2026-09-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Sånt får man inte hålla på med.

Vad får man inte hålla på med? Utveckla gärna.
Citera
2026-09-16, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Kallas vattenverksamhet och kräver tillstånd från länsstyrelsen. Sen måste man även ha dispens från strandskyddet. Men de har säkert allt sånt i ordning, annars är det lite dumt att skriva en bok om det.
Citera
2026-09-16, 11:04
Medlem
Citat:

Flytta stenar på havs eller sjöbottnar.
Citera
2026-09-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Flytta stenar på havs eller sjöbottnar.
De blåser ju tillbaka under höststormarna sedan.
Så därför får man ju göra om det en gång om året.
Bara en liten smal, kort gång att säkert gå på .
Hotar det krabborna?
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-16 kl. 19:24.
Citera
2026-09-16, 19:11
Medlem
2 § Var och en råder över det vatten som finns inom hans fastighet. Rådighet över en fastighets vatten kan också någon ha till följd av upplåtelse av fastighetsägaren eller, enligt vad som är särskilt föreskrivet, förvärv tvångsvis.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-199881

Som jag tolkar det har man rätt att flytta några stenar vid sin egen brygga eller badplats inom fasigheten där man bor.
Självklart får man inte göra det i naturen eller kommunens strand.
Kommunen brukar själv rensa stränderna efter höst och vinterstormar.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-16 kl. 19:27.
Citera
2026-09-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
2 § Var och en råder över det vatten som finns inom hans fastighet. Rådighet över en fastighets vatten kan också någon ha till följd av upplåtelse av fastighetsägaren eller, enligt vad som är särskilt föreskrivet, förvärv tvångsvis.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-199881

Som jag tolkar det har man rätt att flytta några stenar vid sin egen brygga eller badplats inom fasigheten där man bor.
Självklart får man inte göra det i naturen eller kommunens strand.
Kommunen brukar själv rensa stränderna efter höst och vinterstormar.
Du har rätt till hälften, man måste så klart ha rådighet över vattnet för att få söka tillstånd för vattenverksamhet samt dispens från strandskyddet. Det får vi såklart förutsätta att MånsPetter och Olle har. Dom skulle väl aldrig göra sånt på någon annans mark, eller kommunens?

Kommuner måste så klart också ha tillstånd från Länsstyrelsen.
Citera
2026-09-16, 20:35
Avstängd
cyberhawks avatar
Citat:
Men det blir ju ännu märkligare när man faktiskt läser vad som står i äktenskapsförordet. De verkar ju i grunden behålla sina respektive tillgångar, både sådant de ägde innan äktenskapet och sådant de skaffat under det. Men just huset som MZ köpte före äktenskapet ska delas lika och dessutom ska han bidra till CJs boende efter skilsmässan.

Men då undrar jag fortfarande vad händer med CJs egna fastigheter? Om hon ägde en före äktenskapet och köpte ytterligare en under äktenskapet, varför hör man aldrig samma resonemang om att MZ skulle ha rätt till halva värdet av dem?

Ju mer som kommer fram desto mer ensidigt tycker jag faktiskt att det här börjar se ut ekonomiskt. MZ verkar ha tagit på sig ganska omfattande ekonomiska skyldigheter även efter en skilsmässa samtidigt som hennes egna tillgångar verkar vara hennes.

Fram växer i alla fall en bild för mig som inte är särskilt smickrande.

Vad är det som är konstigt här?
Deras gemensamma hem blir deras gemensamma tillgång. Med ditt resonemang så undrar man ju varför inte CJ fått halva hans bolag med om han nu skulle ha halva hennes bostäder med.
Citera
2026-09-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har rätt till hälften, man måste så klart ha rådighet över vattnet för att få söka tillstånd för vattenverksamhet samt dispens från strandskyddet. Det får vi såklart förutsätta att MånsPetter och Olle har. Dom skulle väl aldrig göra sånt på någon annans mark, eller kommunens?

Kommuner måste så klart också ha tillstånd från Länsstyrelsen.
Det är ju lagstiftning som kommit ganska sent.
Tror inte det fanns i min barndom.
Då rådde sunt förnuft. Tror du att Måns pappa saknar sunt förnuft?
Man får väl väga in barnens säkerhet.
Det var under MZ barndom. Så sluta leta fel på honom till varje pris.
Han var ett barn. Det var ett barndomsminne.

Dessutom möblerar havsstormar om havsbottnar flera ggr per år.
Men jag förstår att lagstiftningen finns då det gäller sjöar och andra vattendrag.
Citera
2026-09-16, 21:04
Medlem
Citat:
Det är ju lagstiftning som kommit ganska sent.
Tror inte det fanns i min barndom.
Då rådde sunt förnuft. Tror du att Måns pappa saknar sunt förnuft?
Man får väl väga in barnens säkerhet.
Det var under MZ barndom. Så sluta leta fel på honom till varje pris.
Han var ett barn. Det var ett barndomsminne.

Dessutom möblerar havsstormar om havsbottnar flera ggr per år.
Men jag förstår att lagstiftningen finns då det gäller sjöar och andra vattendrag.
Lagen om strandskydd har funnits i 50 år så MånsPetter bör vara i 55-60 årsåldern om det ska gå ihop. Jag trodde inte att han var så gammal, även om han är väldigt tunnhårig.
Citera
2026-09-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Lagen om strandskydd har funnits i 50 år så MånsPetter bör vara i 55-60 årsåldern om det ska gå ihop. Jag trodde inte att han var så gammal, även om han är väldigt tunnhårig.
Ja då fanns den inte under min barndom. Och MZ är i min dotters ålder.
Sluta nu. Du är patetisk när du till varje pris försöker kriminalisera både Måns och han familj.
Du rotar i dina lagar och vrider och vänder för att försöka sätta dit dem för någon lagöverträdelse.
Ska du inte syna MZs gård också? Har han verkligen bygglov för all denna trätrall han lägger överallt?
Vad säger lagen?
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-16 kl. 21:44.
Citera
2026-09-16, 21:27
Avstängd
cyberhawks avatar
Citat:
Sluta nu. Du är patetisk när du till varje pris försöker kriminalisera både Måns och han familj.
Du rotar i dina lagar och vrider och vänder för att försöka sätta dit dem för någon lagöverträdelse.
Ska du inte syna MZs gård också? Har han verkligen bygglov för all denna trätrall han lägger överallt?
Vad säger lagen?

Apropå patetisk, du ljuger och hittar på i var och vartannat inlägg och nu anklagar du någon annan för samma sak! Oh the irony...
Citera
2026-09-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberhawk
Apropå patetisk, du ljuger och hittar på i var och vartannat inlägg och nu anklagar du någon annan för samma sak! Oh the irony...
Alla som har en annan åsikt än du själv, ljuger o hittar på påstår du, utan att peka på vad som är lögn.
Citera gärna lögnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in