2026-09-16, 22:49
Medlem
Är någon förvånad över C? Fick vi inte rapporter för några år sedan att fruntimmerna med annie lööf i spetsen hade skapat en stor mobbarkultur och toxisk arbetsmiljö inom centerpartiet? Det här låter ju som en förlängning av den mentaliteten
Citera
2026-09-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grattan
Tror mest på S+MP+C med stöd av V.

Centern vet att om man viker sig för vänstern så finns man inte kvar efter nästa val. Vänstern verkar ju komma undan med vad som helst med tanke på hur man ökat efter alla petningar osv.

Samtidigt vet vänstern om att babbarna röstar som släkten eller imamerna säger åt dom. Dom skiter totalt i om V sitter i regeringen eller inte.

Finns så klart chans att C går till tidö och SD sätter sig som stödparti, man kan ju alltid hoppas.

Men vad är det för fullfjädrade kommunisthatare C är, som ändå räknar sig till det röda blocket? Verkar schizofrent minst sagt. Det är ett pedofilkramarparti och antikommunistparti, Stureplans-C m.m.. Tror egentligen inte någon tycker att det partiet har någon identitet .
Citera
2026-09-16, 22:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Känner mig uppgiven, bryr mig inte om vem som vinner. Landet är förlorat oavsett. Folket vill inte att Sverige ska tillhöra svenskarna. Bäst vore om vi dela upp landet så alla får det de vill. Sverige är en för splittrad nation för att vi ska kunna leva i harmoni. Finns ingen patriotism kvar, inget att enas kring, inget att försvara. Vi är bara en grupp människor som tillhör något man benämner ”Sverige”, men finns inget gemensam bild av vad det är. Är det svenskt? Multikulturellt? Islamskt? Pride? Ingen vet. Om ryssen kommer, förklara för mig vad det är jag ska försvara. Ingen kommer kunna förklara det, det lovar jag.

Det bästa du kan göra nu är att omgående skaffa dig en billig bostad i ett valfritt europeiskt land med mer balanserad invandringspolitik. Då kan du dra härifrån precis när du vill. Senare, t.ex. när du närmar dig pensionsåldern, så flyttar du från Sverige permanent. Så har jag lagt upp det och det känns skitbra.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-16 kl. 22:59.
Citera
2026-09-16, 22:53
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Hur ska Elisabet Tandsjuka kunna förklara för hennes näringslivskompisar och lobbyister inom näringslivet att hon numera ligger i säng med V? Känns som ett otroligt märkligt upplägg, speciellt med tanke på hennes egen bakgrund och karriär.
Japp det är komiskt. Hon är, som du säger, en karriärist med starka kopplingar till näringslivet, vilket innebär att det är helt uteslutet för henne att rösta fram en vänsterbudget där C har litet inflytande. Hennes utmaning är att blidka både partistyrelsen och hennes vänner i näringslivet. Lycka till med det utifrån de förutsättningar som nu råder säger jag bara

Citat:
C röstar oftare med SD än S
Publicerad 13 november 2025
Centerpartiet röstar oftare med Tidöpartierna än med oppositionspartierna i riksdagen – och är mer överens med SD än med S.

Det visar en ny kartläggning från SVT.

Trots det ligger den röda linjen mot SD fast.

– Vi står väldigt långt ifrån Sverigedemokraterna, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Centerpartiets avgående partiledare Anna-Karin Hatt har gjort tydligt att sakpolitiken ska avgöra vilka Centern väljer att samarbeta med.

Samtidigt har ett samarbete med Tidöpartierna uteslutits så länge Sverigedemokraterna är en del av regeringsunderlaget.

När Elisabeth Thand Ringqvist presenterades som valberedningens förslag på nästa partiledare var hon bestämd kring att linjen mot SD ligger fast.

– En röst på Centerpartiet är en röst för att säga nej till Sverigedemokraternas inflytande i svensk politik. Det finns stora sakpolitiska skillnader oavsett om det gäller jobben eller klimatet, sa Elisabeth Thand Ringqvist då.

Men när SVT tittar närmare på hur C har röstat i riksdagen så blir det tydligt vilka partier Centerpartiet haft mest gemensamt med under mandatperioden.

”Politik är komplext”
I varannan omröstning har Centerpartiets riksdagsledamöter röstat likadant som regeringspartierna M, KD och L.

Partiet röstar också mer likt Sverigedemokraterna (40 procent) än Socialdemokraterna (37 procent), visar kartläggningen.

– Man ska förstå det på det sättet att politik är komplext, säger riksdagsledamoten Alireza Akhondi (C).

I det tunga finansutskottet är skillnaden ännu större. Där röstar C likadant som S i 27 procent av omröstningarna, medan C och SD röstar ihop i 47 procent av fallen.

Även i viktiga justitieutskottet är C mer överens med SD än med S.

”Vi står långt från SD”
– Den är lite rolig, säger Elisabeth Thand Ringqvist om statistiken.

Varför är det så himla problematiskt att ha ett samarbete med Sverigedemokraterna?

– Vi står väldigt långt ifrån Sverigedemokraterna både när det gäller värderingsmässigt och viktiga sakpolitiska frågor. Allt som har med klimatet att göra så röstar vi helt olika, säger hon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-rostar-oftare-med-sd-an-s
Citera
2026-09-16, 22:54
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
C säger nej till alla som har samarbetat med Sd.
Då kan ju V säga nej till ett "Liberalt" pedofilparti å sin sida.
Och sondera terrängen med S, Mp, kd, L
Citera
2026-09-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Alternativet är en V+S+MP-regering med ett C som röstar JA eller lägger ner sina röster. Det skulle också funka men då blir regeringen ännu svagare. Då står regeringen på vänsterkanten och tittar mot C (med L+KD+M+SD BAKOM C - ivrigt ryckande i C och att C ska rösta Nej).

Så fort minsta förslag från V kommer så kommer C rösta nej och det går inte igenom.

Nej - jag tror på S+MP+C med V:s godkännande (Ja eller lägga ner rösterna) - då har vi en regering.
Skulle vilja se hur C:s väljare och företagen skulle reagera om C röstar på en vänsterbudget (V måste ha fått lite godsaker för att lägga sig på mattan) i stället för en borgerlig budget som då säkert också har sockrats och specialsytts för C:s käpphästar.
Senast redigerad av lont 2026-09-16 kl. 22:58.
Citera
2026-09-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det självklara är naturligtvis V, S och MP som tolereras av C. Anledningen är att V har 2% mer än C. Det är folkviljan.

V må ha 2% fler röster än C men det spelar ingen roll - V ligger på fel sida politiskt från S för att kunna ingå i en regering.

S skulle inte utsätta sig för detta.

Kan också sträcka mig till S+MP i regering med stöd/icke-motstånd av V+C.
Citera
2026-09-16, 22:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det bästa du kan göra nu är att omgående skaffa dig en billig bostad i ett valfritt europeiskt land med mer balanserad invandringspolitik. Då kan du dra härifrån precis när du vill. Senare, t.ex. när du närmar dig pensionsåldern, så flyttar du från Sverige permanent. Så har jag lagt upp och det känns skitbra.
Jag och frugan har redan klar en plan för att inte drabbas av ekonomisk skit så vi kommer sitta på läktaren och se ner på spektaklet.
4 intressanta år och en del kommer lära sig läxan.
Citera
2026-09-16, 23:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
V må ha 2% fler röster än C men det spelar ingen roll - V ligger på fel sida politiskt från S för att kunna ingå i en regering.

S skulle inte utsätta sig för detta.

Kan också sträcka mig till S+MP i regering med stöd/icke-motstånd av V+C.

Det spelar ingen roll vad S tycker. Väljarna har gett V mer makt än C och då är det oacceptabelt att C får mer inflytande än V.

S och MP kan det såklart landa i men det blir en otroligt svag regering.
Citera
2026-09-16, 23:02
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Varför kan inte C sätta sig med SD? Finns de någon chans för tidö + c?
Nä men Alliansen med stöd av SD.
Är Jimmie slug nu så förhandlar man med C under bordet. De ska nog komma överens.
Citera
2026-09-16, 23:04
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
Jag gissar på att vi får en regering med S, C, MP, som har stöd av V (alternativt att C och V byter plats, det är min andrahandsgissning). Hur länge den håller återstår att se, kanske faller den innan 2030.

Mitt tredje alternativ är S, C, MP, V, dvs alla ingår med ministerposter.

Mitt fjärde alternativ är att KD och L byter sida

Aja... vi får se. Fan att Tidö inte vann!

MP ska absolut inte ingå i en regering. Aldrig mer.
Såssarna kröp på knäna för dem förra regeringsperioden. Gör de det igen så bevisar det att S säljer sig billigt. 6 % av rösterna och tror sig vara allsmäktiga? Vad är bäst för Sverige då? Om 94 % röstar nej till MP bör det säga en hel del om vad svenskarna vill. Vad är bäst för Sverige då?

Fan vet, men låt de tre största partierna styra efter procent och mandat. De utgör ändå 65 % av alla röstande. Har man 6-7 % av rösterna ska man sitta ner i båten och hålla käft. Att dessa ska vara vågmästare är ett skämt och en skam gentemot demokratin.
Citera
2026-09-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det spelar ingen roll vad S tycker. Väljarna har gett V mer makt än C och då är det oacceptabelt att C får mer inflytande än V.

Väljarna har gett både M och SD mer makt än V - men S är inte tvingade att ge varken M eller SD mer inflytande än t ex MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in