2026-09-16, 03:03
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Citat:
Ursprungligen postat av wonobi2021
Kan du citera från Biblen där det står att gud mördar?
[...]

Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen.
Andra Moseboken 12:29

Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.
Första moseboken 6:7

Den fiktiva karaktären ”Gud” utfärdar dödstraff för homosexuella, olydiga barn, hädelse, att jobba på vilodagen och många fler offerlösa ”brott”. Behöver jag citera detta också?

I Första Samuelsboken 15:13 kan vi läsa hur Gud beordrar ett folkmord. Även spädbarnen skall dödas:

Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Behöver du fler exempel? [...]

Citat:
Du verkar ha byggt upp ett enormt halmstråslott och befolkat det med halmstrågubbar som ska föreställa mig och kräver att jag ska befinna mig där?
[...]

Snacka om att ducka!
Du (wonobi2021) bad om citat och du fick citat. Så, enkelt uttryckt; Gud är en massmördare! Och bibeln borde inte utgöra något sorts moraliskt rättesnöre för någon. Och när vi ändå är inne på det där med vad som står i den där boken eller inte. Står det någonstans (uttryckligen) att abort är mord??

Edit:
Eller som du själv skulle ha uttryckt det:
"Kan du citera från Biblen där det står att abort är detsamma som mord?"
Senast redigerad av d00rkey 2026-09-16 kl. 03:12.
Citera
2026-09-16, 03:09
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Abort är mord. Fler frågor?

Det var inte frågan!
Frågan var/är huruvida du anser att din Gud mördade när han tog livet av alla förstfödda i Egypten?

Denna (specifika) fråga kan du uppenbarligen inte svara på eftersom du antagligen (liksom jag) har en naturligt inneboende högre stående moral än din Gud!?
Citera
2026-09-16, 03:56
Medlem
zombie-nations avatar
Ofta religiösa som är emot abort. Jag fattar inte det. De behöver ju inte själva göra en abort på sig. Så då har de ju tagit sitt ansvar. Och aborterade foster kommer väl till himlen, det är ju skitbra för dem att de inte behöver vara på jorden först.

Det är konstigare att ateister som tror på ett enda liv gladeligen aborterar.

I vilket fall lite kul att de sjöng kampsånger.
Citera
2026-09-16, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Snacka om att ducka!
Du (wonobi2021) bad om citat och du fick citat. Så, enkelt uttryckt; Gud är en massmördare! Och bibeln borde inte utgöra något sorts moraliskt rättesnöre för någon. Och när vi ändå är inne på det där med vad som står i den där boken eller inte. Står det någonstans (uttryckligen) att abort är mord??

Edit:

Ja om bibeln ska vara den perfekta moraliska guiden i de här frågorna, så kan man inte dra slutsatsen varken att abort är mord eller att mord överhuvudtaget är något dåligt.
Det går liksom inte att hänvisa till det femte budordet när Bibeln samtidigt är fullproppad med instruktioner om vem som ska stenas ihjäl för vilket låtsasbrott. Om man godtyckligt cherrypickar vissa verser och ignorerar andra, så har man automatiskt erkänt att man använder någon annan måttstock än bibeln.

Det står heller ingenstans i bibeln att abort är mord. Och även om det gjorde det så hade det varit fullkomligt irrelevant. ”Det står här i en bok författad av vidskepliga människor för tusentals år sedan” är inte ett argument man behöver ta hänsyn till, oavsett vilken fråga som diskuteras.
Citera
2026-09-16, 19:51
Medlem
Citat:
Snacka om att ducka!
Osammanhängande dravel.

Citat:
Edit:
Du får läsa själv så hittar du.
Citera
2026-09-16, 23:26
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
[...]
Det står [...] ingenstans i bibeln att abort är mord. Och även om det gjorde det så hade det varit fullkomligt irrelevant. ”Det står här i en bok författad av vidskepliga människor för tusentals år sedan” är inte ett argument man behöver ta hänsyn till, oavsett vilken fråga som diskuteras.

Jag instämmer verkligen, helt och hållet.
Det jag var ute efter med min fråga var bara att få de där vidskepliga konspirationsteoretikerna att kanske förstå att deras Bibel fullkomligt kryllar av motsägelser och inkonsekvens, och att de flesta religiösa verkligen väljer och vrakar bland olika passager ur boken för att låtsas som att den (eventuellt) skulle utgöra någon sorts rättesnöre. (Att låtsas är ju också de religiösas främsta egenskap.)
Senast redigerad av d00rkey 2026-09-16 kl. 23:31.
Citera
2026-09-16, 23:29
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Osammanhängande dravel.
[...]

Tack!
Jag uppskattar din moraliska resning i frågan.
Hoppas nu bara att du slipper att den "resningen" skulle drabba något annat organ än den uppenbarligen lilla hjärna du besitter.
Citera
2026-09-16, 23:54
Medlem
Citat:
Jag instämmer verkligen, helt och hållet.
Det jag var ute efter med min fråga var bara att få de där vidskepliga konspirationsteoretikerna att kanske förstå att deras Bibel fullkomligt kryllar av motsägelser och inkonsekvens, och att de flesta religiösa verkligen väljer och vrakar bland olika passager ur boken för att låtsas som att den (eventuellt) skulle utgöra någon sorts rättesnöre. (Att låtsas är ju också de religiösas främsta egenskap.)

Japp. Sanningen är att om man verkligen skulle utgå från Bibeln när man tar moraliska beslut, så hade man utan någon som helst tvekan blivit inspärrad på livstid i fängelse. T.o.m om man befann sig i någon av de mest brutala teokratierna i världen.
Citera
2026-09-17, 00:12
Medlem
Citat:
Tack!
Jag uppskattar din moraliska resning i frågan.
Jag försöker men tvivlar på att jag kan nå dig. Jag pratar mest med de andra som hyser tvivel i frågan om det är mord att mörda.

Citat:
Hoppas nu bara att du slipper att den "resningen" skulle drabba något annat organ än den uppenbarligen lilla hjärna du besitter.
Att ifrågasätta motståndarens intelligens är ditt argument för abort? Personpåhopp och hot om utfrysning må ha övertygat dig om att mord inte är mord, men det är inte normativt för oss andra.
Citera
2026-09-17, 09:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Vart står ni i denna polariserade fråga?

Svenska abortlagstfitning är en rimlig avvägning.

Citat:
hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Då är din fru korkad. Om man på fullaste allvar anser att en befruktad cell eller cellsamling har samma människovärde som en född människa så har man såklart ingen som helst rätt att döda en ofödd människa bara för att man blivit våldtagen. Lika lite som hon har rätt att ta en pistol och skjuta en random person på gatan bara för att hon blivit våldtagen.
Citera
2026-09-17, 09:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vi är alla utrustade med intellekt som kan avgöra vad mord är.

Perfekt. Definiera vad ett mord är, är du snäll.
Citera
2026-09-17, 10:26
Medlem
Citat:
Jag försöker men tvivlar på att jag kan nå dig. Jag pratar mest med de andra som hyser tvivel i frågan om det är mord att mörda.

Att ifrågasätta motståndarens intelligens är ditt argument för abort? Personpåhopp och hot om utfrysning må ha övertygat dig om att mord inte är mord, men det är inte normativt för oss andra.

Du har ju inte överhuvudtaget presenterat några argument för att abort är mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in