Citat:
Ursprungligen postat av
boroj
Nu är jag inte AFSare själv, men har följt kampanjen till och från och tycker att Gustav fokuserade alldeles för mycket på utrikes frågor (NATO, EU osv.) i sitt kampanjande. Ja, det påverkar oss i Sverige såklart, men för gemene man så är det alldeles för långsiktiga frågor. De ser inte NATO och EU på sina gator, utan Mohammed. Om han hade gått all in på återvandringsfrågan så tror jag att det hade gått bättre, och de hade förmodligen fått mer medial uppmärksamhet.
Den tanken slog mig också. Men jag har nog landat i att det trots allt var rätt att lyfta de här frågorna.
Jag tror att många som drogs till AfS inser att frågor som NATO-anslutningen, DCA-avtal och Sveriges självständighet diskuteras alldeles för lite. Det handlar om att få folk att börja fundera på hur stort inflytande USA/Israel börjar få över svensk utrikes- och säkerhetspolitik, och hur exempelvis ett parti som SD förhåller sig till Israel.
Och de ökade ju trots allt i det här valet, så jag är inte alls säker på att ett ännu större fokus på återvandring hade gett ännu bättre resultat.
Att bara gå all in på återvandring tror jag är svårt om målet är att attrahera några större väljargrupper, eftersom det fortfarande av många ses som orealistiskt eller långt bort. Där tror jag att frågor som NATO, DCA avtal, Sveriges självständighet och vårt förhållande till USA och Israel kan vara mer gångbara.
De är frågor som diskuterar alldeles för lite, samtidigt som jag tror att de här frågorna kommer bli betydligt mer aktuella vad det lider. Då är det ju inte direkt fel att ha varit först med att lyfta dem och försöka få upp dem på den politiska dagordningen.