muslimerna så beviljade dem det.
Imam kom dit varje vecka och höll fredagsbön. Präst fick bara komma en gång i månaden (kriminalvården vill egentligen inte ha utomstående springandes runt på avdelningara)

Så Haaag. Du har nu i över 20 sidor berättat om hur viktigt det är för muslimerna att få fläskfri mat. Kan du istället förklara varför alla andra måste anpassa sig till dem?
Citera
2026-09-19, 01:00
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Det är ju själva inlåsningen/frihetsberövandet som skall vara straffet - och ingenting annat. Sedan är det ju självklart att det tillkommer massa andra "konsekvenser" och "avskräckande faktorer" som kommer naturligt av ett frihetsberövande. Men inskränkningar i sådant som mat och religionsutövning hör inte hemma där! Det är ju dessutom en självklarhet att i princip inga mänskliga rättigheter får/skall inskränkas i samband med ett frihetsberövande. Det är ju en fråga som inte är förhandlingsbar, så vi kan stänga just den diskussionen.

P.S Jag tror att oerhört få brottsoffer och skattebetalare där ute bryr sig om huruvida de intagna får anpassad kost utefter sin religion. Det vore att underskatta skattebetalarna och förenkla brottsoffrens sorg. Däremot är jag helt säker på att gemene Flashback-användare ligger sömnlösa över detta faktum. Därför hänvisar jag dig till en halv atarax och ett glas vatten. /God natt på dig!

Fan, heller! Här stänges inga diskussioner bara för att du vill detta! Du kan välja att strunta i att svara - detta är ditt privilegium, men du säger fasiken inte till mig vad vi skall diskutera, eller inte - om det håller sig inom ramarna för TS.

Det är väl självklart att inlåsningen är en del av straffet men kan aldrig vara det enda... Vilka är de andra "konsekvenserna" och "avskräckande faktorerna", menar du, och är inte detta något de borde tänkt på INNAN de begick sina brott - varför skall brottslingarna ges "frikort" för detta? Vem faan bryr sig om ex. en mördare eller våldtäktsmans känslor och/eller rättigheter, förutom ni vänsterextrema liberaler då... Det MÅSTE följa med straffet! Att du har rätt i sak att detta är inskrivet i våra lagar är för mig helt egalt, då dessa lagar, förordningar och statuter borde för länge sedan förändrats! Och varför skulle dessa INTE vara "förhandlingsbara", menar du? ALLA lagar, regler, statuter och förordningar är av människans gjorda och förändras ALLTID över tid, så du svamlar enkom, såklart!

Ja, att du förminskar vad brottsoffren verkligen känner enligt vad DU tror säger det mesta om var dina empatier ligger - du är en äcklig människa som enkom slickar staten och Sveriges Rikes Lagars röv - du kan bara inte se utanför detta. Du är en patetisk människa som enkom vill GMs väl- och ve - detta har du själv påvisat i xx antal trådar och i xxx antal inlägg. Konstigt att dina meningar får så få medhåll. Vad kan detta bero på, tror du? Kan det månne vara så att dina, Sveriges lagar, regler, förordningar och statuter inte följer vad gemena mans uppfattningar om det hela är?

Det är otroligt svårt att ta dig på allvar med en slik, patetisk hållning! Ta nu av dig dina regnbågsfärgade manstrosor och sug av dig själv - ingen annan lär vilja göra det...

Ha en helvetes natt!
Citera
2026-09-19, 01:01
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ger man kött till dessa äckliga djur? Skulle inte vi rädda klimatet? De kan äta bönor eller varandra.

Ett utmärkt förslag. Det där om bönorna alltså.

Låt Sveriges invällda muslimska kriminella bidra till ett bättre klimat.
Det mest klimatvänliga hade ju varit att skicka hem dem där de faktiskt kan ha chansen äta varandra, men det här förslaget var näst bäst.

Man kan även skrota fångarnas styrketräning och låta dem spela badminton eller fia med knuff i stället. Bridge kan också vara okej.
Citera
2026-09-19, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm

Nej, religionsfrihet är ingenting jag accepterar. Sekulär pragmatism trumfar gammaldags vidskepelser, och den framtida lyckade staten kommer inte att utgöras av en samhällskropp som tolererar annat än högst privat religion,.helt frikopplad från allmänheten.

"Medmänsklighet" är vad som lett den trojanska hästen in i vårt land. Där du vill buga vill jag i stället sträcka på mig. Våra förfäder hade hatat oss om de kunnat se hur vi bejakar kriminella främlingars krav. Särskilt när dessa kriminellas krav är snarlika de som existerar i samhället i övrigt. Torterat halalslaktat kött i alla jävla skolor? Såklart, muslimerna skriker annars, och det är obehagligt,säger dem.

Återigen: Den svenska kollektiva vekheten och avsaknaden av vilja att sätta tydliga gränser äcklar mig. Testa att sälja fläskkött i Rinkeby, eller något annat av landets tusen problemområden, och se vilken tolerans de du själv önskar tolerera bemöter dig med.

Vissa av oss har sett att hästen burit fiendetrupper, medan andra kanske hade åskådare framför sig som skymde sikten. Att dessa vaknar upp senare än de av oss som såg allt utspela sig från ruta ett är bara naturligt.

Läs, begrunda och överraska mig positivt med ett genomtänkt svar som visar på att du förutom vältalighet besitter ett intellektuellt kapital som klarar av att göra visst avkall i frågor om förlegade vidskepelser om "allas lika värde", och dylikt trams. Den övertygade humanisten tillhör den tråkigaste kategorin av motdebattörer.

Gott rutet och jag håller med dig till fullo! Haaaaag är en förbannad medlöpare och Quisling! Han döljer verkligen sitt förakt för BO bakom sin vältalighet, men missar att dölja sin vurm för GMs av alla sorter och slag... Sveriges Rikes lagar är dennes bibel, eller kanske Koran och idioten har någon konstig tro på att dessa aldrig kan förändras. Det som nu står där, ja - det är för evigt ristat i sten...
Citera
2026-09-19, 01:08
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Såg ditt tillägg lite sent. Så här kommer svar:

Fast det där argumentet (som alltid dyker upp i tid och otid) är ju helt irrelevant. För hade Du eller Jag råkat ut för att någon våldtar eller dödar en familjemedlem så är det väl SJÄLVKLART att vi skulle önska dessa förövare allt ont i världen osv. Men det är ju inte det som är det viktiga eller det som skall ligga till grund för hur sådana här människor skall avtjäna sina straff. Det är ju inte den som är personligt och känslomässigt drabbad som skall "bestämma" eller motivera hur sådant här skall hanteras. Det är ju därför vi har lagstiftarna och staten/myndigheterna som på ett objektivt sätt skall bestämma en ordning som fungerar både i ett demokratiskt, rättssäkert, ekonomiskt, individmässigt och samhälleligt perspektiv.

Så "vad jag skulle tycka eller säga" om jag själv varit drabbat är helt irrelevant i detta sammanhanget. Jag vill också tillägga att oavsett hur arg eller hämndlysten jag än hade varit så hade jag ju förstått att en person som avtjänar ett långt fängelsestraff behöver äta under den tiden...
Så de få svenskar som finns på anstalten ska få lida för att majoriteten är muslimer på anstalten? Du måste tänka på minoriteterna i samhället. Var lite solidarisk.
Citera
2026-09-19, 01:10
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Så där sitter det bara muslimer...

Det här är bara början av de rödgrönas regeringsperiod. Väljarna som fick vågskålen att tippa över har nu fått sitt första vallöfte.

Undrar om det också kommer bli lag på huvudduk och frigivning för alla interner med korrekt religös tro.
Citera
2026-09-19, 01:12
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Så de få svenskar som finns på anstalten ska få lida för att majoriteten är muslimer på anstalten? Du måste tänka på minoriteterna i samhället. Var lite solidarisk.

De är mördare, rånare, våldtäktsmän. Även de få svenska fångarna (i Sverige!) kan gott äta bönor och rädda klimatet.
Citera
2026-09-19, 01:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Hörru finansminister, skolkade du från mattematiken?

1. Alternativet är ju att man köper in massa griskött, som ingen äter - skulle det vara billigare menar du?

2. Ett annat alternativ är att de muslimska intagna skulle äta någon annan alternativ kost, som t ex vegansk kost. Då hade man istället fått köpa in massa (extra) vegansk kost, vilket givetvis skulle bli en kostnad "i andra änden". Så hur mycket tror du egentligen man tjänar på att sluta köpa griskött, när man behöver kompensera för det i andra änden?

3. Att i generella drag prata om "att nötkött är dyrare" och "griskött är billigare" är ju inte särskilt relevant eftersom att Kriminalvården tillämpar offentlig upphandling. Vid sådana förfaranden utgår man ju som bekant ofta ifrån "lägsta pris". Så vad nötkött/griskött kostar när du och jag veckohandlar på ICA har inte särskilt stor relevans när det gäller en myndighet som upphandlat en leverantör som man troligen dessutom köper större mängder av vid färre tillfällen.

4. Det sista jag skulle vilja be dig fundera över är kostnaden för att ha intagna som antingen inte äter, eller inte får i sig tillräckligt med näringsämnen. Detta kommer ju utan tvekan leda till försämrad hälsa och mer behov av sjukvård. Detta innefattar allt ifrån fler anställda sjuksköterskor på anstalten, till fler besök/tryck på sjukvården. Givetvis kommer detta kosta även i form av transporter, antingen från ambulans eller Kriminalvårdens bilar. Jag undrar vad du tror att skattebetalarna skulle tycka om detta?

Det fetade. Någon skolkade i alla fall från svensklektionerna.
Citera
2026-09-19, 01:18
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
De är mördare, rånare, våldtäktsmän. Även de få svenska fångarna (i Sverige!) kan gott äta bönor och rädda klimatet.

Jo, men användaren som jag replikerade till tar hela tiden bara hänsyn till nysvenskar, så därför tog jag till ett retoriskt vänster-tjuvnyp och pratade om "minoriteter" etc för att göra narr av dennes White Savior Complex samt dennes konstanta godhetssignalering.
Citera
2026-09-19, 01:21
Medlem
Det är helt enkelt inte rimligt att människor beroende av äldreomsorgen - som inte skakar galler - ska erbjudas sämre mat än de som begått brott. För så är det nu.
Citera
2026-09-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87

Hehe, touché!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in