Citat:
Ursprungligen postat av
plsdontbanmeagain
Mycket bra inlägg. Det är det som är problemet i Sverige, attt vi klnstant viker oss för deras krav.
Jag har läst igenom hela tråden och det verkar som du missat vad artikeln och tråden handla(de) om.
Muslimer har aldrig blivit serverade fläskkött.
Det som nu har hänt i Hällby är att ingen ska bli serverad fläskkött. Med andra ord så ställer sig Hällby i ledet (med flera) över sfärer där muslimerna helt och hållet får sin vilja igenom vilket går ut över de som är ickemuslimer.
Jag har suttit i fängelse.
I häktet serverades inget fläskkött. I fängelset tog de bort godis från kiosklistan som innehöll gelatin, trots att många gelatinfria alternativ.
En jul var det en organisation utifrån som ville skänka samtliga intagna en julklapp, en almanacka. Detta sa Kriminalvården först nej till, därför att det eventuellt skulle kränka dem, först efter att ha undersökt saken och fått klartecken från muslimerna så beviljade dem det.
Imam kom dit varje vecka och höll fredagsbön. Präst fick bara komma en gång i månaden (kriminalvården vill egentligen inte ha utomstående springandes runt på avdelningara)
Så Haaag. Du har nu i över 20 sidor berättat om hur viktigt det är för muslimerna att få fläskfri mat. Kan du istället förklara varför alla andra måste anpassa sig till dem?
Nej, jag har inte missat någonting...och bevisligen är jag en av få som faktiskt läst artikeln. Jag är medveten om att fläskkött inte längre skall serveras på Hällby och har redan konstaterat att sådant system redan finns på andra ställen (t ex häktet i Göteborg). Jag har även hänvisat till anstaltsledningens svar: "
Motivet till att anstalten Hällby tagit bort fläskköttet är att nästan ingen av de intagna äter fläskkött". Det är därför denna diskussionen är så konstig, för det finns ju uppenbarligen inte särskilt många som äter/vill ha fläskkött. Att det handlar om att de muslimska intagna "får sin vilja igenom" stämmer ju heller inte, eftersom att det tidigare systemet ofta hade nötkött som alternativ kost de dagarna man serverade griskött.
Det handlar alltså inte om att någonting "går ut över andra" eller "att andra måste anpassa sig" för det finns ju som sagt nästan ingen som äter griskött. Den lilla grupp detta avser får ju äta blandat med kött några dagar i veckan - men som då är nötkött, kyckling eller annan fågel (för att inte tala om alla dagar då det serveras annat än kött). Jag säger ingenting om dig personligen, eftersom du uppenbarligen suttit inne. Men att du/andra här tar strid för den lilla gruppen (läs "
nästan ingen" enligt ledningen) i en sådan här fråga är ingenting annat än hyckleri (och rasism eller hat) för det är inte en människa här som bryr sig om de intagna i någon annan fråga eller tycker dom skall ha rätt till någonting ö.h.t. Så denna "kött-diskussionen" är genomskådad för längesedan!