2026-09-16, 17:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
…eller att vi förstår att allt är teater och att vi inte har några politiker som jobbar för svenska folket

Ja möjligtvis kan det stämma att nån form av kollektivt uppvaknande på planeten står för en liten del av procenten som ej röstat.

Men kan knappast vara mer än den ökade psykiska ohälsan.
Citera
2026-09-16, 17:48
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
2018: 87,2%
2022: 84,2%
2026: 80,4%

Varför färre och färre folk röstar på valet?
Jag röstade med tvekan i år. Inget parti tycker som jag, så för att överhuvudtaget kunna rösta blev det tre olika partier i valen.

Men det är meningslöst så länge alla röster räknas lika. Jag förordar ett system där individens röst för olika tyngd beroende på hur välutbildad den är. I detta system skulle ALLA få rösta, men en femårings röst skulle föga lätt som en fjäder. Den med doktorsgrad avlägger den tyngsta rösten.

Jag inser ju att detta inte kommer att höna i den erbarmliga värld där alla rökas lika.

Därför lämnar jag nu den parlamentariska demokratin och gör istället aktiva val.

Den parlamentariskas demokratin med allmän rösträtt ör död.
Citera
2026-09-16, 19:16
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Och alla i personalen är med i en hemlig klubb styrd av muslimska brödraskapet, och hjälper därför varandra att räkna fel?

Källa?

Är detta utbrett? Har du källor på hur ofta det har hänt i Sverige? Finns det någon liga som skulle kunna sätta detta i system tror du, sno tjugo tusen leg någonstans i från och sedan köpa smink och lösmustascher och gå till vallokalen?

Att en enskild person som är tillräckligt lik dig lyckas sno ditt leg, och förtidsrösta med detta, utan att du märker att detta har hänt, och anmäler det är absolut en teoretisk möjlighet. Men denna risk är inte större än de risker som finns om vi frångår det fysiska systemet.

Röstar du på en datorskärm kan du aldrig med säkerhet veta att resultatet inte förvanskas på vägen. Ett datorprogram är rent krasst en svart låda och du måste helt enkelt lita på att din röst sparas och registreras ordentligt utan att ändras på vägen. Du måste lita på att den som bygger appen inte heller hittar på eller kryddar resultatet åt något håll.

Med dagens papperslappar så kan varje fysisk röstsedel spåras tillbaka till den vallokal där den lades, och eftersom allt är analogt finns det inte någon enskild instans att attackera för att påverka resultatet. Du kan se din papperslapp genom typ hela processen. Från att du lägger den i kuvertet, tills att den hamnar i urnan, tills den plockas upp ur urnan, räknas, läggs i en plomberad kasse och skickas till länsstyrelsen, tills den plomberade kassen öppnas igen och lappen kontrollräknas ett par gånger till för att sedan arkiveras i jag vet inte hur många år.

Men det där berör bara själva resultatet. Utöver det har vi också frågan om valhemlighet.

Med en app så lägger du helt enkelt all din tillit att den som sparar sin röst inte också sparar någon form av identifierbar data. Säg att du litar på dem, och de sparar bara att en röst på Parti X har lagts, och vilket klockslag. Rimligt, men då skulle någon kunna kolla i loggar på telefonen, eller hos ISP eller genom exempelvis packetsniffning att du la en röst vid exakt samma tidpunkt rösten registrerades, så att de kopplas ihop.

Tekniska system dryper av sätt att utnyttja dem på.

När du röstar så kontrolleras ditt kuvert så att inget på det kan identifiera dig. Att du har röstats sparas i en helt separat röstlängd och man kan se att du röstat, men inte på vem. När urnan töms är det helt omöjligt att veta vilket kuvert som är ditt och det är således också omöjligt att veta vad du har röstat på.

Sedan har vi frågan om att man inte ska kunna påverkas av någon annan när man lägger sin röst, men det har redan nämnts i tråden.

Ett digitalt val kan aldrig garantera att valet är fritt, hemligt och säkert.
Du är enögd.

I Estland väljer du själv hur du röstar, fysiskt en gång, eller digitalt när du vill hur många gånger du vill.

Fysiska val är inte säkra. Bara att ge frun de valsedlar hon ska rösta på och se till att hon inte väljer andra valsedlar.
Eller se till att hon inte röstar alls.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pMV2x/man-forsokte-paverka-kvinnor-i-valet-minst-14-fall
Om mannen gör det diskret kommer det aldrig till AB kännedom...
Citera
2026-09-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
I Estland väljer du själv hur du röstar, fysiskt en gång, eller digitalt när du vill hur många gånger du vill.

"Hur många gånger du vill"?

Citat:
Fysiska val är inte säkra.

Inte digitala heller. Motiven till att fysiska val är att föredra finns tillgängliga ovan.

Citat:
Bara att ge frun de valsedlar hon ska rösta på och se till att hon inte väljer andra valsedlar.
Eller se till att hon inte röstar alls.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pMV2x/man-forsokte-paverka-kvinnor-i-valet-minst-14-fall
Om mannen gör det diskret kommer det aldrig till AB kännedom...

Hur skulle digitala val hindra din aftonbladetman från att påverka kvinnor?
Citera
2026-09-17, 02:47
Medlem
OliverCromwells avatar
Valdeltagandet gick ner.

Och i SD:s starkaste fästen gick valdeltagandet mest neråt.

Tycker det säger allt om SD:s urusla valkampanj och misslyckandet med Tidöavtalet.
Citera
2026-09-17, 05:28
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Valdeltagandet gick ner.

Enligt senaste uppdateringen har valdeltagandet gått upp, om än med blygsamma 0,1%:
https://resultat.val.se/val2026/RD?r=P
Citera
2026-09-17, 08:39
Medlem
Citat:

Tips: Vänta med en tråd tills de är klara med att räkna. Just nu 0.1 procent ökat valdeltagande med sex distrikt kvar att räkna.
Citera
2026-09-17, 08:42
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:

Härlig utveckling!!! Jag röstade dock återigen, tyvärr. Har röstat i varje val sedan 1991 och vad var vitsen med det? Sverige har bara blivit sämre hela denna tid. Det här var andra valet i rad som jag övervägde att inte rösta. Om jag överlever de här fyra åren har jag en tredje chans att ge fan i att rösta.
Citera
2026-09-17, 08:42
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tips: Vänta med en tråd tills de är klara med att räkna. Just nu 0.1 procent ökat valdeltagande med sex distrikt kvar att räkna.

Som vanligt på Flashback är domedagsrubrikerna helt utan grund i verkligheten. Oavsett, bra att tydligt se att Sverige fortsätter ha ett stabilt högt valdeltagande till skillnad från bananrepubliker som tex USA.
Citera
2026-09-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Som vanligt på Flashback är domedagsrubrikerna helt utan grund i verkligheten. Oavsett, bra att tydligt se att Sverige fortsätter ha ett stabilt högt valdeltagande till skillnad från bananrepubliker som tex USA.

Medierna gick faktiskt ut med att valdeltagandet var mycket lågt innan förtidsröstningen var räknad.
Citera
2026-09-17, 08:59
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Du låter som ett rysstroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Dbt24
Jag tycker att både Putin och alla landsförrädare i vänstern borde få nackskott.

Man märker vilka som är hjärntvättade av propagandan i Sverige. Det är alla som bara skriver ut Vladimir Putins efternamn. Vad är det för fel på Vladimir Putin och vad har han med tråden att göra? Jag är ett så kallat rysstroll och jag beklagar att trådstarten verkar ha varit förhastad. Valdeltagandet verkar i stort vara lika stort i år som det var förra gången 2022. Det är tråkigt. Ett allt lägre valdeltagande brukar Sveriges politiker beklaga sig över. Nu kan de vara nöjda igen, de svinen.
Citera
2026-09-17, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, det är bra,
Just nu 242 650 fler röster räknade än valet 2022 (högre valdeltagande samt befolkningsökning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in