2026-09-14, 15:01
Medlem
Dom flesta partiledare springer på Bilderberg och WEF möten så det spelar ingen roll vad man röstar på. Det är någon annan som bestämmer och det är ingen som vi har röstat på. Men jag kan ha fel men det känns inte som att jag är långt ifrån sanningen.
Citera
2026-09-14, 15:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Tyvärr har Sverige varit ganska vilset länge. De 4 senaste åren gav mig hopp om att vi skulle lyckas vända på skutan och bli ett långsiktigt lyckat och rikt land. Jag började på riktigt få upp hoppet med satsningarna på försvar, kärnkraft och få invandringen under kontroll.

Men nu har dumsvensken röstat emot sig själv... igen...

Jag håller alltså med om att Sverige är ett av världens bästa länder. Jag är bara orolig att det inte kommer förbli så. Hade allt varit skit hade jag inte behövt oroa mig för att det ska bli förstört. Folk verkar leva efter mottot "man vet inte vad man har fören man har förlorat det" medan vissa av oss kan se utvecklingen i realtid.

Hade exakt samma känsla jag också men tyvärr så fanns det för många idioter i vårt land som ansåg att Maggan minsann är den bästa att styra landet.
Citera
2026-09-14, 15:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Ena dagen/tråden är det ett enormt problem att invandrare röstar för att de röstar vänster. Och nästa är det lågt valdeltagande eftersom invandrarna röstar inte. Så alltså är det ett enormt icke-problem att invandrare röstar vänster - för de röstar ju inte alls?

Eftersom logiken inte går ihop vågar jag påstå att minst ett av påståendena inte stämmer.
Citera
2026-09-14, 16:08
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
2018: 87,2%
2022: 84,2%
2026: 80,4%

Varför färre och färre folk röstar på valet?

Shit, fortfarande 80% dumskallar alltså. Men bra för majoriteten, verkar ju nöjda med hur det utvecklas. Kör på!
Citera
2026-09-14, 16:08
Medlem
Det är svårt att rösta när partierna själva inte verkar veta vad de vill. Ideologin försvinner mer och mer, ingen vill stå för något och man pratar i mer och mer generella termer med budskap som är simpla och i stort poänglösa. Samtidigt är det uppenbart att politikerna ser det som sin uppgift att manipulera väljarna. Väldigt lite klarspråk men desto mer teater. Lite mer tjafs tack.

Dessutom verkar politikerna också trötta, håglösa och aningen uppgivna. Världen har redan sprungit ifrån dem och framtiden har nog aldrig tett sig så oförutsägbar. Nu var jag förvisso och röstade, men visst kändes det aningen poänglöst. Det känns som att vi sjunger på refrängen nu när republikanerna har lotsat pax americana rakt in i isberget och framför allt att AI-tekniken kommer vända upp och ner på det mesta. Exakt hur det kommer gå till är höljt i dunkel, men det kommer gå ganska fort. Klimatförändringarna är också en faktor och blir det rejäl missväxt pga förändrade nederbördsmönster kommer det bli riktigt grisigt.

Jag tror inte att mänskligheten kommer gå under direkt, snarare att samhället kommer bli allt svårare att relatera till, allt mer bisarrt. Åtminstone för mig.
Citera
2026-09-14, 16:20
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Jag skulle vilja vara hoppfull om att det är svenskarnas politikerförrakt som gör att de inser att valen inte spelar någon roll och gör något bättre med sin tid.

Men troligtvis är det importen av babbar och utdelandet av medborgarskap som är förklaringen. Under denna mandatperioden så har Sverigedemokraterna gett ut 200 000 nya medborgarskap till babbar, vilket är tillväxt med ungefär 2% i röstboskapet. De bryr sig inte om Sverige, kan ofta inte läsa, lever i sina egna parallella samhällen, etc. Så det osannolikt att de går och röstar i svenskarnas val. Koppla det till att svenskarna är en krympande befolkning, med fler som dör än som föds. Så då känns det rimligt att antalet röster minskar med 3-4% per år.
Citera
2026-09-14, 16:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ena dagen/tråden är det ett enormt problem att invandrare röstar för att de röstar vänster. Och nästa är det lågt valdeltagande eftersom invandrarna röstar inte. Så alltså är det ett enormt icke-problem att invandrare röstar vänster - för de röstar ju inte alls?

Eftersom logiken inte går ihop vågar jag påstå att minst ett av påståendena inte stämmer.
Babbarna är en stor folkgrupp i Sverige. Vad kan det vara nu, 2-3 miljoner babbar? Om man gissar lite. 2 miljoner babbar kanske är för anafalabetiska, är för ointresserade av Sverige, och lever i sina parallella samhällen. Medan kanske 1 miljoner faktiskt går och röstar på Sossarna och Vänstern. Blir ju stor påverkan även om bara en tredjedel av babbarna skulle rösta.
Citera
2026-09-14, 16:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Minskat politiskt förtroende och partiidentifiering...
Förtroendet för svenska politiker har faktiskt ökat, snarare än minskat, enligt de färska siffrorna från SVT:s vallokalsundersökning (Valu) 2026. [1] (https://www.tn.se/article/49205/fortroendet-for-politiker-okar-men-langt-fran-topp/)Mätningen som presenterades i samband med riksdagsvalet visar att 60 procent av väljarna har stort förtroende för politikerna allmänt sett. Detta är en tydlig ökning jämfört med det föregående valet då siffran låg på 54 procent, samt valet 2018 då den var 59 procent.
Ingen som tagit upp det självklara. De väljare som såg köerna och gav upp.
Tack valmyndigheten!
Avgå!
Citera
2026-09-14, 16:37
Medlem
I detta ”skitland”( som många här tycker) lever människor allt längre. Detta påverkar givetvis röstdeltagandet. Många är inte kapabla att rösta.
Citera
2026-09-14, 16:43
Medlem
sebertos avatar
Citat:

Slut på röstandet nu. Har röstat sen åttiotalet men jag är trög och har till slut förstått meningslösheten. Det är ju så att hade röstande haft någon verklig påverkan hade folket såklart inte fått rösta. Den som fortfarande röstar är fan inte vaken. De utanför åttaklövern var chanslösa såklart. Folk måste fan sluta supporta detta korrupta system.
Citera
2026-09-14, 17:21
Medlem
Tycker för många röstar, ingen kan övertyga mig om att 80% av alla i landet är tillräckligt insatta för att göra ett informerat val.
Citera
2026-09-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Folk i Sverige , många verkar totalt ointresserade av politik. Ja jobba verkar va hela identiteten, därför är de bra de inte röstar. I min värld är okunniga ett hot mot demokratin! De är som småbarn.

Exakt- ju färre som röstar desto bättre såklart. Fattar inte floskelmantrat att man måste rösta.
Nej för helvete.
I år vann ju dock vänstern pga att valdeltagandet var rekordlågt men samtidigt rekordhögt i våra ghetton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in