2026-09-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Abort = fostermord.
5. budet lyder: "Du skall inte mörda".

Så ditt argument för att abort är mord, är att mord är förbjudet?
Du kanske själv ser att detta är ett cirkelargument eller har jag för höga tankar om dig då?
Citera
2026-09-15, 09:32
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonobi2021
[...]
Vi är alla utrustade med intellekt som kan avgöra vad mord är. Det intellektet är stört när någon misstar anus för ett sexsorgan eller prickskytte på svältande barn för självförsvar.

Så du menar alltså, på riktigt, att om man gillar ett finger i rumpan eller att proppa in en buttplug där ibland, så kan man inte avgöra vad som är ett mord??

Du är ju i så fall betydligt mer störd än de som gillar dylika "anala" lekar!
Citera
2026-09-15, 09:42
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Så ditt argument för att abort är mord, är att mord är förbjudet?
Du kanske själv ser att detta är ett cirkelargument eller har jag för höga tankar om dig då?

Tillåt mig tvivla på att hen begriper det där med cirkelargument eller -resonamang.

Det fungerar ju så, för en del, att "Bibeln är sanningen och därför är allt som står i Bibeln sant". Men då återkommer frågan om Gud är en massmördare av småbarn därför att han/hon/den/det tog livet av småbarn i Egypten t ex? Men det funkar väl så att Gud är själva det högsta av moral och därför är det helt moraliskt att mörda småbarn, fast bara om man heter Gud (.. kanske?).
Citera
2026-09-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Tillåt mig tvivla på att hen begriper det där med cirkelargument eller -resonamang.

Det fungerar ju så, för en del, att "Bibeln är sanningen och därför är allt som står i Bibeln sant". Men då återkommer frågan om Gud är en massmördare av småbarn därför att han/hon/den/det tog livet av småbarn i Egypten t ex? Men det funkar väl så att Gud är själva det högsta av moral och därför är det helt moraliskt att mörda småbarn, fast bara om man heter Gud (.. kanske?).

Ja det verkar faktiskt vara så det fungerar. Man förstår å ena sidan att saker som barnamord och slaveri är fruktansvärda handlingar, men när Gud gör det blir det på något magiskt vis goda handlingar.
Samtidigt menar man att vi som inte tror att Bibeln är sann, inte har någon grund vår moral.
Citera
2026-09-15, 13:53
Medlem
Citat:
Fullständigt obegripligt.
Vett låter fullständigt obegripligt för den som saknar vett.

Citat:
Kan du bara svara på frågan istället, eller var den för komplicerad?
Abort är mord. Fler frågor?
Citera
2026-09-15, 13:59
Medlem
Citat:
Om du håller med om att din påhittade gud är en mördare, vad är då problemet med att ”sitta och döma sin skapare” som du uttryckte det?
Du läser mina inlägg...

Citat:
Tycker du att Bibeln är en bra moralisk guide?
...som fan läser Biblen.

Citat:
Nej alla har uppenbarligen inte förmågan att resonera rationellt.
Inkluderar det judar och HBTQ? Då är du antsemit och transfob.

Citat:
En del är religiöst hjärntvättade och kommer inte mycket längre i sina tankar än ”det står så i den här gamla boken”.
Din åsikt är inte normativ för verklighetsuppfattning. Du tycker att religion är hjärntvätt, jag vet att abort är mord.
Citera
2026-09-15, 14:00
Medlem
Citat:
Så du menar alltså, på riktigt, att om man gillar ett finger i rumpan eller att proppa in en buttplug där ibland, så kan man inte avgöra vad som är ett mord??
Jag menar att när man väl tycker att barnmord är självförsvar så funkar analen som ett sexorgan.

Citat:
Du är ju i så fall betydligt mer störd än de som gillar dylika "anala" lekar!
Du menar att det är psykologiskt stört att inte mörda barn.
Citera
2026-09-15, 16:36
Medlem
Citat:
Du läser mina inlägg...

...som fan läser Biblen.

Så du håller inte med om att det är mord att ha ihjäl alla förstfödda i Egypten?
Du verkar väldigt förvirrad. Du citerade ursprungligen den delen av mitt inlägg som handlade om just den bibliska berättelsen (att ha ihjäl barn som gått igenom hela graviditeten) och svarade ”det är mord”.
Men du kanske menar att de förstfödda i Egypten inte gått igenom hela graviditeten? Eller att helt andra måttstockar gäller när det är din gud som mördar barn?

Citat:
Inkluderar det judar och HBTQ? Då är du antsemit och transfob.

Nej jag pratade här om religiösa fundamentalister likt dig själv. Ni har bevisligen väldigt svårt för att föra en rationell diskussion.
Vad har det med judar att göra?

Citat:
Din åsikt är inte normativ för verklighetsuppfattning. Du tycker att religion är hjärntvätt, jag vet att abort är mord.
Det du tror att du vet, bygger helt och hållet på irrationella religiösa föreställningar.

Abort är inte mord enligt någon definition.
Att döda alla förstfödda i Egypten är däremot mord.
Citera
2026-09-15, 19:57
Medlem
Citat:
Så du håller inte med om att det är mord att ha ihjäl alla förstfödda i Egypten?
Du verkar väldigt förvirrad. Du citerade ursprungligen den delen av mitt inlägg som handlade om just den bibliska berättelsen (att ha ihjäl barn som gått igenom hela graviditeten) och svarade ”det är mord”.
Men du kanske menar att de förstfödda i Egypten inte gått igenom hela graviditeten? Eller att helt andra måttstockar gäller när det är din gud som mördar barn?
Kan du citera från Biblen där det står att gud mördar?

Citat:
Nej jag pratade här om religiösa fundamentalister likt dig själv. Ni har bevisligen väldigt svårt för att föra en rationell diskussion.
I en rationell diskussion så är det lättast att diskvalificera sig själv genom att skriva som du.

Citat:
Vad har det med judar att göra?
Abort är en judisk dygd.

Citat:
Det du tror att du vet, bygger helt och hållet på irrationella religiösa föreställningar.
Se ovan.

Citat:
Abort är inte mord enligt någon definition.
Om abort inte är mord så kan du ge mig din adress så kommer jag dit och tar allt av värde och så kan vi kalla det inte rån utan välgörenhet.

Citat:
Att döda alla förstfödda i Egypten är däremot mord.
Ditt argument att abort inte är mord är att det dog barn i Egypten?
Citera
2026-09-15, 20:23
Medlem
Citat:
Kan du citera från Biblen där det står att gud mördar?

Vid midnatt dräpte Herren alla förstfödda i Egypten, den förstfödde sonen till farao på tronen lika väl som den förstfödde sonen till fången i fängelsehålan, och även allt förstfött bland boskapen.
Andra Moseboken 12:29

Människorna som jag har skapat skall jag utplåna från jordens yta, och med dem alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar. Jag ångrar att jag gjorde dem.
Första moseboken 6:7

Den fiktiva karaktären ”Gud” utfärdar dödstraff för homosexuella, olydiga barn, hädelse, att jobba på vilodagen och många fler offerlösa ”brott”. Behöver jag citera detta också?

I Första Samuelsboken 15:13 kan vi läsa hur Gud beordrar ett folkmord. Även spädbarnen skall dödas:

Dra nu ut och krossa amalekiterna och vig dem åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor.

Behöver du fler exempel? Detta är alltså boken du utgår ifrån när du drar slutsatsen att abort är mord?

Citat:
I en rationell diskussion så är det lättast att diskvalificera sig själv genom att skriva som du.
I en rationell diskussion är religiösa föreställningar fullkomligt irrelevanta.

Citat:
Abort är en judisk dygd.
Jag förstår. Du är inte bara religiöst hjärntvättad utan dessutom en foliehatt.

Citat:
Om abort inte är mord så kan du ge mig din adress så kommer jag dit och tar allt av värde och så kan vi kalla det inte rån utan välgörenhet.
Vilken urbota korkad jämförelse.

Citat:
Ditt argument att abort inte är mord är att det dog barn i Egypten?
Nej. Uppfattningen att abort är mord är till största delen religiöst motiverad. Då är det ganska relevant att den religiösa urkunden innehåller sida efter sida med information om hur Gud mördar barn och beordrar att barn ska mördas.

Bevisbördan är din för att abort är mord.
Citera
2026-09-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Idag var jag på den kristna sammankomsten på Norra Bantorget i Stockholm som gick under parollen "Ja till livet - Nej till abort"

Vart står ni i denna polariserade fråga?

Här finns ett klipp med ett inledande tal och anförande emot abort och ja till livet:

Länk till mitt klipp på YouTube
https://youtu.be/O14dkeVCU08

Tycker ni att sådana här sammankomster kommer upp till riksmedia eller förblir det endast en underground-rörelse och företeelse?

Själv är jag för sådana här sammankomster eftersom jag tycker att det talas väldigt lite om de människor som står upp för livet. De flesta tillhör liksom jag själv ett kristet sammanhang och jag måste säga att jag samtalade med min fru innan denna sammankomst och hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Vad tycker ni om detta argument?
Är ni för eller emot?
Kan ni motivera?
Kristna som er är få i Sverige tack gode gud,
Citera
2026-09-15, 20:33
Medlem
Du verkar ha byggt upp ett enormt halmstråslott och befolkat det med halmstrågubbar som ska föreställa mig och kräver att jag ska befinna mig där?
jag citerar dig, "nej".
Citat:
Nej.
Bevisbördan är din för att abort är mord.
Nej, abort är mord. Vill bevisa att abort inte är mord så kan jag övertyga dig om att jorden är platt.
Senast redigerad av wonobi2021 2026-09-15 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in