2026-09-15, 12:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutrilett
Jag vill slå ett slag för boken "Ruling the Void" av Peter Mair som utkom 2013. Han beskriver i denna bok hur partier i västerländska demokratier sedan 00-talets början i mindre och mindre grad representerar medborgare.

Under perioden 1930 till millenieskiftet var partier i högre grad bundna till väljarna genom olika civilsamhällesorganisationer (kyrkor, fackföreningar, köpmannaförbund, etc). Människor var genom sitt sociala liv knutna till organisationer och dessa organisationer odlade fram politiker som i sin tur var ansvariga bakåt mot sina medlemmar.

Den politiska viljan formades genom arbetet i dessa organisationer. Massor av medlemmar debatterade och samverkade för att tillsammans formulera krav som sedan uttrycktes i partiernas partiprogram.

Civilsamhället och partimedlemskapen har sedan dess kollapsat. Knappt någon är medlem i partier längre. Så på valdagen blir rösten något man som individ beslutar sig för och inte något som är automatiskt knutet till individens sociala liv eller samhällsposition. Att ha en "valkompass" skulle ses som bisarrt på 1960-talet. Du var fackansluten arbetare, så du röstar på sossarna. Du var småföretagare i ett köpmannaförbund, så du röstade på moderaterna. Och så vidare.

Denna frånkoppling har lett till en urgröpning ("hollowing out") av demokratin. Det är detta "void" som politiker numera härskar över. Och valdeltagandet sjunker som en naturlig konsekvens av detta. Medborgare retirerar från politiken in i sina privata sfärer och valdeltagandet sjunker.

En annan fantastisk (och kort!) bok på samma tema är Anton Jäger - Hyperpolitics.
Jag har inte läst den, men det är uppenbart att alla gamla institutioner har trängts undan och kvar finns bara internet med snabba kickar och Shopping som tar dina pengar. Och för att optimera dessa två så kan jag tänka mig att ett litet ordförråd hos befolkningen är utmärkt. Musk Zuckerberg eller Bezos skulle aldrig diskutera ungdomars ordförråd.
Senast redigerad av Barents 2026-09-15 kl. 12:27.
Citera
2026-09-15, 12:39
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
2018: 87,2%
2022: 84,2%
2026: 80,4%

Varför färre och färre folk röstar på valet?
Personligen, som en av de så kallade soffliggarna, så har de senaste tio eller femton åren fått mig att inse att jag inte längre tror på den så kallade parlamentariska demokratin. Det handlar inte om vad flest väljare vill ha utan vad en liten klick i toppen av partierna vill ha. Dessa är i sin tur helt köpta av storfinansen och-eller EU. Sveriges inrikespolitik avgörs inte vid valurnan i svenska småstäder utan bakom lyckta dörrar i Bryssel och Washington. Syftet är inte att Sverige som nation ska prioritera svenska medborgare främst utan att prioritera geopolitik där Sverige är en del av olika grupperingar som supportar länder som USAs imperiebyggande och världsherraväldeambitioner. Vi har sett att Tidöregeringen med SD som stark kraft gav oss exakt samma typ av politik som Regeringen Löfvén och Regeringarna Reinfeldt. Fokus låg på internationell tuppkam istället för nationell välfärd.

Det är inte lönt att rösta. Demokratin kan ärligt talat ta sig i arslet. Sverige som nation också. Jag har röstat vad jag ska i mitt liv. Om jag håller mig vid liv till pensionen drar jag utomlands och sedan kan slöddret sitta här hemma i oktoberregnet och betala sju av tio intjänade kronor i skatt så att pengarna sedan kan skickas i bistånd eller slösas på perverst kostsam signalpolitik. Ät skit, ärligt talat.
Citera
2026-09-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
De har haft det I start 20 år men det har inte påverkat valdeltagandet. Det rör sig kring 60-65 procent.

Men att man har allt digitalt i Sverige utom just en så viktig sak som röstningen, det är väldigt konstigt. Dom sitter där och lägger lappar i små högar och räknar som det vore värsta 70-tal. Nog för att jag är en vän av papper och penna men detta känns ålderdomligt.
Citera
2026-09-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag kan se i dina inlägg att du tycker att det räcker med 900 ord för att kommunicera och kanske räcker 800 nästa år och sedan kan vi gå över till engelska LMAO.

Räcker för vem?

Jag har inte någonstans uttryckt att det "räcker" med att kunna 900 ord nej. För att vara så besatt av ord är det ett observandum att du konstaterar en massa saker som inte har uttryckts i ord.

Citat:
Själv är jag lika oroad som våra politiker och lärare över sjunkande ordförståelse

Läsförståelse*

https://www.vilarare.se/nyheter/lasning/krisen-62-000-elever-underkanda-i-lasforstaelse/

Citat:
och jag är helt säker via mina egna barn att unga röstar i mindre utsträckning eftersom de inte orkar läsa dagstidningar eller följa politisk debatt. Som kräver ett större ordförråd.

Oviljan att rösta har ingen kausal relation till oförmågan att orka läsa långa texter, nej.
https://en.wikipedia.org/wiki/Voter_turnout#Factors

Dessutom har partierna lagt enorm mycket tid på att producera snabba klipp på tiktok etc., och mobiliserat en massiv del av väljarbasen just pga dessa medier, där texterna sällan är längre än två meningar per klipp, men där de talade orden är desto fler. Se Örebropartiet. Att bara de som börjar dagen med att plöja både DN och Svenskan går och röstar stämmer inte på något sätt.

Citat:
Sällan man ser någon som du som frenetiskt argumenterar för större dumhet i Sverige. Trump är den perfekta politikern för dig.

För att vara någon som älskar läsande och intellektuell strävan så högt förvånar det mig att du tyvärr ändå måste ombedjas att 1: slappna av i ringmuskeln, och 2: gå tillbaka och läsa konversationen en gång till.

Jag har inte förespråkat större dumhet. Jag har inte förespråkat mindre ordförråd hos barn. Jag har heller inte förespråkat att barn fortsätter att scrolla på techjättarnas appar istället för att öva sig i att läsa längre texter.

Du däremot verkar vara besatt av att barn ska kunna läsa korsord, och veta vad "opak" och "kalamitet" betyder, vilket är relativt egalt för att dessa barn ska kunna läsa vanliga romaner eller facklitteratur.
Det är klart att det inte är av ondo att ett barn har koll på SAOL, men det kommer inte att göra att nämnda barn orkar plöja Dostojevskij eller förstå fördjupande kurslitteratur i humanioraämnen. För att kunna göra detta behövs först och främst koncentrationsförmåga: att oavbrutet fokusera på en och samma text under längre tid. Det behövs också läsförståelse, dvs en förmåga att hänga med i långa komplexa tankegångar uttryckta i skriven text.

Det finns romaner med långa dramaturgiska böcker och långa resonemang som är flera hundra sidor långa, men som samtidigt innehåller ett väldigt "enkelt" och effektivt språk, dvs, man behöver inte sitta med encyklopedien och slå upp vartannat ord för att orden är så himla "svåra". Och även dessa romaner har färre läsare idag. Detta har inte med ordförråd att göra, utan är kopplat till att barns mentala uthållighet har slutat att tränas, och därmed förtvinat hos de flesta.

Du behöver inte kunna särskilt många svåra ord alls för att som barn läsa den spännande boken Bilbo - En hobbits äventyr. Ändå har en jävla massa barn svårt att läsa en sådan bok pärm till pärm. Det är helt enkelt för krävande för deras koncentrationsförmåga och deras förmåga att slå ihop långa texter till en helhet.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-15 kl. 12:48.
Citera
2026-09-15, 12:55
Medlem
bl-gr-ns avatar
Vad fanns det att det att välja på?
Sosse-block eller Moderat-block.
Alkis-Magda med muslimska brödraskapet eller den genom korrupta HBTQ-Uffe.

Gick och röstade på AfS men utan att något egentligt intresse. Röstade 2022 på SD men när en röst på SD är en röst på Moderaterna.
Nej tack SD!
Citera
2026-09-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Men att man har allt digitalt i Sverige utom just en så viktig sak som röstningen, det är väldigt konstigt. Dom sitter där och lägger lappar i små högar och räknar som det vore värsta 70-tal. Nog för att jag är en vän av papper och penna men detta känns ålderdomligt.

Ålderdomligt?

Det är väl en jävla tur att landets röstning sker offline, med riktiga fysiska svenskar som övervakar dessa fysiska processer, och sedan låser in dessa spårbara röstsedlar i fysiska arkiv?

Uppsala universitet utsätts för i snitt 80 hackningsförsök per dag. En inte oansenlig del av dessa utförs ifrån utlandet. Om människor som befinner sig hos främmande makt är så angelägna om att bryta sig in i ett litet nordeuropeiskt universitets databaser, för att destabilisera eller tillskansa sig information etc., föreställ dig då vilka incitament som skapas när en suverän stats hela politiska styrning utses på en digital plattform uppkopplat till internet.

Vissa stater lägger redan enorma mängder på att destabilisera främmande länders valsystem och demokratiska institutioner. Detta sker i princip alltid genom cyberoperationer. Något så simpelt som att sabotera strömtillförseln i en eller två medelstora städer under valdagen skulle kunna leda till att hela röstningsprocessen destabiliseras och skjuts upp i hela landet.

Dessutom ska du rösta själv, utan att din man sitter med dig framför datorn och håller semitryptag om din nacke, eller att din gränslöse son som inte anser att du "fattar" vad Sverige behöver för politik "hjälper" dig lite med tekniken, eftersom du är 90 år och lite förvirrad.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-15 kl. 13:04.
Citera
2026-09-15, 13:06
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Den psykiska ohälsan har ökat kraftigt sedan 2018. Så en faktor kan vara att folk mår såpass dåligt så att dom inte orkar engagera sig i politiken. Eller inte heller ens orkar ta sig till vallokalerna. Framförallt inte stå och köa där i timmar.
…eller att vi förstår att allt är teater och att vi inte har några politiker som jobbar för svenska folket, utan endast opportunistiska skådespelare som jobbar åt rika människor i ett annat land, på bekostnad av landets kollaps.
Citera
2026-09-15, 13:08
Medlem
GustavAnders avatar
Så 1.5 miljoner röstade inte,
och det skiljer 30.000 mellan 2 väldigt olika politiska alternativ i Sverige....
Man blir ju lite cynisk.
Citera
2026-09-15, 13:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Så 1.5 miljoner röstade inte,
och det skiljer 30.000 mellan 2 väldigt olika politiska alternativ i Sverige....
Man blir ju lite cynisk.
Detta fenomen beror ju helt enkelt på att det parti som sitter i regeringsställning inte kan komma med några nya förslag som de röstande gillar, de sitter ju redan på makten. Medans oppositionen kan fabulera fram precis vad de vill för att få lite fler röster. Nästan alla val i alla västländer slutar i princip 50/50. Demokrati fungerar inte så bra som man tror.
Citera
2026-09-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag är en utav dem som inte röstade. Varför ska vi rösta för att få önskad sjukdom?

Nej från och med idag jobbar jag året ut svart istället. Jag vill inte bidra till cirkusen. Låt Sverige brinna, eller verkar ivriga om att få tända luntan. Det tänker jag inte bidra till utan säkrar mitt när skiten på riktigt träffar fläkten.

Har detta med att göra att du inte vill rösta fram 1 miljon per år till de på listorna + fringisar
4 dagars vecka extremlånga sommar- o vinterlån + full pension efter 12 år +extrem a-kassa
vid sparken - man slutar inte frivilligt inom 12 år. OCH DETTA UTAN ATT FÅ EN MILJON SJÄLV

Och tycker att Haggan, Mohammeds Son o Klistersson kan rösta på sig själva + få röster av
kompisar o närstående - de får ju betalt i motsats till oss Klisterssons Kompis Landerholm + hans fru
o Gäddkäftens (Batra) kompisar

Då är du smartare än de flesta o har kommit på samma sak som jag har.
Citera
2026-09-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
…eller att vi förstår att allt är teater och att vi inte har några politiker som jobbar för svenska folket, utan endast opportunistiska skådespelare som jobbar åt rika människor i ett annat land, på bekostnad av landets kollaps.

Nej. Svenska politiker jobbar inte för "rika människor i ett annat land".

"Rika människor i ett annat land" har däremot möjlighet att med hjälp av sina enorma förmögenheter både påverka den politiska opinionen, och tillskansa sig politisk makt på ickedemokratiskt väg. Både i sitt hemland, och i andra länder som man av någon anledning vill styra åt ett visst håll.

Om du anser att det är någon annan än de politiska partierna som styr Sverige/Europa/världen, så har du tre val: bilda/rösta på ett parti som försöker bekämpa denna maktkoncentration, försök bekämpa denna maktkoncentration på aktivistisk eller ickedemokratisk/ickefredlig väg, eller stanna hemma och spela Xbox och konstatera att människor inte kan förändra sin omvärld på något betydande sätt.
Senast redigerad av Traumprinzz 2026-09-15 kl. 14:11.
Citera
2026-09-15, 14:45
Medlem
PingPongZongs avatar
Förr kallade man folk som stannade hemma istället för och rösta för soffliggare. Jag använder mig inte av det ordet längre. För mig är dom soffpotatisar. Val är på söndagar. Och kanske många vart ute på lördag? Antagligen inte. Men kanske. Jag tror folk idag inte är så mycket för det här med och vara utomhus. Går beställa mat. Och dryck. Går dom inte och röstar kanske det blir ännu fler Foodorabud? Är ju ett framtidsyrke för indier. I Sverige.

När man var liten så var det LYX och vara inne. Man blev utkörd om det var bra väder. Och dåligt väder. Finns inget dåligt väder... Vilket var bra såklart. Men nuförtiden så lever folk annorlunda liv.

Kan vara att man får stå i kö också. Vilket svenskar var kända för. Men inte längre? Annan tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in