2026-09-05, 17:19
Medlem
Idag var jag på den kristna sammankomsten på Norra Bantorget i Stockholm som gick under parollen "Ja till livet - Nej till abort"

Vart står ni i denna polariserade fråga?

Här finns ett klipp med ett inledande tal och anförande emot abort och ja till livet:

Länk till mitt klipp på YouTube
https://youtu.be/O14dkeVCU08

Tycker ni att sådana här sammankomster kommer upp till riksmedia eller förblir det endast en underground-rörelse och företeelse?

Själv är jag för sådana här sammankomster eftersom jag tycker att det talas väldigt lite om de människor som står upp för livet. De flesta tillhör liksom jag själv ett kristet sammanhang och jag måste säga att jag samtalade med min fru innan denna sammankomst och hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Vad tycker ni om detta argument?
Är ni för eller emot?
Kan ni motivera?
Citera
2026-09-05, 17:20
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Sex är livet.
Ungar är döden.
Ja, det är väl kul i början, men så tröttnar man på skrik och blöjbyten.
Och sedan blir det ännu värre.
Citera
2026-09-05, 17:26
Medlem
Tycker det ofödda barnet ska få rättigheter
Citera
2026-09-05, 17:30
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
och hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Kan ni motivera?
Barnens bästa?
Det finns ju massor av barn som föds till världen med hemska föräldrar, knarkare och narcissister och med allehanda sjukdomar i generna. Tillochmed Sverigedemokrater.

Skulle det vara bättre än att komma till världen där Brad Pitt våldtagit Jennifer Aniston?
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-09-05 kl. 18:05.
Citera
2026-09-05, 17:32
Medlem
Finns redan 1200 trådar om abort.

Tycker folk har rätt att demonstrera som de vill och är glad att de själva kan välja bort abort bäst fan de vill om de tycker det är dåligt och att andra som inte delar deras religiösa syn på saken kan fatta sina egna beslut.

Det är egentligen en av de bästa sakerna med Sverige. Är du en religiös rövhatt kan du i princip leva ditt liv som du vill så länge du inte kräver att andra ska leva sina liv som du vill.
Senast redigerad av Varmboga-10.2 2026-09-05 kl. 17:35.
Citera
2026-09-05, 17:45
Medlem
proconsuls avatar
Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Beslutet är hennes och hennes enbart. Kristna jävla tomburkar som tycker de har rätt att lägga sig i kan dra åt helvete.
Citera
2026-09-05, 18:06
Avslutad
Jag är inte kristen men några följdfrågor kan vara på sin plats..

- Känner barnet smärta när det dödas?
- Hur gamla barn i magen bör dödas?
- Är vi beredda att få en massa övergivna barn på barnhem om abort inte tillåts?

Innan hjärnan har utvecklats ordentligt bör man kunna döda barnet utan moraliska betänkligheter, men efter det blir saken mer problematisk.
Citera
2026-09-05, 18:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excavation

- Är vi beredda att få en massa övergivna barn på barnhem om abort inte tillåts?

Innan hjärnan har utvecklats ordentligt bör man kunna döda barnet utan moraliska betänkligheter, men efter det blir saken mer problematisk.
Hjärnan utvecklas väl hela tiden hos födda och ofödda. Vad är en ordentligt utvecklad hjärna? När barnet kan prata? När det har självmedvetande?
Citera
2026-09-05, 18:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excavation

Det är inte barn som aborteras, det är foster. De är betydligt mindre utvecklade än en gris eller en ko som de flesta abortmotståndare inte har några problem med att mörda.

Forskningen visar att foster sannolikt inte kan känna smärta under de tidiga veckorna av graviditeten, men frågan är komplex och gränserna diskuteras. Enligt Statens medicinsk-etiska råd och internationell expertis saknar ett foster den neurologiska mognad som krävs för att uppleva smärta under tidig graviditet.
Senast redigerad av proconsul 2026-09-05 kl. 18:17.
Citera
2026-09-05, 18:16
Medlem
triptykens avatar
Omöjlig fråga att svara exakt.

Det enda möjliga är att fokusera på kvinnans rätt till sin kropp eftersom alternativet är för problematiskt i förlängningen. Det ni kunde protesterat för är att man ska investera statligt i manliga p-piller som ligger och surrar i ett evighetsinferno av legala krumbukter. Säkrare än kvinnliga, mer effektiva, enklare att använda men sitter glatt fast eftersom "intresset inte är stort nog".

Med er hjälp hade den kanske gått igenom och aborter hade sjunkigt enormt.

Men antar att det viktiga är fördömmandet av ofrälse, inte frälsandet av dom okända som alla andra moderna identitets-kristna?
Citera
2026-09-05, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hjärnan utvecklas väl hela tiden hos födda och ofödda. Vad är en ordentligt utvecklad hjärna? När barnet kan prata? När det har självmedvetande?

Rent biologiskt sker det nog tidigt i graviditeten skulle jag tro. Och jag menar när hjärnan har utvecklats till något som är fungerande, t ex till att känna av smärta. Jag såg ett inslag från USA där man menade att abort kan utföras ända fram till födseln genom att köra ett metallspik i huvudet på bebisen. Det tyckte jag verkade barbariskt.

Men å andra sidan brukar väl en del offra födda spädbarn åt Molok genom att bränna ihjäl dem. Sån är världen vi lever i.
Citera
2026-09-05, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är inte barn som aborteras, det är foster. De är betydligt mindre utvecklade än en gris eller en ko som de flesta abortmotståndare inte har några problem med att mörda.

Forskningen visar att foster sannolikt inte kan känna smärta under de tidiga veckorna av graviditeten, men frågan är komplex och gränserna diskuteras. Enligt Statens medicinsk-etiska råd och internationell expertis saknar ett foster den neurologiska mognad som krävs för att uppleva smärta under tidig graviditet.

Det där är en språklig distinktion som tillkommit för att göra dödandet lättare. Jag säger inte att jag är emot att kvinnan dödar sitt barn så länge det sker tidigt i graviditeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in