2026-09-17, 10:09
Medlem
Amors avatar
Ser faktiskt ut att bli en ganska rejäl ökning. Mellan 0.35-0.40% kommer det landa på. Om jag känner Kasselstrand rätt kommer han slå på stora trumman kring detta.
Citera
2026-09-17, 10:15
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har kritiserat aFS mycket genom åren men de verkar åtminstone vara på rätt väg nu. Jag röstade på dem 2018 men de hade inte ens en lokalavdelning där jag bor, och sen hoppade alla av.
Vilket parti i svensk historia har drabbats av betydande avhopp, dödförklarats, motarbetats av avhoppare, angripits från höger och vänster, och ignorerats av etablissemanget men trots gjort sitt bästa val någonsin. Jo, AfS.

Att låta sig bli svartpillrad pga några tusen röster hit eller dit är mentalt efterblivet.

"Inget kan stoppa en ide vars tid är kommen"
Citera
2026-09-17, 10:25
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Dessa siffror vore ej ett fiasko om SD samtidigt hade fortsatt öka.
Men att SD kollapsar och AfS fick 0,1% av dessa är ett blackpill från helvetet.
Jag trodde absolut det fanns fler SD;are som var redo att rösta AfS men dessa har alltså valt soffan eller ÖP istället. Om det inte fanns någon AfS-reserv hos missnöjda SD;are var ska vi då ta rösterna??…
Enda man kan hoppas på nu är att ungdomen- den mest flyktiga väljarbasen av alla- kommer hålla kvar vid AfS till 2030.
Detta är ju helt sinnessjukt.
Om Alternativ för Sverige skulle hamna på 0,37 % som de ligger på just nu så skulle jag kalla det för ett dåligt resultat, men inte för ett fiasko. Partiet skulle då ändå öka med 0,11 % från det senaste valet och som sagt var göra sitt bästa riksdagsval hittills.
Citera
2026-09-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Om Alternativ för Sverige skulle hamna på 0,37 % som de ligger på just nu så skulle jag kalla det för ett dåligt resultat, men inte för ett fiasko. Partiet skulle då ändå öka med 0,11 % från det senaste valet och som sagt var göra sitt bästa riksdagsval hittills.

Igen; från vilket parti ska vi ta röster om inte SD?
Senast redigerad av Yavannanienna 2026-09-17 kl. 11:29.
Citera
2026-09-17, 13:37
Medlem
borojs avatar
Nu är jag inte AFSare själv, men har följt kampanjen till och från och tycker att Gustav fokuserade alldeles för mycket på utrikes frågor (NATO, EU osv.) i sitt kampanjande. Ja, det påverkar oss i Sverige såklart, men för gemene man så är det alldeles för långsiktiga frågor. De ser inte NATO och EU på sina gator, utan Mohammed. Om han hade gått all in på återvandringsfrågan så tror jag att det hade gått bättre, och de hade förmodligen fått mer medial uppmärksamhet.
Citera
2026-09-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj
Nu är jag inte AFSare själv, men har följt kampanjen till och från och tycker att Gustav fokuserade alldeles för mycket på utrikes frågor (NATO, EU osv.) i sitt kampanjande. Ja, det påverkar oss i Sverige såklart, men för gemene man så är det alldeles för långsiktiga frågor. De ser inte NATO och EU på sina gator, utan Mohammed. Om han hade gått all in på återvandringsfrågan så tror jag att det hade gått bättre, och de hade förmodligen fått mer medial uppmärksamhet.

Den tanken slog mig också. Men jag har nog landat i att det trots allt var rätt att lyfta de här frågorna.

Jag tror att många som drogs till AfS inser att frågor som NATO-anslutningen, DCA-avtal och Sveriges självständighet diskuteras alldeles för lite. Det handlar om att få folk att börja fundera på hur stort inflytande USA/Israel börjar få över svensk utrikes- och säkerhetspolitik, och hur exempelvis ett parti som SD förhåller sig till Israel.

Och de ökade ju trots allt i det här valet, så jag är inte alls säker på att ett ännu större fokus på återvandring hade gett ännu bättre resultat.

Att bara gå all in på återvandring tror jag är svårt om målet är att attrahera några större väljargrupper, eftersom det fortfarande av många ses som orealistiskt eller långt bort. Där tror jag att frågor som NATO, DCA avtal, Sveriges självständighet och vårt förhållande till USA och Israel kan vara mer gångbara.

De är frågor som diskuterar alldeles för lite, samtidigt som jag tror att de här frågorna kommer bli betydligt mer aktuella vad det lider. Då är det ju inte direkt fel att ha varit först med att lyfta dem och försöka få upp dem på den politiska dagordningen.
Citera
2026-09-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boroj

För mig var dessa frågor helt avgörande.

Även SD och moderaterna pratar väl om återvandring numera, för övrigt.
Citera
2026-09-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

På 8 år har man gått från 0,3% till kanske på sin höjd 0,4%.

En enorm seger enligt AFS
Citera
2026-09-17, 15:50
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Igen; från vilket parti ska vi ta röster om inte SD?
Jag är inte alls helt säker på att det är sverigedemokrater som politiskt står oss nationalister närmast. Under det senaste halvåret har jag här på Flashback startat ganska många trådar om Alternativ för Sveriges torgmöten och annat som de har gjort. De som har hatat och motarbetat Sveriges bästa nationalistiska parti överlägset allra mest har varit SD-boomergubbar. Om jag fick välja mellan att försöka övertyga en 18-årig vänsterpartistisk tjej eller en 69-årig SD-gubbe om att nationalismen är den rätta vägen att gå så hade jag valt den unga tjejen. Chansen att den unga tjejen skulle ändra åsikt hade varit mycket större än att den gamla SD-gubben skulle göra det.

"En röst på AFS är en bortkastad röst"

"Alternativ för sharia"

"Gustav Kasselstrand har sin tunga långt upp i Putlers röv"

"Israel är Mellanösterns enda demokrati"

"Gustav Kasselstrand är finansierad av Ryssland"

"Gustav Kasselstrand är finansierad av Iran"

"AFS kommer att få under 10 000 röster i valet"

SD-boomergubbar är de största fienderna till Alternativ för Sverige och svensk nationalism.
Senast redigerad av Offervilja 2026-09-17 kl. 16:03.
Citera
2026-09-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segelmannen2
En knapptryckning var då? Någon främlingsfientlig sida?
Så du menar att man inte är en riktig svensk om man röstar S eller V?

https://www.fokus.se/nyheter/ny-matning-s-och-v-far-80-procent-bland-muslimska-valjare

Så.
Be om ursäkt nu.
Citera
2026-09-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Jag är inte alls helt säker på att det är sverigedemokrater som politiskt står oss nationalister närmast. Under det senaste halvåret har jag här på Flashback startat ganska många trådar om Alternativ för Sveriges torgmöten och annat som de har gjort. De som har hatat och motarbetat Sveriges bästa nationalistiska parti överlägset allra mest har varit SD-boomergubbar. Om jag fick välja mellan att försöka övertyga en 18-årig vänsterpartistisk tjej eller en 69-årig SD-gubbe om att nationalismen är den rätta vägen att gå så hade jag valt den unga tjejen. Chansen att den unga tjejen skulle ändra åsikt hade varit mycket större än att den gamla SD-gubben skulle göra det.

"En röst på AFS är en bortkastad röst"

"Alternativ för sharia"

"Gustav Kasselstrand har sin tunga långt upp i Putlers röv"

"Israel är Mellanösterns enda demokrati"

"Gustav Kasselstrand är finansierad av Ryssland"

"Gustav Kasselstrand är finansierad av Iran"

"AFS kommer att få under 10 000 röster i valet"

SD-boomergubbar är de största fienderna till Alternativ för Sverige och svensk nationalism.

Håller med man får satsa på ungdomen. Det är lönlöst att försöka få en boomer att ändra åsikt om något.
Citera
2026-09-17, 20:39
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Detta gäller ju även sekulära iranier, eftersom de i egenskap av utomeuropeiska svartskallar är en annan, främmande och konkurrerande grupp i förhållande till svenskar. Svartskallar och svenskar är olika grupper med olika intressen.

Alla svartskallar har som organismer alltid ett egenintresse som står i strid med det svenska kollektivets intressen.
Sekulära iranier som bor utanför Iran är dessutom ofta kommunister och liberaler som bedriver skräckpropaganda mot den iranska "regimen" och ivrigt hejar på judiskt initierade angreppskrig, sanktioner och annan undergrävande verksamhet riktad mot deras hemland. Sällsynt motbjudande typer. Dessa är hör till de första man verkligen vill se deporterade av rent moraliska och känslomässiga skäl.
Senast redigerad av Magnet83 2026-09-17 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in