Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Jag kan se i dina inlägg att du tycker att det räcker med 900 ord för att kommunicera och kanske räcker 800 nästa år och sedan kan vi gå över till engelska LMAO.
Räcker för vem?
Jag har inte någonstans uttryckt att det "räcker" med att kunna 900 ord nej. För att vara så besatt av ord är det ett observandum att du konstaterar en massa saker som inte har uttryckts i ord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Själv är jag lika oroad som våra politiker och lärare över sjunkande ordförståelse
Läsförståelse*
https://www.vilarare.se/nyheter/lasning/krisen-62-000-elever-underkanda-i-lasforstaelse/
Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
och jag är helt säker via mina egna barn att unga röstar i mindre utsträckning eftersom de inte orkar läsa dagstidningar eller följa politisk debatt. Som kräver ett större ordförråd.
Oviljan att rösta har ingen kausal relation till oförmågan att orka läsa långa texter, nej.
https://en.wikipedia.org/wiki/Voter_turnout#Factors
Dessutom har partierna lagt enorm mycket tid på att producera snabba klipp på tiktok etc., och mobiliserat en massiv del av väljarbasen just pga dessa medier, där texterna sällan är längre än två meningar per klipp, men där de talade orden är desto fler. Se Örebropartiet. Att bara de som börjar dagen med att plöja både DN och Svenskan går och röstar stämmer inte på något sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Sällan man ser någon som du som frenetiskt argumenterar för större dumhet i Sverige. Trump är den perfekta politikern för dig.
För att vara någon som älskar läsande och intellektuell strävan så högt förvånar det mig att du tyvärr ändå måste ombedjas att 1: slappna av i ringmuskeln, och 2: gå tillbaka och läsa konversationen en gång till.
Jag har inte förespråkat större dumhet. Jag har inte förespråkat mindre ordförråd hos barn. Jag har heller inte förespråkat att barn fortsätter att scrolla på techjättarnas appar istället för att öva sig i att läsa längre texter.
Du däremot verkar vara besatt av att barn ska kunna läsa korsord, och veta vad "opak" och "kalamitet" betyder, vilket är relativt egalt för att dessa barn ska kunna läsa vanliga romaner eller facklitteratur.
Det är klart att det inte är av ondo att ett barn har koll på SAOL, men det kommer inte att göra att nämnda barn orkar plöja Dostojevskij eller förstå fördjupande kurslitteratur i humanioraämnen. För att kunna göra detta behövs först och främst koncentrationsförmåga: att oavbrutet fokusera på en och samma text under längre tid. Det behövs också läsförståelse, dvs en förmåga att hänga med i långa komplexa tankegångar uttryckta i skriven text.
Det finns romaner med långa dramaturgiska böcker och långa resonemang som är flera hundra sidor långa, men som samtidigt innehåller ett väldigt "enkelt" och effektivt språk, dvs, man behöver inte sitta med encyklopedien och slå upp vartannat ord för att orden är så himla "svåra". Och även dessa romaner har färre läsare idag. Detta har inte med ordförråd att göra, utan är kopplat till att barns mentala uthållighet har slutat att tränas, och därmed förtvinat hos de flesta.
Du behöver inte kunna särskilt många svåra ord alls för att som barn läsa den spännande boken Bilbo - En hobbits äventyr. Ändå har en jävla massa barn svårt att läsa en sådan bok pärm till pärm. Det är helt enkelt för krävande för deras koncentrationsförmåga och deras förmåga att slå ihop långa texter till en helhet.