Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Det låter på dig som att du tror att förekomsten av anpassad kost p.g.a religion är någonting nytt? Det är det inte. Varken i Kriminalvården eller övriga samhället. I Sverige finns det runt 800 000 muslimer och Sverige har haft anpassad deras kost sedan 1970-talet. Det finns inget nytt prejudikat och du har ingenting att vara rädd för.
Nu vet jag inte vad du lägger i uttrycket "samhällsekonomiskt". Men om du menar strängt samhälls-EKONOMISKT så är det inte alls det perspektivet jag har, utan det är snarare den inkompetenta diskussionen här i tråden som tagit samtalet dit. Jag klargjorde redan från början att jag tycker att detta handlar om respekt och medmänsklighet, men även rätten att utöva sin religion och att inte diskrimineras. Det står jag fast vid.
Det facket förstår jag att du föredrar att placera mig i. Men tillåt oss se vad vi kan vara överens om. Kan vi vara överens om att religionsfriheten är någonting att värna? Kan vi vara överens om att vissa anpassningar för att underlätta andra att utöva sin religion inte behöver betyda att landet står brand? Kan vi enas om att Kriminalvårdens främsta uppdrag/fokus kanske inte är att bråka med de intagna om vilket kött dom skall äta? Andra förslag på lösningar eller "överenskommelser" tas gärna emot.
Nej, religionsfrihet är ingenting jag accepterar. Sekulär pragmatism trumfar gammaldags vidskepelser, och den framtida lyckade staten kommer
inte att utgöras av en samhällskropp som tolererar annat än högst privat religion,.helt frikopplad från allmänheten.
"Medmänsklighet" är vad som lett den trojanska hästen in i vårt land. Där du vill buga vill jag i stället sträcka på mig. Våra förfäder hade
hatat oss om de kunnat se hur vi bejakar kriminella främlingars krav. Särskilt när dessa kriminellas krav är snarlika de som existerar i samhället i övrigt. Torterat halalslaktat kött i alla jävla skolor? Såklart, muslimerna skriker annars, och det är obehagligt,säger dem.
Återigen: Den svenska kollektiva vekheten och avsaknaden av vilja att sätta tydliga gränser
äcklar mig. Testa att sälja fläskkött i Rinkeby, eller något annat av landets tusen problemområden, och se vilken tolerans de du själv önskar tolerera bemöter dig med.
Vissa av oss har sett att hästen burit fiendetrupper, medan andra kanske hade åskådare framför sig som skymde sikten. Att dessa vaknar upp senare än de av oss som såg allt utspela sig från ruta ett är bara naturligt.
Läs, begrunda och överraska mig positivt med ett genomtänkt svar som visar på att du förutom vältalighet besitter ett intellektuellt kapital som klarar av att göra visst avkall i frågor om förlegade vidskepelser om "allas lika värde", och dylikt trams. Den övertygade humanisten tillhör den tråkigaste kategorin av motdebattörer.