2026-09-18, 21:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Komiskt hur SVT under dagen (18 september) flera gånger kör ett reportage om hur fantastiskt bra det går för C och V att samarbeta i några kommuner ute i landet. Känns som att oberoende SVT propagerar för ett liknande samarbete även i Riksdagen.

Ingen nytt under solen. SVT har "alltid" varit Vänsterns och Miljöpartiets främsta vallokomotiv.
Citera
2026-09-18, 21:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
S har blivit lite för vana vid att få igenom minoritetsregeringar genom passivt stöd från andra genom att hota med nyval och tro att småpartier ska vara rädda att åka ur, eller att de vill undvika SD-inflytande. Det är inte hållbart i längden, hela den här grejen med förväntningen att andra partier ska se till att S kan få igenom en statsminister och budget utan att man förhandlat något regeringsunderlag på förhand. Det är översittarfasoner.

Helt enig.
Jag hoppas verkligen att det ska bli byval för då kommer det säkerligen gynna tidö rätt mycket. Att rösta på rödgrönt igen och se samma skit i repris är bara idioti.
Ska bli spännande och se vem som får sista försöket tilldelat åt sig.
Kan ordningen bli
S
M
S
SD

Eller är det bara S och M som kommer få försöka? Hade SD nu blivit större än M så hade mitt alternativ känts självklart men nu är det ett kanske på det.
Citera
2026-09-18, 21:20
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag var 14 år när Thorbjörn Fälldin blev stadsminister Centern har varit stora i vissa kommuner i många år. Diskussionen om att partiet har ”sålt sin själ” brukar ofta dyka upp från olika politiska håll när partiet gör fega överenskommelser eller byter samarbetspartners och sidor. Jag vill bara säga det ingen vill ha med centern om dom slipper dom är inte att lita på.

Jag är ingen bot jag är extremt verklig. Klicka på mitt namn så enkelt är det jag delar väldigt personliga tankar.
Citera
2026-09-18, 21:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturkrieg365
Sweet. Tror f.ö Magda sen flera år insett att det enda som funkar är att S kör allena. Det funkar ju ej att ha såna extrema tokkärringar i sin närhet.

Sant, inte ens Maggan vill ha med MP, V och C att göra egentligen.
Citera
2026-09-18, 21:21
Medlem
knasen79s avatar
Jag tycker du ska gå till byval din lilla lantis.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt enig.
Jag hoppas verkligen att det ska bli byval för då kommer det säkerligen gynna tidö rätt mycket. Att rösta på rödgrönt igen och se samma skit i repris är bara idioti.
Kan ordningen bli
S
M
S
SD

Eller är det bara S och M som kommer få försöka? Hade SD nu blivit större än M så hade mitt alternativ känts självklart men nu är det ett kanske på det.
Citera
2026-09-18, 21:22
Medlem
knasen79s avatar
Centern tar inte ansvar. En röst på dem är en röst i sjön.
Citera
2026-09-18, 21:22
Medlem
9zs avatar
Med allt pådrag som media kör om valet och nu regeringsbildningen så förutspår jag rekordlågt deltagande vid eventuellt extraval.
Är Politik-fatigue ett faktum?

Skulle ni rösta igen och isf skulle ni byta parti?
Citera
2026-09-18, 21:24
Medlem
knasen79s avatar
Jag håller med och uppmanar alla som har röstat på Nazihögern att ligga kvar i soffan vid ett eventuellt nyval.

Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Med allt pådrag som media kör om valet och nu regeringsbildningen så förutspår jag rekordlågt deltagande vid eventuellt extraval.

Citera
2026-09-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z

Men vad tror du? Inget förutom då om min 48 åriga pump mittiallt skulle stanna. Annars lätt fkn Ulf Kristersson
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Helt enig.
Kan ordningen bli
S
M
S
SD

Om S och M försöker samarbeta pissar de hel svenska folket i ansiktet. Då finns inga värderingar kvar och vi kan sitta i soffan nästa val.
Citera
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ah, förstår att du vill leka en provokativ lek men verkligheten fungerar inte så, den är något man måste förhålla sig till.

SD har inte något större ansvar att rädda Sverige än du har och se hur illa du hanterar det?

Nu är det så att det tyngsta ansvaret gällandes regeringsbildandet ligger på Magdalena Andersson.
Hon kan såklart närsomhelst meddela att hon inte mäktar med det, men det är ju något hon borde varit tydlig med redan i valrörelsen.

Något hon har varit tydlig med är att V är långt ifrån mogna att vara del av en regering och alla utom V’s väljare är rörandes överens om detta.

SD har att ta verkligheten i beaktande och agera stödhjul åt Alliansen 2.0.

Det vore att ta ansvar på riktigt.

MA kommer inte att formera Alliansen 2.0 det förstår du nog själv om du tänker efter.
Citera
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Komiskt hur SVT under dagen (18 september) flera gånger kör ett reportage om hur fantastiskt bra det går för C och V att samarbeta i några kommuner ute i landet. Känns som att oberoende SVT propagerar för ett liknande samarbete även i Riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ingen nytt under solen. SVT har "alltid" varit Vänsterns och Miljöpartiets främsta vallokomotiv.

Visst är det så! En undersökning från 2014 om journalisternas partisympatier visar att:

Rödgrönt dominans: I tidigare mätningar (som bygger på medlemmar i Svenska Journalistförbundet) har de rödgröna partierna (S, V, MP) samlat en stor majoritet av kårens sympatier, ofta runt 70 procent.

Public Service: Undersökningar har visat att stödet för rödgröna partier varit ännu högre på vissa redaktioner inom public service (Sveriges Radio och Sveriges Television), där över 80 procent av de tillfrågade i vissa mätningar uppgav rödgröna sympatier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in