2026-09-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Mötas med respekt om de har våldtagit, mördat och sprängt då oskyldiga har drabbats? Skulle du säga samma sak om det hade gällt dig själv eller din familj?

Såg ditt tillägg lite sent. Så här kommer svar:

Fast det där argumentet (som alltid dyker upp i tid och otid) är ju helt irrelevant. För hade Du eller Jag råkat ut för att någon våldtar eller dödar en familjemedlem så är det väl SJÄLVKLART att vi skulle önska dessa förövare allt ont i världen osv. Men det är ju inte det som är det viktiga eller det som skall ligga till grund för hur sådana här människor skall avtjäna sina straff. Det är ju inte den som är personligt och känslomässigt drabbad som skall "bestämma" eller motivera hur sådant här skall hanteras. Det är ju därför vi har lagstiftarna och staten/myndigheterna som på ett objektivt sätt skall bestämma en ordning som fungerar både i ett demokratiskt, rättssäkert, ekonomiskt, individmässigt och samhälleligt perspektiv.

Så "vad jag skulle tycka eller säga" om jag själv varit drabbat är helt irrelevant i detta sammanhanget. Jag vill också tillägga att oavsett hur arg eller hämndlysten jag än hade varit så hade jag ju förstått att en person som avtjänar ett långt fängelsestraff behöver äta under den tiden...
Citera
2026-09-18, 12:38
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där stämmer ju inte per definition, eftersom att det är religionsfrihet i Sverige. Jag skulle kunna bli muslim imorgon och sluta äta griskött. Denna frågan har alltså ingenting med landstillhörighet att göra.

I övrigt hänvisar jag till detta inlägget: (FB) Inget mer griskött för fångarna på anstalten Hällby

Vart står det i Koranen att kriminella inte kan serveras griskött?
Däremot säger den att man ska kapa av en tjuvs hand osv..
does koran say cut off hand from the

AI Overview
Yes, the Quran states in Surah Al-Ma'idah (5:38) that the hands of male and female thieves should be cut off as a deterrent.

Sedan har vi inte Sharia i Sverige och kan självklart servera fångar griskött oavsett.,. även om jag tycker de kunde få knäckebröd utan gris med vatten varje dag.

Bara för en galen ideologi inte gillar griskött är det inget ett helt samhälle ska behöva anpassa sig till , utan de för äta som alla andra eller bli utan, eller köpa sin egna mat.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2026-09-18 kl. 12:45.
Citera
2026-09-18, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Vart står det i Koranen att kriminella inte kan serveras griskött?
Däremot säger den att man ska kapa av en tjuvs hand osv..
does koran say cut off hand from the

AI Overview
Yes, the Quran states in Surah Al-Ma'idah (5:38) that the hands of male and female thieves should be cut off as a deterrent.

Oavsett om det står i koranen "att kriminella inte kan serveras griskött" eller "att man ska kapa av en tjuvs hand" så är ju det helt irrelevant eftersom att det inte är koranen som styr svensk lag eller myndighetsutövning. Denna diskussionen handlar om respekt, medmänsklighet och att slippa diskrimineras...
Citera
2026-09-18, 12:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nu står ju inte valet endast mellan nöt och gris. Det serveras minst lika mycket kyckling utöver fisk och vegetariskt som också är billigt.

Verkar dumt att ordna mat som ingen äter och att se det som extra straff är bara sjukt.
Kött kyckling fisk vegetariskt?

Lyxmat!

3 skivor bröd 3 gånger om dagen och obegränsat med vatten är dom hungriga äter dom det och samhället sparar pengar
Citera
2026-09-18, 12:47
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Denna diskussionen handlar om respekt, medmänsklighet och att slippa diskrimineras...

Och det är inget svenska skattebetalare ska tvingas ta hänsyn till, särskilt inte pga slödder från mellanöstern som förrädare som dig tillåtit illegalt etablera sig i sverige mot gällande migrationslagar och annat. Du och andra landsförrädare och detta massimporterade slödder kan dra åt helvete.

Vad vi ska göra med tiden är att rensa ut folk som dig ur myndigheter, samt slänga ut patrasket.. till det skithål de kom från. Vi kommer tillslut få en sådan som Allard till makten som kan förklara för dig..
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2026-09-18 kl. 12:50.
Citera
2026-09-18, 12:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Så där sitter det bara muslimer...

Men hur många (troende) muslimer sitter det då? Att div. löske (icke troende) från muslimska länder ska hålla på att krångla är väl bara att fullständigt skita i.
Citera
2026-09-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men hur många (troende) muslimer sitter det då? Att div. löske (icke troende) från muslimska länder ska hålla på att krångla är väl bara att fullständigt skita i.

Troligen ganska många. Hällby uppger ju att nästan ingen av de intagna äter fläskkött. Det finns ju även andra verksamheter som tagit bort fläskkött, t ex Häktet Göteborg som är Sveriges största häkte.

Jag ser det också som ganska förmätet att du och jag (eller Kriminalvården som svensk myndighet) skall "bedöma" och "bestämma" vem som är troende muslim eller inte...
Citera
2026-09-18, 12:59
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Troligen ganska många. Hällby uppger ju att nästan ingen av de intagna äter fläskkött. Det finns ju även andra verksamheter som tagit bort fläskkött, t ex Häktet Göteborg som är Sveriges största häkte.

Jag ser det också som ganska förmätet att du och jag (eller Kriminalvården som svensk myndighet) skall "bedöma" och "bestämma" vem som är troende muslim eller inte...

Men min uppfattning efter att ha jobbat med "muslimer" är att en del av de där lirarna liksom plockar russinen ut kakan, de går t.ex. aldrig till moskén, dricker gärna sprit och har absolut inget emot att vara otrogna. Men en del kunde hux flux krångla med att de inte ville ha griskött.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-09-18 kl. 13:06.
Citera
2026-09-18, 13:04
Avstängd
Vallys avatar
Citat:
Såg ditt tillägg lite sent. Så här kommer svar:

Fast det där argumentet (som alltid dyker upp i tid och otid) är ju helt irrelevant. För hade Du eller Jag råkat ut för att någon våldtar eller dödar en familjemedlem så är det väl SJÄLVKLART att vi skulle önska dessa förövare allt ont i världen osv. Men det är ju inte det som är det viktiga eller det som skall ligga till grund för hur sådana här människor skall avtjäna sina straff. Det är ju inte den som är personligt och känslomässigt drabbad som skall "bestämma" eller motivera hur sådant här skall hanteras. Det är ju därför vi har lagstiftarna och staten/myndigheterna som på ett objektivt sätt skall bestämma en ordning som fungerar både i ett demokratiskt, rättssäkert, ekonomiskt, individmässigt och samhälleligt perspektiv.

Så "vad jag skulle tycka eller säga" om jag själv varit drabbat är helt irrelevant i detta sammanhanget. Jag vill också tillägga att oavsett hur arg eller hämndlysten jag än hade varit så hade jag ju förstått att en person som avtjänar ett långt fängelsestraff behöver äta under den tiden...

Dom kan äta hundmat och om inte hundmat duger kan dom få gröt. Varför ska invällare som begår brott och kostar enorma summor pengar har samma valfrihet som alla andra?
Citera
2026-09-18, 13:07
Medlem
Kriminalvården har en väldigt vidrig och respektlös syn på hur man hanterar våra skattepengar. Serverar man fläskkött så kommer fångarna att äta det. Det är dags att privatisera fängelserna, så att man pressar kostnaden för vad en kriminell får kosta samhället.

I lumpen åt man kall pyttipanna, eftersom man var hungrig och inte kunde göra upp eld. Samma sak gäller fängelseinterner: är man hungrig så äter man det som serveras
Citera
2026-09-18, 13:08
Medlem
bomhulls avatar
Dom borde bli tvångsmatade med griskött som straff
Citera
2026-09-18, 13:09
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Så där sitter det bara muslimer...