2026-09-17, 23:00
Medlem
Njuter kopiöst av detta redan. Låt haveriet intensifieras och tvinga fram ett extra val.
Lite komiskt att media bara pratar om Centerns röda linje. Sossarnas är ju i princip lika röd. Trots sin besatthet av makten har man inte ens öppnat för möjligheten om regeringsposter för VpK, om jag inte missat något.

Så V stångas på två fronter, och det verkar allt mindre sannolikt att de skulle böja sig.
/popcorn
Citera
2026-09-17, 23:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Dalmasar och Smålänningar sket nog inte i att Gustav Vasa och hans söner brände ner och plundrade deras byar.
Tror du på fullt allvar att någon brydde sig om det var Kristian Tyrann eller Gustav Vasa som begick övergreppen? Både var förtryckare av folken som i det läget fullständigt struntade i svensk eller dansk

Nationalismen i betydelsen att den inräknar alla i en stat är ett ganska sentida fenomen.

Det är klart de brydde sig. Med Gustaf Vasas utsända kunde byalagen resonera med, inte Kristians utsända.
Citera
2026-09-17, 23:03
Medlem
MrTomtes avatar
Hur många gånger har Nooshi vikt sig för S?

Jag har sett flera som här bara utgått ifrån att Nooshi och V kommer att vika sig för S och Maggan. Jag har argumenterat för att jag inte tror att så kommer att ske och jag har bl.a. pekat på vad som hände 2021 som ett argument som stödjer min tes. Jag började fundera över hur det egentligen sett ut under de ca 6 år som Nooshi varit partiledare för V. Hur ofta har Nooshi vikt sig för S? Nu är jag ingen expert men jag kan inte komma på ett enda tillfälle faktiskt!

Däremot kan jag komma på 2 tillfällen där Nooshi dragit upp en röd linje och där först Svetsarn och sedan Maggan försökt ignorera henne. Vid första tillfället trodde Mr Storförhandlaren att Nooshi bluffade men fick se sig nedröstad. Vid det andra tillfället trodde Maggan att hon skulle kunna ignorera Nooshi men den gången var det Maggan som vek sig! Alltså... vi har 2 tillfällen där Nooshi dragit upp en röd linje gentemot S. Den ena gången visade hon att hon inte bluffar och den andra gången så vek sig ingen mindre än Maggan. Maggan har alltså redan erfarenhet av Nooshis röda linjer och, viktigt att poängtera, det var alltså Maggan som vek sig för Nooshi. Inte tvärtom.

Nu har alltså Nooshi dragit upp en 3:e röd linje gentemot S. Den här gången har hon cementerat saken i o m kongressbeslutet. Hon har alltså inte bara dragit upp en röd linje, hon har förstärkt den och gjort den rödare. Jag kan inte se hur Nooshi skulle ha kunnat vara mer tydlig, vara mer beslutsam eller gå mer all-in än vad hon gjort. Jag får erkänna att jag fascineras av de av er som lättvindigt tror att Nooshi självklart kommer att vika sig den här gången.
Citera
2026-09-17, 23:05
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Jag blir fan inte förvånad om det skulle landa i S + Mp + C + L + KD. Om KD och L får en fet deal med extra allt, så skulle det verkligen inte vara någon skräll om de här två amatörerna i KD och L joinar S och gänget. Båda två kåta på prestige, ministerposter etc. Med narrativt att "en stabil regering är det bästa för Sverige." Lätt att spinna det till något i den stilen.

C måste hållas borta för allas bästa.
V, S, MP + KD, L
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur menar du nu? Hur skulle UK kunna regera vidare?

Det blir nyval. Han har det enda regeringsfäiga laget. Dessutom kommer många flera att rösta på de blå eftersom de verkar som de enda proffsiga.
Det bästa vore dock att man handplockar alla från de bästa partierna. Ulf är klart bäst som statsminister (ingen längtar tillbaka till MÖRDAR-Löfven! Snälla! Nej!) Mördar-Löfven (som gjorde så att Sverige hade en övertödlighet på 100 000 människor, hans kännetecken var att han ALDRIG ville ta ansvar. Han VILLE inte ens vara statsminister.

Det ÄR den stora skillnaden med Ulf K. Han är som en landsfader som tar sig ansvar. Han är dessutom inte sarkastiskt och hemsk som Magdalena Andersson, utan trevlig mot alla. Artig och respektfull. Precis som det som krävs av alla, även alla nya invandrare. Till skillnad från Magda är han heller inte nedlåtande beskäftig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är klart de brydde sig. Med Gustaf Vasas utsända kunde byalagen resonera med, inte Kristians utsända.

Varför skulle C och S resonera med islamister från V?

Tänk på byalagen for i helvede.
Citera
2026-09-17, 23:06
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
C måste hållas borta för allas bästa.
V, S, MP + KD, L
Men är du fortfarande trög eller? KD + L kommer aldrig att regera med V
Citera
2026-09-17, 23:06
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Njuter kopiöst av detta redan. Låt haveriet intensifieras och tvinga fram ett extra val.
Lite komiskt att media bara pratar om Centerns röda linje. Sossarnas är ju i princip lika röd. Trots sin besatthet av makten har man inte ens öppnat för möjligheten om regeringsposter för VpK, om jag inte missat något.

Så V stångas på två fronter, och det verkar allt mindre sannolikt att de skulle böja sig.
/popcorn
Vissa tror att V Inte kommer vinna på ett extraval, men jag tror tvärtom. Om man lyckas få ut propaganda i utsatta områden om att man har fällt regeringen så kan det nog dra massa fler väljare. Detta kommer hända förr eller senare ändå i en eller annan form.
Citera
2026-09-17, 23:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om V står fast vid sitt krav på att få sitta i regering, och C står fast vid sitt krav att inte släppa fram en regering som V är en del av, kanske C börjar fundera på ifall det verkligen vore så hemskt med en M+KD+L-regering understödd av C och SD utanför regeringen. Eller till och med en M+KD+L+C-regering med SD som stöd utanför. Visst, både C och SD har lovat att inte gå med på något sånt, men om alla partier står fast vid sina löften blir det ingen ny regering, utan extra val. Så frågan är vilka löften som partierna börjar rucka på först. Att C övergår till att stötta Ulf är i så fall ett tänkbart utfall.
Nej, det skulle innebära att C släpper hela sin vision. Kommer ej att ske.
Citera
2026-09-17, 23:08
Medlem
S+SD?

Kan Aftonbladet överleva om det händer?

Citera
2026-09-17, 23:08
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om V står fast vid sitt krav på att få sitta i regering, och C står fast vid sitt krav att inte släppa fram en regering som V är en del av, kanske C börjar fundera på ifall det verkligen vore så hemskt med en M+KD+L-regering understödd av C och SD utanför regeringen. Eller till och med en M+KD+L+C-regering med SD som stöd utanför. Visst, både C och SD har lovat att inte gå med på något sånt, men om alla partier står fast vid sina löften blir det ingen ny regering, utan extra val. Så frågan är vilka löften som partierna börjar rucka på först. Att C övergår till att stötta Ulf är i så fall ett tänkbart utfall.
Tror på M+KD+L+C där SD röstar gult, säger att de heroiskt avvärjde vänsterinfluens och går in i opposition. C är så pass extrema att de skulle säga att rösta gult som SD är ett samarbete. Åkesson har också visat att han inte har något större problem med att låta sig köras över.
Citera
2026-09-17, 23:13
Medlem
Run4YourLifes avatar
Då får Nooshi neka tills det går över till fiendesidan så bidde det ingenting istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in