2026-09-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Sitt du där och förvänta dig en bättring i och med röstning. Jag legitimerar mig själv att arbeta mer svart och heller inte bidra med en röst för att legitimera politikernas beteende. Så det går bra

Ditt och mitt lilla meningsutbyte handlar som sagt inte om huruvida valdeltagande "leder till en bättring" eller inte.
Citera
2026-09-19, 16:05
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Ditt och mitt lilla meningsutbyte handlar som sagt inte om huruvida valdeltagande "leder till en bättring" eller inte.

Hur vida en röst gör Sverige till en bättre plats eller ej. Man har två val, kokas snabbt eller långsamt för kokas det ska det. Det du röstar på är om du vill kokas snabbt eller långsamt. Jag röstar för inget av det.
Citera
2026-09-24, 08:12
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Jag menar samma som du, en e-legitimation. Det hade inte varit svårt för en aktör att få tillgång till en annan persons e-legitimation, och då menar jag antingen att det sker under tvång/hot ELLER som jag skrev i mitt inledande inlägg, att någon frivilligt fås att lämna över kontrollen över sitt digitala id i röstningssyfte, tex mot monetär ersättning. Jag kan tänka mig att motsvarande person som idag agerar som ekonomiska målvakter också hade varit öppna för att få betalt för sin röst.

Den här tråden har ju utvecklats intressant med tanke på de misstänkta röstköpen i Dalarna. Bevisligen är det fullt möjligt att köpa röster i dagens system. Kanske hade det varit ännu lättare att genomföra det i ett digitalt valsystem. Men att det skulle finnas ett säkert system kan vi nog avskriva.
Citera
2026-09-24, 09:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den här tråden har ju utvecklats intressant med tanke på de misstänkta röstköpen i Dalarna. Bevisligen är det fullt möjligt att köpa röster i dagens system. Kanske hade det varit ännu lättare att genomföra det i ett digitalt valsystem. Men att det skulle finnas ett säkert system kan vi nog avskriva.

Absolut, men i nuläget finns det inget sätt för den som köper rösten att vara säker på att den som röstar gör som hen blir tillsagd att göra. Med hemröstning kan den som betalar röstaren titta över axeln och/eller göra röstningen själv, det skulle bli mindre säkert än idag.
Citera
2026-09-24, 12:14
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Absolut, men i nuläget finns det inget sätt för den som köper rösten att vara säker på att den som röstar gör som hen blir tillsagd att göra. Med hemröstning kan den som betalar röstaren titta över axeln och/eller göra röstningen själv, det skulle bli mindre säkert än idag.

Det är väl just det som har hänt i det nu riksbekanta Dalarna-fallet, eller påstås ha hänt i alla fall, att lättmanipulerade väljare har skickats in i valbåsen med en förifylld valsedel och ingenting mer.

Men, visst, det hade säkert varit lättare att ro i hamn om klanledarna bara hade kunnat säga åt medlemmarna att rösta på sina telefoner under övervakning i moskén eller motsvarande.

Å andra sidan hade ett digitalt system med kontinuerligt pågående val gett alla tvångsröstande möjligheten att ändra sin röst närsomhelst i efterhand. Frågan om nyval hade så att säga varit överspelad redan från början.

Å tredje sidan har jag känslan av att ingenting i den här diskussionen, varken val i Dalarna eller digitalt, har särskilt mycket med verklig valmanipulation att göra. Problemet med att somalier röstar som klanäldsten har nog mer att göra med att somalierna vill rösta som klanäldsten snarare än att de tvingas att rösta som klanäldsten. Och det kan inget valsystem i världen ändra på.
Citera
2026-09-24, 13:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är väl just det som har hänt i det nu riksbekanta Dalarna-fallet, eller påstås ha hänt i alla fall, att lättmanipulerade väljare har skickats in i valbåsen med en förifylld valsedel och ingenting mer.
Nej, en "förmyndare" har varit på och velat följa med in och titta över axeln i flera fall.

Citat:
Problemet med att somalier röstar som klanäldsten har nog mer att göra med att somalierna vill rösta som klanäldsten snarare än att de tvingas att rösta som klanäldsten. Och det kan inget valsystem i världen ändra på.
Utan källa kan jag säga att när de väl är i båset och får hjälp av röstmottagaren (hjälp behöver de ofta) händer det att de röstar helt annorlunda.

Så ja, tvång är inblandat ofta nog.
Citera
2026-09-24, 19:19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, en "förmyndare" har varit på och velat följa med in och titta över axeln i flera fall.

Allting förekommer. Men jag har svårt att tro att det är något utbrett fenomen.

Citat:
Utan källa kan jag säga att när de väl är i båset och får hjälp av röstmottagaren (hjälp behöver de ofta) händer det att de röstar helt annorlunda.

Så ja, tvång är inblandat ofta nog.

Röstsiffrorna talar för något annat. Valsystemet kan knappast vara så dysfunktionellt att tvångsröstning är utbrett i alla invandrartäta valdistrikt. Eller hur ska man annars förklara att S+V alltid får 95%+ i dessa distrikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in