2026-09-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Men en teologisk debatt vinner knappast några val så är rätt övertygad om att Jomshof inte raggar nya väljare.
Jag kan uppskatta Jomshofs utgångdpunkt (ateism, sekularism, religionsktitik inklusive islamkritik) mycket men tror precis som du att han med detta fokus inte alls kommer att locka nya röster.
Vad som kan locka vet jag inte? Vad fungerar utomlands i andra jämförbara länder?
Citera
2026-09-17, 13:11
Avslutad
SD har fokuserat på att "vinna över nya väljare" istället för att jobba för att hålla kvar dom väljare man redan har.

Att SD t.ex. gör reklam på arabiska och mutar somalier med guld och gröna skogar för att få deras röst leder snarare till att de förlorar fler gamla väljare än de får nya.

Dom borde ha varit nöjda med 20% och gjort allt de kunnat för att göra dessa väljare glada.

Allt snack om att "locka nya väljare" är bara bullshit, politik är ett nollsummespel.
Gör man något som gör en ny person glad så finns det någon gammal som inte uppskattar detta, tillslut har SD bytt ut all sin politik och är en kopia av S eller M.
Senast redigerad av Twitterturken 2026-09-17 kl. 13:16.
Citera
2026-09-17, 13:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zypadera
Det är lätt för en politiker att säga"ta de jobb som finns". Då kan de själva göra det.
Vad skulle de säga istället då? ”Ta inte de jobb som finns? Eller ”Ta de jobb som inte finns”?
Citera
2026-09-17, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
SD har fokuserat på att "vinna över nya väljare" istället för att jobba för att hålla kvar dom väljare man redan har.

Att SD t.ex. gör reklam på arabiska och mutar somalier med guld och gröna skogar för att få deras röst leder snarare till att de förlorar fler gamla väljare än de får nya.

Dom borde ha varit nöjda med 20% och gjort allt de kunnat för att göra dessa väljare glada.

Allt snack om att "locka nya väljare" är bara bullshit, politik är ett nollsummespel.
Gör man något som gör en ny person glad så finns det någon gammal som inte uppskattar detta, tillslut har SD bytt ut all sin politik och är en kopia av S eller M.

Om målet var att hålla sej runt 20 % och försöka öka skulle dom aldrig satt sej i Tidöavtalet utan
fortsatt varit i opposition och kört hårt mot både vänster och höger.
Så länge dom var i opposition och ett missnöjesparti så gick det framåt.

Dom hade kunnat pressa både M & S till att anta deras politik för att inte tappa fler väljare.
Citera
2026-09-17, 13:29
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
liggeren del i det men SD måste bli aggressivare nu när Svensk Folket har skjutit sig själva i foten
där blir Jomshof en bra lösning.

Jag gissar ju bara men är det så att SD har ett par procent soffliggare så bör ju det vara den lägst hängande frukten, jag menar kan V få arbetsskygga invandrare att dra sig till vallokalen så ska det väl gå att få nån med ölmage att ta sig dit också. Kanske är det Jomshof som hade kunnat mobiliserat den typen av väljare.

Jag personligen är ju innerligt trött på att svenska politiker ödslar tid på religion, mellanöstern och pissfrågor. Stäng gränsen, klipp bidragen så löser sig ju Israels krig och Islams utbredning.
Citera
2026-09-17, 13:31
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Jag kan uppskatta Jomshofs utgångdpunkt (ateism, sekularism, religionsktitik inklusive islamkritik) mycket men tror precis som du att han med detta fokus inte alls kommer att locka nya röster.
Vad som kan locka vet jag inte? Vad fungerar utomlands i andra jämförbara länder?

Jag går alltid högstadie ateist-vibbar av det eviga fokuset... Been there done that osv

Bra fråga - jag tror att man ska förstå att svenska väljare är rätt annorlunda än många andra länder. Vi är ju rätt obildade politiskt överlag.
Citera
2026-09-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Så man är villig att rösta på SD men vill inte att dom skall ha ministerposter ,känns inte särskilt logiskt!

Det var inte så jag skrev. De som inte alls vill ha SD-ministrar har troligen avstått ifrån att rösta eller valt något parti utanför Tidö. Väljer man däremot M så får sannolikt SD färre ministrar.
Citera
2026-09-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Mer övervakning tilltalar rädda gamlingar men det är inte bara sådana som röstar SD. Yngre väljare är inte lika exalterade över massövervakning, en polis i varje buske och olika lagstiftning för kvinnor och män. Sånt spelar in mer än vad man tror. A-kassan har också spelat in naturligtvis.

Tja där fick du ju rätt också, det visar sig vara just bland unga som SD har tappat. Just integritet och framförallt online är viktiga frågor för de yngre, som också i hög utsträckning opponerar sig mot chatcontrol och id-kontroller på sociala medier.
Citera
2026-09-17, 13:59
Medlem
Sägs att f.d Bondepartiet skall byta namn från Stureplans Centern Till:Vänster Centern🤯🤯🤯🤯🤯🛸
Senast redigerad av Bajsolle2 2026-09-17 kl. 14:21.
Citera
2026-09-17, 14:18
Medlem
Dessvärre lät Åkesson som en papegoja och inga vidare nyheter. Samt så är det alltid någon som strular i SD och lyckas hamna på förstasidorna vilket drar ner förtroendet. Frånsett det så vill uppenbart en majoritet ha gängkriminalitet, bidrag och feminism. De dumma svenskarna har blivit utmanövrerade av muslimer……
Citera
2026-09-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jomshof berättar lite om detta.... det behöver mer tid.

"Richard Jomshof (SD): "En rödgrön regering är totalt livsfarlig"
https://www.youtube.com/watch?v=TTXD6J3xkjo
Ah ja såklart!

De har tid att försvinna bort som det värdelösa skitparti dom är. Dom kan ju alltid kampanja i israel, de verkar ha mest lojalitet dit.
Citera
2026-09-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Maggan
Dessvärre lät Åkesson som en papegoja och inga vidare nyheter. Samt så är det alltid någon som strular i SD och lyckas hamna på förstasidorna vilket drar ner förtroendet. Frånsett det så vill uppenbart en majoritet ha gängkriminalitet, bidrag och feminism. De dumma svenskarna har blivit utmanövrerade av muslimer……
Det tråkiga med "förlusten" är att SD inte tog chansen när Såssarna vacklande/fiasko och klantade till det så innihelvette med tveksamma bokköp , knarkande Poliser i bil m.m nått man med arslet kunnat räkna ut skulle få konsekvenser det handlade inte om att några stödröstat på ett litet skitparti utan slapphet i leden och inget annat!
- Nu straffas Vi Sverigevänner med att lida pin med komunister och andra knäppgökar i fyra år till medans såssarna åker värden runt och skämmer ut Sverige och gösslar med våra skattepengar, Die dumme Schwäden
Nu har SD råd att släppa fram Jomshof som kan tala klarspråk.
Senast redigerad av Bajsolle2 2026-09-17 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in