2026-09-17, 15:39
Medlem
krachons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det behövs bara att flest antal röster för vanliga förslag. För statsministeromröstning räcker det med 0 röster men för rösta ner kandidaten behövs 175+ nej röster. För misstroende behövs 175+ ja röster. Samt för grundlagar finns lite olika regler.

Citatet jag besvarade handlade om - centerpartister avstår eller röstar nej på stora V frågor .
Citera
2026-09-17, 15:40
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Vad tror vi ??

Dessa 4 karens kommer slita ut sig redan vecka tre.

Jag tror regeringen faller till våren …
Först måste de ju bilda regering. Jag är inte helt övertygad om att de ens har lyckats med det lagom till våren. Som Viktor Barth-Kron går igenom måste de först bena ut huruvida V ska få ministerposter eller inte. Löser de inte den knuten blir inte Magda statsminister.

Om man tar en kik på prognosmarknaderna, så verkar det som om ”marknaden” tror att V sannolikt kommer förlora sitt chicken race mot C huruvida V ska sitta i regeringen.

https://polymarket.com/event/next-prime-minister-of-sweden

https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government
Citera
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasip
For att Svenskar bidrar med ekonomin och e laglydiga mojligtvis!

Hm känslan är väl att många skattefuskare och andra kriminella väljer att fly landet. Södra Spanien är nerlusat med dem.
Citera
Avslutad
Om inte centerns nu viker sid för V så ser jag inte att de har ngt existensenberättigande. Då kan de lika gärna ingår i S.
Paritet kommer falla ur nästa val, ihågkommen för lögnerna och de sexuella böjelserna.
Citera
2026-09-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krachon
Citatet jag besvarade handlade om - centerpartister avstår eller röstar nej på stora V frågor .

Och det räcker inte att två avstår. Då blir resultatet 174-173 då går förslaget igenom
Citera
2026-09-17, 15:44
Medlem
MrTomtes avatar
Bara så att alla förstår. Inget av formellt värde kommer att ske före den 28:e september. Då samlas den nya Riksdagen och då väljer man talman. Det är den nya talmannen som kommer att ge ett formellt statsministerförslag som kan prövas av den nya Riksdagen (upp till 4 ggr). Eftersom Uffe avgått kan Norlén börja med sitt kaffe- och kakparty med partiledarna men mer än att prata, sondera terrängen, fundera hur vinden blåser blir det inte.

En enligt mig intressant detalj är budgeten som det inte pratas så mycket om. Rent formellt är det ju skillnad på röstandet av en ny statsminister och röstandet om budgeten men mot bakgrund av 2014 och 2018 så har Norlén sagt att han lägger större vikt vid att den nya statsministern också kan göra det troligt att denne kan få igenom sin budget. Man vill undvika att den nye statsministern blir tvungen att regera med någon annan budget.

Om nu någon skulle undra. Sverige statsminister heter fortfarande Ulf Kristersson och regeringen sitter fortfarande kvar trots att den avgått.
Citera
2026-09-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Först måste de ju bilda regering. Jag är inte helt övertygad om att de ens har lyckats med det lagom till våren. Som Viktor Barth-Kron går igenom måste de först bena ut huruvida V ska få ministerposter eller inte. Löser de inte den knuten blir inte Magda statsminister.

Om man tar en kik på prognosmarknaderna, så verkar det som om ”marknaden” tror att V sannolikt kommer förlora sitt chicken race mot C huruvida V ska sitta i regeringen.

https://polymarket.com/event/next-prime-minister-of-sweden

https://polymarket.com/event/which-parties-will-be-in-next-swedish-government

Jag tänka mig en S minoritetsregering. Det kommer gå fortare denna gång. Antingen går det eller så Uffe chansen och går inte det så blir det extra val.

Jag ser S+(Olika alternativ) 65 procent, Tidö 30 procent (med centern), Annat 5 procent. Ex minoritets regering C eller extra val
Citera
2026-09-17, 15:49
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Du hatar verkligen Sverige och svenskar va? Du ser svenskhet som något man får på papper när man kliver över en nationsgräns? Du är en av alla förrädare. Tänk att du haft förfäder som dött för våra gränser och vårt folk. Nu vill du ge bort allt de kämpade för. Du är en skam. En quisling

Jag har förfäder , inte minst på den kvinnliga sidan, som kämpade för rösträtten, den fria aborten dagis för alla och jämställdhet. Det som idag förknippas med svenska värderingar men som då i samtliga fall motarbetades av den svenska högern.

Sverige har inte varit i krig på 200 år och på den tiden det begav sig så handlade det minst lika ofta om att tvingas delta i anfallskrig . Vår historia från den tiden är sannerligen inget att känna stolthet över. Soldaterna var oftast tvingade att dö för något som inte betydde något för dem Stormaktstiden var en tid av missär och elände för de allra flesta.. Det är först på 1800-talet som folk i allmänhet börjar känna sig "svenska".
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-09-17 kl. 15:51.
Citera
2026-09-17, 15:50
Medlem
invandrar-leffes avatar
Tips från experten;
S+Mp+V

V får ett par lättviktiga ministerposter i en regering som tvingas genomföra en så omfattande centerpolitik att v kommer att sitta och gräma sig över vad de gett sig in på.

För att c ska ge vika och godkänna en regering där v ingår kommer att krävas mycket stora eftergifter från Magda och hennes regering. Det är det enda vägen för c-ledningen att motivera stödet för sina egna väljare och regeringen kommer därefter att sitta i centerpartiets rävsax under resten av mandatperioden.
Det kommer knappast att bli någon miljadärskatt, bankskatter eller förbud mot vinster i välfärden.
Citera
2026-09-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Kan C släppa igenom en regering med MP på ministerposter? Isf kan de släppa igenom V!

Det handlar om hur partierna uppfattas av modern femiistisk vänster i storstäderna. Det handlar inte om hur partierna faktiskt är.
Citera
2026-09-17, 15:55
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
V har varit stödparti i evigheter utan att få ministerposter. Inget talar för att de skall få det i framtiden heller om de viker ned sig ännu en gång. Det enda rätta för V och det som är rättvist mot både deras egna väljare och andra väljare är att om de skall vara en del av regeringsunderlaget skall de sitta i regering.

Allt annat är att lura sig själva och skjuta sig i foten.

Många önskar förstås att de skall göra som föreslagits, men det är från en annan utgångspunkt än V: S och deras väljares.

Ja, Vänsterpartiet tappar all trovärdighet om de viker sig med tanke på vad de har sagt under en mycket lång tid nu.
Citera
2026-09-17, 15:56
Medlem
Radikalexorcists avatar
Det mest viktiga för Magdalena var att hon fick bli statsminister, det är det enda hon har pratat om under hela valet. Politiken är mindre viktig och det har hon också låtit oss alla förstå.

Ett helt land kommer att få lida svårt bara för att Maggan skulle få adda en till rubrik i sitt CV. Men "svenska folket" har sagt sitt och då blir det som det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in